مشتریان گروه پرینت سه بعدی آیدیزاین روش ساخت قطعات پرینت سه بعدی مورد نیاز خود را بر اساس مشاوره با متخصصان پرینت سه بعدی در آیدیزاین و البته پارامترهای دیگری که در تصمیم گیری آن ها دخیل است، تعیین می کنند که در ادامه به طور مفصل در این باره توضیح خواهیم داد.

انتخاب روش ساخت قطعات پرینت سه بعدی

از جمله پارامترهای تعیین کننده در انتخاب روش ساخت قطعات پرینت سه بعدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت قطعه پرینت سه بعدی

    قیمت تمام شده هر قطعه پرینت سه بعدی همیشه مسئله مهمی برای مشتریان بوده و هست که بر اساس هندسه، ابعاد، جنس و تعداد مورد نیاز تعیین می گردد.

  • زمان تحویل قطعه پرینت سه بعدی

زمان پرینت سه بعدی قطعات

زمان پرینت سه بعدی قطعات

زمان تحویل بعد از قیمت مهمترین پارامتر در تصمیم گیری مشتری به حساب میاید.

  • خواص مواد در پرینت سه بعدی

 

مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی

مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی

ممکن است مشتری به دلیل یک نیاز خاص مانند تحمل دمای بالا در قطعه، مقاومت شیمیایی قطعه و دیگر موارد، روش ساخت پرینت سه بعدی خود را انتخاب کند.

  • جلوه ظاهری قطعه پرینت سه بعدی

    هر فرآیند و پس پردازش های مربوط به آن، جلوه ظاهری خاصی به قطعه پرینت سه بعدی برای کاربردهای متنوع می دهد.

  • دقت ابعادی قطعه پرینت سه بعدی

    ممکن است مشتری برای یک قطعه خاص نیاز به رعایت دقت ابعادی در یک محدوده مشخص داشته باشد. در این صورت می بایست روش ساخت متناسب با دقت انتخاب گردد.

در این مقاله می خواهیم مورد پنجم، یعنی دقت ساخت در روش های ساخت پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به طور آگاهانه تری با خواسته خود از پرینت سه بعدی برخورد کنیم.

نکات کلی در مورد دقت ساخت در پرینت سه بعدی

به طور کلی دقت در روش های ساخت افزایشی کمتر از روش های مرسوم ماشین کاری و تزریق پلاستیک است. در بیشتر روش های ساخت پرینت سه بعدی دقت ابعادی قطعات در بهترین حالت ۰٫۱  میلی متر می باشد.

یک اشتباه رایج در میان مشتریان قطعات پرینت سه بعدی، تفاوت قائل نشدن بین کوچکترین سایزی که یک روش پرینت سه بعدی مشخص می تواند بسازد و دقت ابعادی است. به طور مثال نازک ترین دیواره ای که می توان از روش SLS انتظار داشت عددی حدود ۰٫۵ میلی متر است در حالی که دقت ابعادی در این روش ۰٫۳ میلی متر برآورد می شود. یعنی اگر قطعه دیواره ای ۳ میلی متری داشته باشد، قطعه نهایی دیواره ای با ابعاد ۲٫۷ تا ۳٫۳ میلی متر خواهد داشت.

اشتباه رایج دیگر، تفاوت قائل نشدن بین ضخامت لایه ها در روش های پرینت سه بعدی و دقت ابعادی است. ضخامت لایه صرفا کوچترین سایز قابل ساخت در جهت Z را مشخص می کند و ارتباطی با دقت ابعادی ندارد زیرا به عنوان مثال در روش SLS قطعات پس از ساخت ، انقباض حرارتی پیدا می کنند که این انقباض در جهت Z نیز تاثیرگذار است.

  •  فایل سه بعدی

اولین منبع خطا در دقت ابعادی فایل سه بعدی می باشد. ممکن است طراحی و ضرایب بزرگنمایی که روی قطعه اعمال می شود غلط باشد. ممکن است تبدیل فایل ها به عنوان مثال از STP به STL خطای دقتی ایجاد کند و ممکن است Resolution فایل STL خیلی پایین باشد که باعث خطای ابعادی شده باشد. دیواره های بسیار نازک نیز به دلیل عدم توانمندی پرینتر سه بعدی در ساخت آن ها، ممکن است خطای ابعادی را به وجود بیاورد.

  •  خطای ساخت در پرینتر سه بعدی

خطای ساخت در پرینتر سه بعدی

خطای ساخت در پرینتر سه بعدی

در روش های ساخت ارائه شده توسط گروه پرینت سه بعدی آیدیزاین حدود دقت ابعادی به صورت جدول زیر می باشد:

نام روش پرینت سه بعدی دقت ساخت
FDM ± ۰٫۵% (with a lower limit of ± ۰٫۵ mm)
SLS ± ۰٫۳% (with a lower limit of ± ۰٫۳ mm)
Polyjet ± ۰٫۱ – ۰٫۲% (with a lower limit of ± ۰٫۱ – ۰٫۲ mm)

 

  • جهت دهی و چینش قطعات در پرینتر سه بعدی

جهت دهی و چینش قطعات در پرینتر سه بعدی

جهت دهی و چینش قطعات در پرینتر سه بعدی

چینش و جهت دهی قطعات در پلتفرم پرینترهای سه بعدی بیشتر با هدف کاهش هزینه و زمان ساخت، انجام می شود. می توان با مشورت با متخصصان گروه آیدیزاین چینش و جهت دهی متناسب با روش پرینت سه بعدی را طوری انتخاب کرد که دقت ابعادی در قسمت های خاصی از قطعه کمتر مورد آسیب قرار بگیرد. البته این کار ممکن است نیاز به صرف هزینه داشته باشد.

  •  فرآیندهای پس پردازش در پرینت سه بعدی

فرآیندهای پس پردازش در پرینت سه بعدی

فرآیندهای پس پردازش در پرینت سه بعدی

همواره به فرآیندهای پس پردازش در پرینت سه بعدی پس از ساخت قطعات در پرینت سه بعدی نیاز است مانند کندن ساپورت ها و تمیزکاری آن ها، تمیزکاری با هوای فشرده، تمیزکاری در بیدبلاست، سمباده کاری و …

هر چه این فرآیند ها بیشتر اعمال شوند دقت ابعادی آسیب می بیند ولی صافی سطح بهتر و ظاهر زیباتری خواهیم داشت. بهتر است روی هر قطعه خاص و حساس با متخصصان آیدیزاین در این زمینه مشورت کنید.

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و برای آشنایی با نکات مهم سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

نویسنده: صادق امیری مقدم – گروه پرینتر سه بعدی آیدیزاین

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf چگونه روش ساخت قطعه پرینت سه بعدی را انتخاب کنیم؟

 

به این پست امتیاز دهید