به تازگی محققان دانشگاه آمریکای شمالی از توسعه موفقیت آمیز میز جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی خبر داده اند. این پروژه با همکاری دانشگاه وسترن انتاریو (UWO) و دانشگاه فنی میشیگان، با استفاده از یک سخت افزار منبع باز انجام و منجر به تولید یک وسیله پزشکی کاملاً کاربردی با کسری از هزینه معمول ساخت آن گردید.

ساخت میز جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

همانطور که می دانید تجهیزات پزشکی صرف نظر از نوع آن گران هستند. بازار میز جراحی در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ از ۴۵۶ میلیون دلار فراتر رفت و انتظار می ‌رود در سال‌ های آینده رشد بسیار بیشتری داشته باشد. چنین رقم بالایی عجیب نیست زیرا یک میز جراحی می تواند تا ۲۵۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد. ناتوانی در پرداخت این مبالغ گزاف برای کشورهای در حال توسعه، در نهایت منجر به عدم دریافت درمان مورد نیاز بیماران می شود. محققان دانشگاه وسترن انتاریو و فنی میشیگان به ‌عنوان انگیزه ‌ای برای توسعه میز های جراحی مقرون ‌به‌ صرفه ‌تر و عرضه آسان‌ تر این تجهیزات به کشورهای سراسر جهان، به تکنولوژی پرینت سه بعدی روی آوردند. پرینت سه بعدی ثابت کرده است که در بسیاری از صنایع جایگزین امیدوار کننده ای برای روش های تولید سنتی می باشد که تولیدات سریع تر، ارزان تر و پایدارتر را امکان پذیر می سازد.

این تیم پس از بررسی دقیق بهترین راه برای ارائه کار، تصمیم گرفت از یک چاپگر سه بعدی رومیزی منبع باز استفاده کند. کل فرآیند پرینت سه بعدی در مدت زمان کمی بیش از یک هفته به پایان رسید و محصول نهایی، یک میز جراحی با عملکرد کامل بود که فقط ۴۰۰۰ دلار قیمت داشت. این قیمت در مقایسه با قیمت معمول ۲۵۰٫۰۰۰ دلاری میز های جراحی، یک تخفیف کلی ۹۸٫۵ محسوب می شود. این میز جراحی پرینت سه بعدی شده از موادی ساخته شده است که به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس هستند.

ساخت میز جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت میز جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

مشخصات میز جراحی پرینت سه بعدی شده

میز جراحی پرینت سه بعدی شده از اجزای مختلفی تشکیل شده است و می توان ارتفاع آن را از ۳۵ اینچ تا ۴۶ اینچ تنظیم و از +/-۱۵ درجه کج کرد. ارتفاع قسمت ساق از ۱۲ اینچ به ۴۶ اینچ قابل تغییر است و تکیه گاه های بازو و پا دارای برد ۱۸۰ درجه هستند. کشش پا دارای برد ۲۱ اینچ است و پاها را می توان از ۵۵ تا ۱۲۰ درجه تنظیم کرد. میز پرینت سه بعدی شده را می توان برای طیف گسترده ای از روش های ارتوپدی مورد ستفاده قرار داد. همچنین این میز برای روش های جراحی عمومی و همچنین روش های زنان و زایمان ایده آل است. میز جراحی پرینت سه بعدی جایگزین مقرون به صرفه ای برای نمونه های عمومی گران قیمت، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، است.

مشخصات میز جراحی پرینت سه بعدی شده

مشخصات میز جراحی پرینت سه بعدی شده

Joshua Pearce در اینباره توضیح داد: “فناوری پزشکی به طرز عجیبی گران است. یکی از راه‌ هایی که با آن می‌توانیم به کاهش هزینه ‌ها کمک کنیم، این است که همه تولیدکنندگان را قادر به ساخت، فروش مستقیم و ادغام برخی از نوآوری‌ ها مانند استفاده از قطعات پرینت سه بعدی شده کنیم. این محصول به هیچ وجه آخرین میز جراحی نیست. من مطمئن هستم که هر مهندس شایسته ‌ای می‌ تواند با نگاه به این میز، آن را کمی بهتر کند و این دقیقاً همان چیزی است که قرار است انجام دهد، نقطه شروعی برای دیگران باشد تا بر روی آن کار کنند.”. هدف اصلی در این پروژه، توسعه، آزمایش و نصب دستگاه ‌های پزشکی برای جوامعی است که به آنها بیشتر نیاز است. این تیم در اینباره توضیح داد: “این رویکرد جدید می‌تواند تأثیر مثبت قابل ‌توجهی بر محیط داشته باشد: کاهش کربن و انرژی عملیاتی، افزایش راحتی کاربر، و ارائه آزادی بی ‌سابقه در طراحی به معماران”. بنابراین این سقف مجموعه ‌ای از عناصر قالب ‌گیری شده مختلف است که مونتاژ شده اند. اتصالات بین هر یک از اجزاء به وضوح در عکس ها قابل مشاهده است و مانند رگبرگ های یک برگ، جلوه ای از عمق و تداوم را ایجاد می کند.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی میز جراحی

به این پست امتیاز دهید