پزشکان پس از ماهها برنامه ریزی و بیش از ۵۰ ساعت جراحی، صفا و مروا دوقلوهای دو ساله به هم چسبیده پاکستانی که از ناحیه سر به یکدیگر متصل بودند را از هم جدا کردند. این عملیات به لطف استفاده از تکنولوژی های پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی با موفقیت انجام شد.

برنامه ریزی عملیات جراحی جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

Owase Jeelani و David Dunaway از جراحان بیمارستانGreat Ormond Street Hospital (GOSH) انگلستان، وظیفه عمل جراحی این کودکان را بر عهده گرفتند.

صفا و مروا سومین دوقلوهای به هم چسبیده ای هستند که در بیمارستان GOSH تحت عمل جراحی قرار می گیرند. با این حال به دلیل تاخیر در تامین بودجه عمل جراحی، سن کودکان بیشتر سایر موارد مشابه بوده است که موجب افزایش دشواری عمل و بالا رفتن ریسک عمل بود. این دقیقا جایی است که تکنولوژی های مدرن به کار می آید. تصویربرداری، مدلسازی سه بعدی و چاپ سه بعدی در سالهای اخیر بسیار پیشرفت کرده اند، به این معنی که جراحان می توانند عمل های خود را دقیق تر از هر عمل پیش از این برنامه ریزی کنند.

Juling Ong یک جراح پلاستیک جمجمه است که تیم مدل سازی عمل جراحی صفا و مروا را رهبری کرد. او در مورد استفاده از فناوری های پیشرفته به بی بی سی توضیح داد و گفت: “این تکنولوژی ها واقعا منحصر به فرد هستند و چیزی نیست که ما در دانشکده پزشکی آموخته باشیم. با استفاده از این نرم افزار ما توانستیم یک مدل کامپیوتری واقع بینانه برای بررسی آناتومی این کودکان و انجام برنامه ریزی جراحی ها پیش از عمل توسعه دهیم. ”

برنامه ریزی یک عمل جراحی موفق با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

Ong با استفاده از اسکن های مرسوم قادر به ساخت مدل های سه بعدی از مغز، جمجمه و پوست دوقلو ها بود. وی به بی بی سی توضیح داد: “این تکنولوژی برای ما امکان امتحان راهکارهای مختلف برای انجام عمل جراحی و آگاهی از نواحی که با توجه به ساختارهای آناتومیک منحصر به فرد دوقلوها احتمال خطر وجود دارد را فراهم می کند.”

این گروه علاوه بر اینکه قادر به مشاهده مدل های کامپیوتری بودند مدل ها را چاپ سه بعدی کردند تا جراحان بتوانند جمجمه دختران را در دست خود نگه دارند و آن را دقیق تر مطالعه کنند.

Kok Yean Chooi ،یکی از تکنسین های بیمارستان GOSH، جمجمه ها را با استفاده از پلاستیک نرم چاپ کرد. این جمجه چاپ سه بعدی شده برای برنامه ریزی چگونگی تقسیم لایه پوست بین جمجمه مشترک صفا و مروا مورد استفاده قرار گرفت. این تنها نمونه چاپ سه بعدی نبود و در واقع تعداد بسیاری نمونه چاپ سه بعدی شده دیگر پیش از انجام عملیات جراحی ساخته و مورد بررسی قرار گرفتند. این تیم همچنین برای بررسی سیستم عروقی دختران از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده کردند.

جراحی با موفقیت انجام شد و دو دختر کوچک دیگر به هم متصل نیستند. آنها به همراه مادرشان ۶ ماه دیگر را برای گذراندن برنامه های توانبخشی بعد از عمل در انگلستان خواهند گذراند.

در ویدیو زیر میتوانید درباره جراحی جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده با کمک پرینت سه بعدی بیشتر بدانید.

 

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

 

3/5 - (1 امتیاز)