حتما برای کسانی که می خواهند یک پروژه پرینت سه بعدی انجام بدهند این سوال پیش آمده که برای سفارش پرینت سه بعدی چه اقداماتی و چه دانشی لازم است. پرینت سه بعدی فناوری نوین ساخت و تولید است که امروزه جایگاه رو به رشدی در بین صنایع ساخت و تولید و نمونه سازی پیدا کرده است. در کشورمان ایران نیز این فناوری رو به رشد است و هر روز افراد بیشتری از صنایع مختلف و کسب و کارهای متفاوت در حال آشنا شدن و استفاده از این فناوری هستند. در گام اول مخاطبان این فناوری تلاش می کنند تا در مورد پرینت سه بعدی به مطالعه بپردازند و یا فیلم و تصویری از فرآیند و نحوه کارکرد پرینت سه بعدی ببینند. در گام بعدی علاقه مند به دیدن و لمس کردن نمونه کارهای پرینت سه بعدی هستند تا بتوانند به توانایی های این روش به صورت عینی واقف شوند. کاربران در مراحل بعدی سعی می کنند تا برخی از قطعات مورد نیاز خود را با این روش تولید کنند. در این گام با شرکت های ارائه خدمات پرینت سه بعدی تماس می گیرند و از آنها اطلاعات و قیمت تمام شده می خواهند. در گام های بعدی ممکن است کاربران این فناوری به فکر خرید پرینتر های سه بعدی و استفاده از آنها در کسب و کار خود باشند و یا اینکه به دریافت ارائه خدمات از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی بسنده کنند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مورد نیاز برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی را معرفی کرده و مراحل سفارش پرینت سه بعدی را توضیح دهیم.

۷ گام مهم سفارش پرینت سه بعدی

گام اول: تعیین نیازمندی های محصول

تعیین نیازمندی های محصول پرینت سه بعدی

قبل از هر اقدامی به عنوان کارفرما در پروژه سفارش پرینت سه بعدی باید تعیین کنید که از محصول مورد نظر چه انتظاراتی دارید؟ این انتظارات که از محصول مورد نظر دارید به عنوان نیاز مندی های محصول معرفی می شوند که باید با مجری (شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی) در میان بگذارید. شرکت های فعال در حوزه پرینت سه بعدی در این زمینه به شما مشورت خواهند داد. برای رسیدن به نیاز مندی های محصول نیاز است تا به یک سری سوالات در مورد محصول مورد نظر پاسخ دهید. این سوالات شامل موارد زیر خواهند شد:

  • آیا محصول مورد نظر شما یک قطعه است یا از چند قطعه تشکیل شده است؟ اگر این محصول از چند قطعه تشکیل شده است آیا این قطعات در تماس با یکدیگر هستند و نیاز است داخل یکدیگر مونتاژ بشوند؟
  • تیراژ تولید محصول شما چند عدد در چه بازه زمانی می باشد؟
  • آیا از محصول عملکرد خاصی را انتظار دارید یا صرفا محصول مورد نظر به جهت نمایش و ارزیابی بصری به کار می رود؟
  • آیا رنگ محصول شما برایتان مهم است؟
  • چه مقدار استحکام از محصول مورد نظر انتظار دارید؟
  • آیا محصول شما در عملکرد خود بار های ضربه ای تحمل میکند و انتظار تحمل ضربه از محصول دارد؟
  • آیا محصول شما در معرض سایش قرار دارد و انتظار مقاومت به سایش از آن دارید؟
  • آیا انتظار دارید محصول شما قابلیت تحمل درجه حرارت های بالاتر از دمای اتاق را داشته باشد؟ دمای کاری محصول مورد نظر چقدر است؟
  • چه مقدار دقت ابعادی از محصول خود انتظار دارید و این دقت ابعاد در کدام قسمت های محصول مهم است؟
  • آیا صافی سطح محصول مورد نظر برای شما مهم است؟ تا چه مقدار؟
  • آیا محصول شما در محیط های خورنده (محیط اسیدی بازی) یا در معرض رطوبت کار می کند؟
  • آیا محصول شما نیاز به آب بند بودن جداره آن دارد؟ آیا لازم است توانایی حفظ محتویات مایع یا گاز در داخل خود را داشته باشد؟
  • آیا محصول شما صلب است یا نیاز است خاصیت ارتجاعی داشته باشد؟
  • آیا محصول شما نیاز به شفاف بودن دارد و یا می بایست کدر باشد؟
  • آیا محصول شما نیاز به زیست سازگاری دارد و برای کار در محیط های پزشکی و بهداشتی طراحی شده است؟

پاسخ به این سوالات و سوالات دیگر در زمینه محصول مورد نظر که قرار است با پرینت سه بعدی تولید شود، به مهندسان متخصص پرینت سه بعدی در شرکت ارائه خدمات کمک می کند تا شما به بهترین پاسخ در محصول خودتان برسید. در صورت نیاز به سوال بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

گام دوم: انتخاب روش پرینت سه بعدی و فینیشینگ

انواع پرینتر های سه بعدی

بعد از مشخص شدن نیازمندی های محصول می توان روش مناسب پرینت سه بعدی را انتخاب کرد تا محصول پرینت شده بتواند پاسخگوی نیاز باشد. مانند هر کدام از روش­های موجود ساخت و تولید، روش­های پرینت سه بعدی نیز از یک سو دارای قابلیت­ها و از سوی دیگر دارای محدودیت­هایی هستند. هنگام طراحی یک قطعه که قرار است به روش پرینت سه بعدی ساخته شود، بایستی نکات طراحی نیز مد نظر قرار گیرد. عموما با درنظرگرفتن توانایی­ها و محدودیت­های روش­های مختلف پرینت سه­ بعدی و مشاوره با افراد متخصص، روش مناسب برای ساخت قطعه از بین روش­های مختلف موجود در پرینت سه­ بعدی، قابل تعیین است. همانطور که در مقاله های قبلی در مورد روش های مختلف پرینت سه بعدی و دسته بندی این روش های صحبت شد، باید گفته شود که پرینت سه بعدی خود دارای روش های مختلفی می باشد که هر کدام این روش ها دارای ویژگی ها و محدودیت هایی نسبت به یکدیگر می باشند. پیشنهاد ما این است که در این زمینه برای انتخاب روش مناسب پرینت ابتدا با روش های پرینت سه بعدی آشنا شوید و سپس در این مورد از مشاوره رایگان مهندسان متخصص بهره مند شوید.

نکته دیگری که باید در مورد محصول مورد نظر تعیین شود، نوع پس پردازش قطعه است. پس پردازش شامل فعالیت های تکمیلی است که برای نهایی شدن قطعه بر روی آن صورت می گیرد. فرآیند های تمیزکاری، پولیش و رنگ از فعالیت های پس پردازش است که می توان بر روی قطعات پرینت شده انجام داد.

گام سوم: طراحی فایل CAD محصول در فرمت قابل پرینت

طراحی فایل CAD محصول پرینت سه بعدی

بعد از انتخاب روش پرینت سه بعدی مناسب جهت تولید محصول لازم است تا فایل CAD سه بعدی قطعه در فرمت قابل قبول و با توجه به ملاحظات طراحی برای پرینت سه بعدی ترسیم شود و یا در صورتی که فایل سه بعدی از قبل موجود است آن را مطابق با ملاحظات روش پرینت سه بعدی انتخاب شده تغییر داد.

نکته ای که وجود دارد این است که برای پرینت سه بعدی حتما به فایل نیاز است. ممکن است شما یک تصویر ذهنی داشته باشید و یا یک عکس را از اینترنت دانلود کرده باشید. در هر صورت در نهایت نیاز است که یک فایل سه بعدی در فرمت قابل پرینت از محصول مورد نظر وجود داشته باشد. برای رسیدن به این فایل سه روش وجود دارد:

  • طراحی فایل سه بعدی توسط طراح (این کار می تواند در شرکت آیدیزاین نیز صورت پذیرد)
  • خرید فایل سه بعدی از سایت های فراهم کننده فایل های سه بعدی
  • اسکن سه بعدی و به دست آوردن فایل مورد نظر از طریق مهندسی معکوس از روی یک قطعه موجود (این فرآیند نیز در شرکت آیدیزاین انجام می پذیرد)

در فیلم زیر مراحل سفارش پرینت سه بعدی به صورت خلاصه بیان شده است.

برای طراحی فایل باید ملاحظات طراحی جهت پرینت سه بعدی رعایت شود. هر روش پرینت سه بعدی دارای توانایی ها و محدودیت هایی نسبت به دیگر روش هاست. ملاحظات طراحی برای هر روش پرینت سه بعدی در مقالات آینده به صورت مفصل توضیح داده خواهند شد. در این مقاله به صورت خلاصه موارد لازم برای طراحی برای هر کدام از روش های پرینت سه بعدی، در جدول زیر توضیح داده شده است (کلیه واحد ها به میلیمتر می باشد). برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با مهندسان شرکت آیدیزاین تماس بگیرید.

 

    تکنولوژی SLS تکنولوژی PolyJet تکنولوژی FDM تکنولوژی SLA/DLP تکنولوژی BinderJet پرینت سه بعدی فلزات
دیواره کنج * دیواره کنج ۰٫۷ ۱ ۰٫۸ ۰٫۵ ۲ ۰٫۴
دیواره آزاد * دیواره آزاد ۱ ۰٫۸ ۱ ۳ ۰٫۵
نیاز به ساپورت نیاز به ساپورت ساپورت ندارد همواره نیاز به ساپورت تا ۴۵ درجه همواره نیاز به ساپورت ساپورت ندارد همواره نیاز به ساپورت
بیرون زدگی یا تو رفتگی * بیرون زدگی یا تو رفتگی ۱ افقی و عمودی ۰٫۵ افقی و عمودی ۰٫۶ افقی و ۰٫۲ عمودی ۰٫۴ افقی و عمودی ۰٫۵ افقی و عمودی ۰٫۱ افقی و عمودی
پل افقی * پل افقی ۱۰ ۲
قطر سوراخ * قطر سوراخ ۱٫۵ ۰٫۵ ۲ ۰٫۵ ۱٫۵ ۱٫۵
تلرانس اتصال یا حرکت تلرانس اتصال یا حرکت ۰٫۳ حرکت و ۰٫۱ مونتاژ ۰٫۲ ۰٫۵ ۰٫۵
سوراخ دررو سوراخ دررو ۵ ۴ ۵ ۵
حداقل جزئیات حداقل جزئیات ۰٫۸ ۰٫۵ ۲ ۰٫۲ ۲ ۰٫۶
قطر پین *
قطر پین

قطر پین

۰٫۸ ۰٫۵ ۳ ۰٫۵ ۲ ۱

*حداقل ضخامت

** منبع جدول: هندبوک پرینت سه بعدی از ۳D Hubs

برای تولید فایل های مورد نظر می توانید از مهندسان شرکت آیدیزاین نیز کمک بگیرد. فعالیت طراحی سه بعدی قطعات در این شرکت صورت می گیرد، در اینصورت کلیه ملاحظات لازم جهت پرینت سه بعدی بهینه قطعه صورت خواهد گرفت. همچنین فرآیند مهندسی معکوس و یا اسکن سه بعدی برای رسیدن به فایل قطعه و اصلاحات نهایی فایل نیز از خدمات گروه آیدیزاین می باشد.

گام چهارم: ارسال فایل سه بعدی در فرمت قابل قبول

فرمت های فایل سه بعدی

برای شروع فرآیند ساخت قطعه توسط یک پرینتر سه بعدی اولین گام ارسال فایل سه ­بعدی قطعه از سوی مشتری است. این فایل بایستی دارای یکی از فرمت­های عمومی نظیر stp،stl ، و … باشد. این فرمت­ها اغلب دربخش Export/Save File as در نرم ­افزارهای طراحی سه­ بعدی مختلف قابل دریافت است.

ساده ترین راه ارسال فایل مراجعه به صفحه قیمت پرینت سه بعدی است. همچنین این فایل را می توانید از طریق ایمیل شرکت به آدرس [email protected] و یا از طریق تلگرام به آدرس www.telegram.me/IDESIGN_3D ارسال کنید.

گام پنجم: برآورد زمان و هزینه پرینت سه بعدی (تعرفه پرینت سه بعدی)

برآورد زمان و هزینه

در گام بعد هزینه پرینت سه بعدی و ساخت قطعه برآورد می­شود. برآورد تعرفه پرینت سه ­بعدی تابع فاکتورهای متعددی مانند نحوه قرارگیری قطعه در محفظه ساخت دستگاه، میزان مواد مواد مصرفی، ضخامت لایه­ پرینت، میزان توپر بودن قطعه (در روش FDM) و … است.

برآورد هزینه پرینت سه بعدی SLS

در این روش فاکتورهای متعددی بر قیمت نهایی موثر می­باشند که می­توان از میان آن­ها به مواردی نظیر میزان اشغال فضای محفظه ساخت توسط قطعه، مقدار مساحت مقاطع افقی قطعه، زمان ساخت قطعه، زمان مورد نیاز برای تمیزکاری قطعات اشاره کرد. قیمت نهایی قطعه با درنظر گرفتن چنین فاکتورهایی به مشتری ارائه می­شود.

برآورد هزینه پرینت سه بعدی Polyjet

در این روش با قرار دادن قطعه سفارش داده شده در نرم­ افزارمربوطه میزان مواد مصرفی قطعه و ساپورت و زمان مورد نیاز برای ساخت قطعه توسط دستگاه محاسبه می­شود. با در نظر گرفتن برخی موارد نظیر زمان مورد نیاز برای تمیزکاری قطعه و هزینه­ پرینت سه بعدی  مربوط به آماده­ سازی دستگاه، قیمت قطعه به مشتری گزارش می­گردد.

برآورد هزینه پرینت سه بعدی FDM

در این روش پس از تعیین نحوه قرارگیری قطعه بر روی میز ساخت و تعیین میزان توپر بودن قطعه و ضخامت لایه­ها، ساعت کارکردی برای ساخت قطعه توسط نرم­ افزار تخصصی قابل گزارش است. قیمت قطعه نیز عمدتا تابعی از ساعت کارکرد دستگاه است.

برآورد هزینه فینیشینگ قطعه

قطعات مورد نظر که به روش پرینت سه بعدی تولید شده اند می توانند با توجه به نیازمندی های مشتری مورد پس پردازش هایی مانند پولیش و رنگ و مونتاژ و … قرار بگیرند. قیمت دهی در این قسمت کاملا تابع شکل قطعه و نوع پس پردازش می شود و باید بر روی هر پروژه به صورت خاص بررسی شود.

برآورد هزینه پرینت سه بعدی قطعه و زمان تحویل توسط واحد فروش شرکت انجام شده و برای مشتری ارسال خواهد شد.

گام ششم: تایید نهایی و پرینت سه بعدی قطعه، کنترل کیفیت و ارسال

پرینت سه بعدی گلدان

در صورتی که زمان و هزینه سفارش پرینت سه بعدی مورد نظر توسط مشتری تایید شود، فایل مورد نظر در صف پرینت قرار می گیرد و مطابق زمانبندی پرینت خواهد شد.

زمانبری پرینت سه بعدی در روش SLS تا ۱۰ روز کاری، روش PolyJet تا ۳ روزکاری و روش FDM بسته به اندازه فایل از ۱ تا ۱۰ روز کاری خواهد بود(این اعداد در شرایط فورس ماژور ممکن است تغییر کند).

قطعات بعد از پرینت مطابق نیازمندی های مشتری کنترل کیفی شده و در صورت تمایل توسط پیک و یا پست برای مشتریان ارسال خواهند شد.

گام هفتم: گارانتی کیفیت قطعات و خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش پرینت سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی در گروه آیدیزاین بر اساس اصول علمی صورت می گیرد و لذا پشتیبانی فنی حتی بعد از تحویل قطعات نیز توسط تیم ما انجام خواهد شد. سوالات فنی مشتریان بعد از تحویل قطعات پاسخ داده خواهند شد و اگر به هر دلیلی نیازمندی های مشتری که از قبل مطرح شده بوده اند توسط محصولات تولید شده برآورده نشده باشند، قطعات به صورت مجدد پرینت شده و یا هزینه استرداد داده خواهد شد.

 

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfسفارش پرینت سه بعدی PDF

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین