هفته گذشته یک تولید کننده در جمهوری چک به نام Fillamentum از مواد پرینت سه بعدی اکولوژیکی جدید خود رونمایی کرد. این شرکت اولین فیلامنت های پرینت سه بعدی ۱۰۰٪ قابل تجزیه زیست خود با نام NonOilen را به بازار عرضه کرده است. این ماده یکی از آخرین اقدامات انجام شده با هدف افزایش زیست سازگاری فناوری پرینت سه بعدی و تلاش برای محدود کردن ردپای زیست محیطی چاپ سه بعدی در این سیاره است.

 

توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با خواص مشابه PLA

فیلامنت پرینت سه بعدی NonOilen با همکاری شرکت Fillamentum و دانشگاه صنعتی اسلواکی در براتیسلاوا و با ترکیب ماده پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی هیدروکسی بوتیرات (PHB) توسعه یافته است. هنگامی که محصول ساخته شده با استفاده از فیلامنت NonOilen به پایان چرخه عمر خود برسد، می تواند به طور کامل به آب و دی اکسید کربن تجزیه شود. علاوه بر این، کاربران در صورت تمایل می توانند فیلامنت را برای بازیافت و استفاده مجدد به شرکت Fillamentum بازگردانند. طبق گفته این شرکت، فیلامنت NonOilen بر خلاف مواد دیگر خواص مکانیکی خود را حتی پس از چندین بار بازیافت حفظ خواهد کرد.

شرکت Fillamentum متذکر شد که این فیلامنت نه تنها کاملاً قابل تجزیه است، بلکه به طور ۱۰۰٪ از پلیمرهای حاصل از منابع تجدید پذیر ساخته شده است. این به این معنی است که این فیلامنت پرینتر سه بعدی را می توان به عنوان بخشی از توسعه اقتصاد چرخشی، یکی از محبوب ترین مدل ها برای داشتن جهانی با پایدارتر، در نظر گرفت.

توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با خواص مشابه PLA
توسعه یک ماده پرینت سه بعدی جدید با خواص مشابه PLA

 

فیلامنت پرینت سه بعدی NonOilen 

طبق گفته شرکت Fillamentum، این فیلامنت جدید خواصی مشابه فیلامنت پرینت سه بعدی PLA دارد. عملیات پرینت سه بعدی با فیلامنت NonOilen به آسانی پرینت با  ماده PLA انجام می شود و قطعات حاصل سطح صافی دارند. همچنین این فیلامنت مقاومت و سختی بالایی ارائه می دهد. فیلامنت NonOilen دقیقاً مانند PLA می تواند با مواد غذایی در تماس قرار گیرد و برای استفاده در ماشین ظرفشویی ایمن است. تفاوت عمده بین دو فیلامنت NonOilen و PLA در زمان تجزیه مواد است، فیلامنت NonOilen می تواند سه برابر سریعتر از PLA تجزیه شود. علاوه بر این طبق گفته سازنده، محصولات جانبی حاصل از فرآیند تجزیه این فیلامنت، اثر گلخانه ای را تشدید نمی کند. با این حال، پایداری تنها ویژگی نیست که باید در هنگام چاپ سه بعدی مورد توجه قرار گیرد، خواص مکانیکی ماده پرینت سه بعدی نیز از اهمیت بالایی برخور است. فیلامنت NonOilen علاوه بر پایداری، مقاومت و سختی بالایی ارائه می دهد. نکته مهم این است که طبق گفته شرکت سازنده، هر نوع قطعه ساخته شده با استفاده از ماده NonOilen از دوام بالایی برخوردار است.

فیلامنت پرینت سه بعدی NonOilen با خصوصیاتی مشابه PLA
فیلامنت پرینت سه بعدی NonOilen با خصوصیاتی مشابه PLA

فیلامنت NonOilen می تواند دماهای تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. تاکنون فقط یک تأمین کننده جهانی قطعات پلاستیکی خودرو به نام Fremach فیلامنت NonOilen را آزمایش کرده است و این فیلامنت در تست از نظر خواص  نظرها را به خود جلب کرده است. این موضوع خبر خوبی برای آینده تکنولوژی پرینتر سه بعدی و کره زمین است. اخیراً توسعه راه حل های خلاقانه برای افزابش زیست سازگاری فناوری چاپ سه بعدی رشد کرده است.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)