یک استارتاپ چینی به نام Triastek، ۱۵ میلیون دلار بودجه جهت تحقیق و توسعه داروهای پرینت سه بعدی شده جمع آوری کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ با هدف بهبود مراقبت های بهداشتی با استفاده از فناوری های سه بعدی برای ایجاد تحول در توسعه و ساخت دارو، در نانجینگ چین تأسیس شد. فناوری پرینتر سه بعدی این شرکت در اوایل سال جاری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک فناوری در حال ظهور انتخاب شد. در حال حاضر این شرکت در زمینه تولید داروهای چاپ سه بعدی شده گام برداشته است و قصد دارد با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، پلتفرم جدیدی را برای طراحی و تولید انبوه دارو ایجاد کند.

 

تولید دارو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی MED

تکنولوژی پرینت سه بعدی صنعت پزشکی را تحت کنترل خود درآورده است. نوآوری های پرینت سه بعدی در صنعت پزشکی از جمله ایمپلنت های تیتانیومی، مدل های تشریحی با دقت بالا برای برنامه ریزی جراحی، میکروبات ها با توانایی رساندن دارو به قسمت های خاصی از بدن، پروتزهای شخصی سازی شده، کاربرد های دندانپزشکی و داروها،  انقلابی در بهداشت و درمان ایجاد کرده اند. فناوری پرینت سه بعدی شرکت Triastek با نامmelt extrusion deposition (MED) به منظور ساخت داروی های جامد، مواد را مخلوط و تزریق می کند. با استفاده از این فناوری می توان محل، زمان و سرعت رسوب مواد تشکیل دهنده دارو را کنترل کرد. رهاسازی اجزای مختلف دارو می تواند تغییر یافته و ترکیب شود و از این طریق احتمال عوارض جانبی را کاهش دهد.

تولید دارو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی MED
تولید دارو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی MED

 

انواع داروهای پرینت سه بعدی شده شرکت Triastek

تخصص Triastek شامل سه حوزه محصول است. اولین مورد “داروهای پرفروش” است که شامل داروهای عمومی و محبوبی می شود که برای درمان بیماری های شایع مورد استفاده قرار می گیرند. داروهایی مانند انسولین برای بیماران دیابتی یا لیپیتور برای کلسترول بالا در این گروه قرار می گیرند. برای اینکه یک دارو در دسته “داروی پرفروش” طبقه بندی شود باید بیش از یک میلیارد دلار برای شرکت تولید کننده درآمد داشته باشد. مورد دوم “داروهای کم کاربرد” می باشند که سودآور نیستند مگر اینکه به دلیل تقاضای کم از طرف دولت حمایت مالی شوند. مثالی از این داروها Anthrasil است که برای درمان سیاه زخم استنشاقی به کار می رود. تأثیر کامل تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت داروسازی هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. تکنولوژی پرینت سه بعدی با فراهم آوردن امکان شخصی سازی دیجیتالی و بهینه سازی تولید، پتانسیل کاهش چشمگیر هزینه این داروها را دارد.

آخرین دسته داروهایی که شرکت Triastek در تولید آن تخصص دارد، سیستم های دارورسانی است. به لطف فناوری های پرینت سه بعدی، امکان ایجاد سیستم های انتقال دارو با معماری پیچیده به وجود آمده است. Triastek از پرینترهای سه بعدی FDM که توسط خود شرکت طراحی و ساخته شده است استفاده می کند. این چاپگر ها به منظور ایجاد مدل های پیچیده دوز دارویی، به چندین هد پرینت مجهز شده اند. معماری منحصر به فرد دوز قرص با استفاده از یک یا چند محفظه که عملکردهای مختلفی را ارائه می دهند تشکیل می شود. محفظه های پرینت سه بعدی شده می توانند برای اهداف مختلف مانند تعدیل در رهاسازی اجزای فعال در زمانهای خاص یا از پیش تعیین شده، حالت ها و نرخ ها سازگار شوند. ترکیب ویژگی های مختلف رهاسازی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، امکان ایجاد داروهای شخصی سازی شده و منحصر به فرد را فراهم می کند.

شرکت Triastek در حال ثبت فرم یک داروی جدید تحقیقاتی در FDA برای اولین محصول خود می باشد. این محصول دارویی جهت درمان رماتیسم مفصلی است. این شرکت با توجه به پیچیدگی تقلید از محصولات استفاده از سیستم های دارورسانی، بیش از صد درخواست ثبت اختراع در سراسر جهان برای فناوری پرینت سه بعدی خود ثبت کرده است و در شرف تبدیل شدن به یکی بازیگران اصلی در صنعت داروسازی است.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)