در دنیای امروز تولید دارو ارتباط مستقیمی با سلامتی بیماران دارد و چگونگی تولید و مکانیزم اثر داروها بر بدن انسان بسیار حائز اهمیت است. لذا امروزه بحث سیستم های رهایش دارو (Drug Delivery Systems) در صنعت داروسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پرینت سه بعدی داروها به روش SLS ایده ای نو است که  در کنار تولید صنعتی اشیاء پلاستیکی، فلزی و سرامیکی مطرح شده است. ایده ای جالب که با آن می توان دارو با مکانیزم اثری خاص برای بیماران تولید کرد .

تولید دارو با استفاده از پرینتر سه بعدی

در حال حاضر پرینتر سه بعدی SLS برای تولید صنعتی اشیاء پلاستیکی، فلزی و سرامیکی استفاده می شود. تا به امروز، هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از روش SLS برای ساخت قرص های خوراکی وجود نداشته است، از این روی، محققان قابلیت پرینت سه بعدی SLS برای تولید قرص های خوراکی را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق دو پلیمر ترموپلاستیک گرید دارویی، Kollicoat IR (حاوی ۷۵٪ پلی وینیل الکل و ۲۵٪ کوپلیمر پلی اتیلن گلیکول) و Eudragit L100-55 (50٪ متاکریلیک اسید و ۵۰٪ کوپلیمر اتیل آکریلات) که به ترتیب دارای شاخصه رهایش سریع و بهبود یافته می باشند، برای بررسی قابلیت پرینت به روش SLS انتخاب شدند. هر کدام از پلیمرهای فوق با سه غلظت مختلف (۵، ۲۰ و ۳۵٪)  از داروی پاراستامول (استامینوفن) مورد بررسی قرار گرفتند. برای کمک به فرآیند سینترینگ ( Sintering) ، ۳٪ از ماده کوارتز مویی گلدن(طلایی) (Gold Sheen) به هر فرمولاسیون پودر، اضافه شد. در مجموع، ۶ فرمولاسیون جامد با موفقیت پرینت شد؛ قرص های پرینت شده محکم بودند و هیچ شواهدی از تخریب فرمولاسیون دارویی آنها مشاهده نشد. فرمولاسیون Kollicoat در محیط حلال بی کربنات، شاخصه رهایش مستقل از pH را نشان می دهد، در حالی که نرخ رهایش وابسته به غلظت دارو بوده است. اما در مورد فرمولاسیون Eudragit وجود وابستگی به pH دیده شده است، در حالی که رهایش از غلظت دارو مستقل بوده است و در این آزمایش رهایش کامل در طول ۱۲ رخ داده است. در نتیجه، این تحقیق نشان می دهد که SLS یک فناوری پرینت سه بعدی چند منظوره و کاربردی است که می تواند در زمینه داروسازی نیز کاربرد داشته باشد، و به همین دلیل گسترش فن آوری پرینت سه بعدی برای تولید داروهای مدرن را افزایش می دهد.

فناوری پرینت سه بعدی SLS

فناوری پرینت سه بعدی SLS

جمع بندی چگونگی تولید دارو با پرینتر سه بعدی

در این کار تحقیقاتی که در فاز اثبات ایده تولید داروهای سفارشی انجام گرفته است، از یک پرینتر سه بعدی SLS برای تولید داروهای خوراکی استفاده شده است که در آن، با استفاده از امولسیون های گرید دارویی سعی شده است که فرمولاسون دارو در فرآیند تولید تخریب نشود. قابلیت فناوری SLS با ساخت موفقیت آمیز فرمولاسیون شش داروی متفاوت با دو نوع رهایش سریع و بهبود یافته، هر کدام در سه بار دارویی متفاوت، به اثبات رسیده است. این کار توانایی روش پرینت سه بعدی SLS برای تولید داروهای سفارشی سازی شده را، نشان می دهد؛ بنابراین می توان فناوری SLS را به دسته فناوری های پرینت سه بعدی، که قادر به تولید تجاری دارو هستند اضافه کرد.

منبع: پرینت سه بعدی داروها به روش SLS، فابریزیو فینا،ژورنال بین المللی دارویی، ۲۰۱۷

در فیلم زیر می توانید اولین دارو تولید شده توسط تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد تایید FDA را مشاهده کنید.

 

در انتها می توانید این مقاله را در قالب فایل Word و PDF دانلود و استفاده کنید.

pdf

تولید دارو با پرینتر سه بعدی

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید