شرکت های Autodesk،Catmarine ، Micad و Owens Corning با همکاری یکدیگر نخستین قایق از جنس فایبرگلاس را طراحی و با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه دادند. این قایق پرینت سه بعدی شده که MAMBO (Motor Additive Manufacturing Boat) نام دارد در نمایشگاهFormnext 2019  به نمایش گذاشته شد. این قایق با ۵/۶ متر طول و ۵/۲ متر عرض، ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به سیستم ناوبری واقعی، کفپوش چوب پنبه ای، صندلی های چرمی سفید و موتور ۱۱۵ اسب بخار مجهز می باشد. 

 

ساخت نخستین قایق از جنس فایبرگلاس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تکنولوژی پرینت سه بعدی به همان اندازه که در هوا کاربرد دارد درون آب نیز رضایتبخش عمل می کند. کاربرد های دریایی فناوری چاپ سه بعدی چه در زمینه حفظ محیط زیست، چه برای طراحی دستگاه های کارآمدتر و یا ساخت سریع و راحت قطعات یدکی انواع کشتی ها، به طور پیوسته در حال افزایش است. از این رو فناوری های پرینت سه بعدی در حال اثبات ارزش خود در زمینه ساخت قایق هستند. به عنوان مثال دانشگاه مین بزرگترین قایق چاپ سه بعدی شده را توسعه داد که در رکوردهای جهانی نیز ثبت شده است. طراحان قایق پرینت سه بعدی شده MAMBO از یک دستگاه پرینتر سه بعدی در مقیاس بزرگ کردند. اما نکته ای که در مورد قایقMAMBO  باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، استفاده از کامپوزیت فایبرگلاس است.

ساخت نخستین قایق از جنس فایبرگلاس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت نخستین قایق از جنس فایبرگلاس با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

فرایند پرینت سه بعدی نخستین قایق فایبرگلاس

برای تولید قایقMAMBO  از یک روش پرینت سه بعدی فیبر پیوسته استفاده شد. در این روش یک ربات Kuka با هدایت الگوریتم، یک پلاستیک ترموستینگ پر شده با الیاف (در این مورد شیشه) را تزریق می کند که در معرض یک منبع نور ماوراء بنفش سخت می شوند. این سیستم امکان تولید قطعات سبک تر، مقاوم تر و با دوام بیشتر را با ضایعات کمتر و بدون ایجاد قالب های دور از دسترس فراهم می سازد. قایق MAMBO احتمالاً یکی از برجسته ترین پروژه ها برای نشان دادن توانایی های این فناوری پرینت سه بعدی است.

تیم سازنده قایق  MAMBO توضیح دادند که ساختار مونوهال قایق با اشکال نامتقارن بر روی پایه ساخته شده اند. این قایق در پایان عملیات طراحی کمی شبیه جریان آب شد. مدیر عامل و بنیانگذار شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی سازنده این قایق اظهار داشت: “ما در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه قایق Genoa شرکت کردیم و ایده ساخت قایق MAMBO طی این رویداد به ذهنمان رسید. در ابتدا طرح این پروژه شکل گرفت که سپس به واقعیت تبدیل شد و در نهایت قایق MAMBO به دریا رسید. ما با تقویت مفهوم سفارشی سازی و تولید یک طراحی منحصر به فرد، یک قایق پرینت سه بعدی شده توسعه دادیم تا برای همگان امکان درک و تجربه دریا را فراهم سازد. همه اینها بدون همکاری شرکای ما که به این پروژه بلند پروازانه ایمان داشتند، امکان پذیر نبود. “

فرایند پرینت سه بعدی نخستین قایق فایبرگلاس
فرایند پرینت سه بعدی نخستین قایق فایبرگلاس

برای پرینت سه بعدی این قایق موتوری دو روبات مورد استفاده قرار گرفت. هر بخش به صورت جداگانه تولید و سپس طی عملیات مونتاژ به یکدیگر متصل شدند. سپس قایقMAMBO  برای ارائه در نمایشگاه قایق جنوا با رنگ آبی رنگ آمیزی شد. این قایق نمونه خوبی است که امکانات تکنولوژی پرینت سه بعدی در بخش دریایی را به نمایش می گذارد و امیدوارم که تولید کنندگان قایق بتوانند از آن الهام بگیرند.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)