در تکنولوژی پرینت سه بعدی رسیدن به قطعات کاملا شفاف می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. دلیل این که بیشتر فیلامنت های شفاف قطعات نیمه شفافی را پرینت سه بعدی می کنند، لزوما اشتباه کمپانی تولید کننده در ایجاد عملکرد خاص فیلامنت ها نیست، بلکه اغلب به دلیل تنظیمات پرینتر سه بعدی می باشد. در ادامه بیشتر بخوانید.

Gluck، سازنده و نویسنده وب سایت  Fennec Labsبر روی چگونگی ایجاد قطعات شفاف از زمان خرید پرینتر سه بعدی تحقیق کرده است. در یکی از پست های اخیر وبلاگ، گرایش مواد به انتشار نور، علت تفاوت در شفافیت و نیمه شفافیت قطعات توضیح داده شده است.

هنگامی که پرینت سه بعدی با تنظیمات معمول انجام می شود، حباب های کوچکی در داخل قطعه به جای می گذارد که مشابه یک لنز عمل کرده و مانع عبور نور می گردد. بنابراین نتیجه پرینت یک قطعه نیمه شفاف می شود.

اما Gluck اشاره می کند که پلاستیک به طور ذاتی شفاف است و حباب تنها چیزی است که از ایجاد قطعات کاملا شفاف جلوگیری می کند. گام بعدی این بود که تنظیمات پرینت سه بعدی برای ایجاد قطعاتی که واقعا شفاف هستند، پیدا کند.

 نحوه چاپ قطعات پرینت سه بعدی شده کاملا شفاف

پرینت سه بعدی قطعات شفاف

پرینت سه بعدی قطعات شفاف

اگر می خواهید قطعات پرینت سه بعدی شده کاملا شفاف بسازید با ما همراه شوید و دستورات Gluck را اجرا کنید. Gluck ابتدا تنظیمات اساسی که برای داشتن قطعه شفاف لازم است در نرم افزار برش اعمال شود را شرح می دهد. این تنظیمات عبارتند از:

ارتفاع لایه: ۰٫۰۵ میلیمتر

درصد تراکم: ۱۰۰٪

درصد هم پوشانی تراکم: ۶٪

جریان: ۱۰۸٪

سرعت پرینت سه بعدی: ۲۴ میلی متر بر ثانیه

فعال کردن خنک کننده: خاموش

دمای پرینت سه بعدی: ۲۵۵ درجه سانتیگراد، در بالاترین حد از محدوده توصیه شده بر روی تنظیمات فیلامنت

دمای صفحه ساخت: ۱۰۰ درجه سانتیگراد

قطر نازل: ۰٫۴ میلیمتر

پرینت سه بعدی قطعه کاملا شفاف

پرینت سه بعدی قطعه کاملا شفاف

Gluck  همچنین توضیح می دهد که لازم است از تمیز بودن انتهای گرم اطمینان حاصل شود. این به این علت است که مواد باقی مانده می توانند به خلوص قطعه پرینت سه بعدی شده آسیب برسانند. قدم بعدی پس از تکمیل لایه اول، اطمینان از نزدیکی انتهای گرم به صفحه ساخت است اما نه به اندازه ای که صفحه را خراش بدهد. این فاصله باید تنها به اندازه ای باشد که شکاف هوایی بین سر انتهای گرم و صفحه ساخت از بین برود.

تزریق اضافی یک لنز کروی مسطح- محدب را پرینت سه بعدی می کند و انتهای گرم، آخرین لایه را می شکافد و تکه هایی از مواد بیش از حد بر روی قطعه ایجاد می کند. اما، Gluck توضیح می دهد که این مواد اضافی می توانند به آسانی پس از تکمیل مراحل پرینت سه بعدی با چاقو برداشته شوند.

پرینت ۳ بعدی قطعات کاملا شفاف

پرینت ۳ بعدی قطعات کاملا شفاف

مراحل پس پردازش بعدی شامل تبدیل سطح چاپی ناهموار به یک نمونه صیقلی می باشد. Gluck توصیه می کند برای این کار از کاغذ سمباده با زبری بین ۶۰۰ تا ۴۰۰۰ استفاده شود.

تمام چاپ هایی که توسط Gluck تولید می شوند، به منظور جلوگیری از نیاز به حذف پشتیبانی و آسان تر کردن فرایند سمباده زنی دارای انتهای مسطح می باشند. لنزهای حاصله حتی در صورت مناسب نبودن برای عکسبرداری، بسیار جذاب هستند.

Gluck با این لنز ها کارهای سرگرم کننده ای انجام داد. او از این لنزها برای متمرکز کردن نور و توسعه لیزر با استفاده از یک لنز استوانه ای مسطح-محدب استفاده کرد. سپس این لیزر ها به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته و پرتوها را در یک نقطه متمرکز می کنند.

دومین ایده منحصر بفردی که Gluck  ارائه داد، قرار دادن Mario و سپس یک دانه برف درون یک مکعب شفاف و ایجاد یک لیزر حکاکی شده بود.

منبع: https://3dprintingindustry.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی قطعات کاملا شفاف

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

4/5 - (4 امتیاز)