محققان موسسه فناوری جورجیا یک ربات چاپ سه بعدی شده بسیار کوچک طراحی کرده و توسعه داده اند. این ربات با استفاده از کنترل ارتعاشات حرکت می کند و می تواند برای جراحی های داخل وریدی، تسکین بیماری ها و سیستم های هشدار دهنده زود هنگام برای فعالیت های لرزه ای مورد استفاده قرار گیرد.

ربات micro-bristle-bot یک ساخته جدید در موسسه فناوری جورجیا است. این ربات چاپ سه بعدی شده کوچک با استفاده از کنترل ارتعاشات از بلندگو ها، منابع فراوانمایی (امواج فرا صوتی که در درمان و جراحی به کار می روند) و عملگر های پیزوالکتریک حرکت می کند.

آزاده انصاری استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر توضیح داد:  “ما در حال تلاش برای توسعه این تکنولوژی هستیم و برنامه های کاربردی بسیاری را در ذهن داریم. ما در نقطه تلاقی علوم مکانیک، الکترونیک، زیست شناسی و فیزیک کار می کنیم.”

وزن این روبات های چاپ سه بعدی شده حدود پنج میلی گرم می باشد و تنها دو میلی متر، احتمالا اندازه کوچکترین مورچه در جهان، طول دارند. محققان بر این باورند که یک روز انبوهی از روبات های مشابه می توانند برای بهبود آسیب  دیدگی داخل بدن انسان مورد استفاده قرار گیرند.

این روبات ها می توانند بسته به نوع پیکربندیشان به صورت جداگانه کنترل شوند و محققان می توانند از فرکانس های ارتعاشی مختلف برای دریافت پاسخ استفاده کنند. حتی اگر رباتها کوچک باشند، تنها در یک ثانیه می توانند چهار برابر طول خود را پوشش دهند.

ربات های چاپ سه بعدی micro-bristle-botsچهار تا شش پا دارند

ربات های کوچک چاپ سه بعدی شده

ربات های کوچک چاپ سه بعدی شده

این ربات های کوچک دارای بدنه چاپی سه بعدی شده پلیمری هستند که با استفاده از تکنولوژی two-photon polymerization lithography  (TPP) ساخته شده است. این بدنه چاپ شده که معمولاَ دارای چهار تا شش پا است، به یک عملگر پیزوالکتریک که با استفاده از منبع تغذیه خارجی باعث ایجاد ارتعاش می گردد، چسبانده می شود. این سیستم همچنین می تواند ارتعاشات را از منابع خارجی مانند بلندگوهای صوتی، منابع فراوانمایی و بلندگوهای پیزوالکتریک دریافت کند.

ارتعاشات پاهای ربات ها را به سمت بالا و پایین حرکت می دهد و سبب حرکت آن ها به سمت جلو می شود. دامنه ارتعاشات سرعت ربات را کنترل می کند. در حال حاضر، آزاده انصاری و تیمش در حال توسعه توانایی هدایت در این رباتها هستند. وی توضیح داد: “هنگامی که شما یک ربات کوچک قابل هدایت داشته باشید، می توانید کارهای بسیار جالبی انجام می دهید.”

 

پس از دستیابی به این هدف، آنها شروع به کار بر روی چاپ سه بعدی ربات های با توانایی شنا کردن و پریدن خواهند کرد. در حال حاضر، محققان در یک زمین بازی در آزمایشگاه این ربات ها را مورد آزمایش قرار می دهند.

آزاده انصاری گفت: “به عنوان مثال ما می توانیم رفتار جمعی مورچه ها را مشاهده و بررسی کنیم و آنچه را که از آنها یاد میگیریم در ربات های کوچکمان اعمال کنیم. این ربات هایmicro-bristle-bots  در یک محیط آزمایشی راه می روند، اما پیش از اینکه آنها بتوانند به جهان بیرون بروند باید کارهای زیادی انجام شود.”

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf ربات های کوچک چاپ سه بعدی شده

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید