خطوط لایه قابل مشاهده واقعیت پرینت سه بعدی FDM هستند. بنابراین در این مقاله به روش های صیقلی کردن سطوح در قطعات پرینت سه بعدی شده با استفاده از ماده PLA، متدوال ترین ماده پرینت سه بعدی در روش FDM، خواهیم پرداخت. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید سطح قطعه پرینت سه بعدی شده را صاف تر کنید. قبل از اینکه به روش‌ های مختلف ایجاد یک سطح صاف برای قطعه بپردازیم، با اصول اولیه مانند سنباده زدن شروع می‌کنیم.

 

1- حذف مواد اضافی روی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

گاهی اوقات، پس از اتمام عملیات پرینت سه بعدی مقداری ماده اضافی مانند لبه ها یا تکیه گاه ها روی قطعه پرینت شده باقی می ماند. برای دستیابی به قطعه ای با سطح صاف، در مرحله نخست باید مواد اضافی را حذف کنید. ابزار های مختلفی وجود دارد که می توانید برای انجام این کار از آنها استفاده کنید.

حذف مواد اضافی روی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

حذف مواد اضافی روی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

  • استفاده از کاتر

نمونه رایج این ابزار کاتر X-Acto است. اگر با سایر صنایع دستی آشنا هستید، به احتمال زیاد این کاتر را می شناسید. وقتی به دنبال کاتری برای تمیز کردن قطعات پرینت سه بعدی شده هستید، انتخاب تیغه اولین چیزی است که باید در نظر بگیرید. به طور کلی، تیغه استاندارد 11 به دلیل تطبیق پذیری آن انتخاب خوبی است، اما انواع دیگر نیز ممکن است برای نیازهای خاص شما مناسب تر باشند. قبل از شروع برش، قوانین اساسی ایمنی کاتر را رعایت کنید. کاتر را دور از خودتان نگه دارید، مراقب باشید انگشتان خود را جلوی تیغه قرار ندهید و هنگام برش از نیروی بیش از حد استفاده نکنید. برای حذف تکیه گاه ها یا سایر مواد اضافی، تیغه را روی یکی از لبه های قطعه قرار داده و تیغه را روی سطح حرکت دهید. از اعمال فشار بیش از حد خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است خطر حذف مواد بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده و آسیب رساندن به چاپ وجود داشته باشد. این کار را تکرار کنید تا تمام لبه ها صاف شوند.

  • کیت ابزار چرخشی

چند ابزار چرخشی مانند Dremels یکی دیگر از گزینه های عالی برای پرداخت قطعه چاپ سه بعدی شده است. می توانید از این ابزارها مشابه روش استفاده از کاتر استفاده کنید. چند ابزار چرخشی با قطعات مختلف، امکان دسترسی راحت به لبه های داخلی و سایر مکان های هایی که دسترسی به آن ها دشوار است را فراهم می کند. هنگام استفاده از ابزارهای چرخشی باید به دو نکته توجه داشت. اولاً، این ابزارها، ابزارهای ایجاد سرعت هستند، نه ایجاد گشتاور. بنابراین، زمانی که نتایج دلخواه را مشاهده نمی کنید، به جای اعمال فشار بیشتر سرعت چرخش را افزایش دهید. رعایت این نکته نه تنها باعث سرعت گرفتن فرایند کار می شود، بلکه طول عمر ابزار را نیز افزایش می دهد. دوماً، چون از یک ابزار برقی روی پلاستیک استفاده می ‌کنید، برای مدت طولانی روی یک نقطه نمانید یا فشار زیادی وارد نکنید. حرکت ابزار باعث ایجاد گرما می شود، بنابراین انجام این کار ممکن است باعث ذوب پلاستیک در محلی که در حال کار هستید و یا ایجاد شکاف و سوراخ روی قطعه گردد. برخی از ابزارهای چرخشی دارای تجهیزات سنباده زنی نیز هستند.

استفاده از چند ابزار چرخشی

استفاده از چند ابزار چرخشی

2- سنباده زدن سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

سنباده زدن یکی از در دسترس ‌ترین روش‌ های صاف کردن قطعه پرینت سه بعدی شده است. روش های مختلفی برای سمباده زدن قطعات پرینت شده وجود دارد. اگر قطعه ای با سطوح بزرگ دارید، از بلوک سنباده زنی استفاده کنید. این بلوک ها باعث ایجاد سایش یکنواخت روی قطعه چاپ شده می شوند. اگر قطعه ای با جزئیات زیاد دارید، بهترین گزینه استفاده از سوهان ناخن است. سوهان ناخن در سایزها و انواع مختلفی در بازار در دسترس می باشد و انتخاب مناسب به قطعه ای که سنباده می ‌زنید بستگی دارد. سنباده های کاغذی ارزان اغلب به خوبی عمل می ‌کنند. ممکن است در برخی شرایط کاغذ سنباده های نرم ترجیح داده شود. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، کاغذ سنباده را با حرکات دایره ای روی سطوح در سراسر قطعه چاپ سه بعدی شده حرکت دهید. همچنین می خواهید دانه های کاغذ سنباده خود را افزایش دهید. بسته به نتیجه ای مورد انتظار، می توانید از کاغذ سنباده 400 گریت شروع کنید و تا 4000 ادامه دهید. احتمالاً در مورد سنباده زدن مرطوب شنیده اید. کاغذ سنباده مرطوب با شن و ماسه بالا را می توان به عنوان مرحله سنباده نهایی استفاده کرد زیرا مواد زیادی را از بین نمی برد و یک سطح صیقلی ایجاد می کند. تکنیک استفاده از سمباده مرطوب اکثراً مانند سمباده معمولی است، فقط باید هر از چند گاهی آن را خیس کنید.

سنباده زدن سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

سنباده زدن سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

3- ذوب سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

همانطور که احتمالاً می دانید، ماده پرینت سه بعدیPLA  در برابر حرارت مقاوم نیست، این ویژگی ماده PLA را برای کاربردهای خارج از منزل نامناسب می کند. با این حال، می توانید از تأثیر گرما روی این ماده برای پردازش نهایی قطعه پرینت سه بعدی شده استفاده کنید. متداول ترین ابزاری که برای این کار استفاده می شود تفنگ حرارتی می باشد که روی کمترین درجه حرارت تنظیم شده است. بهترین و ثابت ترین نتایج با قرار دادن قطعه پرینت سه بعدی شده روی صفحه گردان و چرخاندن آن به آرامی برای توزیع یکنواخت گرما به دست می آید. همچنین این روش به جلوگیری از ذوب بیش از حد مناطق خاص و دستیابی به یک نتیجه بهتر کمک می کند. اگرچه به نظر می رسد سشوار جایگزین خوبی برای تفنگ حرارتی باشد، اما سشوار طوری طراحی شده است که به اندازه کافی برای ذوب پلاستیک گرما تولید نمی کند. بیشتر انواع سشوار ها حتی به دمای انتقال شیشه ‌ای PLA  هم نمی ‌رسند، بنابراین برای مشاهده هر تغییری با سشوار به مدت زمان زیادی نیاز است.

ذوب سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

ذوب سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

4- پوشش سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

روش دیگر برای دستیابی به سطح صاف روی قطعه پرینت سه بعدی شده، افزودن یک لایه اضافی از مواد مانند اسپری، رنگ یا غوطه ور کردن است. این روش می تواند هر گونه نقص در بافت سطح قطعه، از جمله خطوط لایه را پر کرده و ظاهری براق و یکنواخت ایجاد کند. دو نمونه رایج از پوشش های قابل استفاده برای ماده PLA، پرایمر رنگ یا پوشش اپوکسی است.

پوشش سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

پوشش سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

  • پرایمر رنگ

استفاده از پرایمر روی قطعه پرینت سه بعدی شده کم و بیش با سنباده زدن همراه است. ایده استفاده از پرایمر برای پردازش نهایی این است که پرایمر خطوط بین لایه ها را پر کرده و سطحی صاف ایجاد کند. در مرحله بعدی اجازه دهید پرایمر خشک شود و سپس لایه بالایی را سنباده بزنید. به طور کلی سنباده زدن پرایمر بسیار ساده تر از سنباده زدن PLA است زیرا پرایمر بسیار نرم تر است. استفاده از پرایمر در مقایسه با سمباده زدن، معمولاً منجر به ایجاد قطعه ای زیباتر می شود. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که این روش زمان ‌بر است زیرا باید منتظر بمانید تا هر لایه پرایمر خشک شود. علاوه بر این، بهتر است روی قطعه پرایم شده را با رنگ بپوشانید، زیرا پرایمر به تنهایی در طول زمان مقاومت نمی کند.

  • پوشش اپوکسی

اپوکسی یک پوشش رزینی است که تقریباً مانند پرایمر عمل می کند. با این حال، کار با آن کمی چالش برانگیزتر است زیرا باید قبل از اعمال آن روی قطعه پرینت سه بعدی شده، آن را مخلوط کنید. یکی از مواردی که اپوکسی در آن به طور قابل توجهی بهتر از پرایمر است، پر کردن سوراخ های بزرگتر یا باقی مانده های چاپی است. پردازش نهایی قطعه با اپوکسی شامل مخلوط کردن پک رزین اپوکسی است. سپس می توانید آن را با یک قلم مو به طور آزادانه روی تمام سطوح قطعه پرینت سه بعدی شده اعمال کنید. از یکنواختی پوشش اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته با شید که ضخامت پوشش در نواحی مختلف روی قطعه باید یکسان باشد.

استفاده از پوشش اپوکسی برای صاف کردن قطعه پرینت سه بعدی شده

استفاده از پوشش اپوکسی برای صاف کردن قطعه پرینت سه بعدی شده

5- صاف کردن شیمیایی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

در نهایت به مواد شیمیایی می رسیم. مادهPLA  را نمی توان مانند ماده پرینت سه بعدی ABS با استون صاف کرد، اما گزینه ای دیگر برای رسیدن به یک پرداخت مشابه وجود دارد. Polymaker Polysmooth از PVB تشکیل شده است، ماده ای بسیار شبیه به PLA که می تواند از نظر شیمیایی صاف شود. با این حال، نیاز به استفاده از Polymaker Polysher وجود دارد. خرید مواد مورد نیاز در این روش در مقایسه با سایر روش های ذکر شده در این مقاله هزینه بالایی دارد، اما اگر تعداد قطعاتی که روی آن ها کار می کنید زیاد است ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از این روش استفاده کنید.

صاف کردن شیمیایی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

صاف کردن شیمیایی سطح قطعه پرینت سه بعدی شده

 

  منبع: https://all3dp.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf روش های صیقلی کردن سطوح قطعات پرینت سه بعدی شده

به این پست امتیاز دهید