یک شرکت محبوب تولید کننده سرگرمی پس از اینکه تیم حقوقی برند LEGO برای آنها اعلامیه های تخلف را ارسال کرد، مدل های سه بعدی مربوط به لگو که برای پرینت سه بعدی روی سایت خود قرار می داد را از پلتفرم خود حذف کرد.

 

اسباب بازی LEGO و تکنولوژی پرینت سه بعدی

یک کمپانی دانمارکی تولید کننده اسباب بازی که بیش از یک دهه از انقضای امتیاز آن گذشته است به خاطر تولید آجرهای رنگارنگ و پیکره های انسانی با نام Minifigure که هنوز هم حق امتیاز را به همراه لوگو مربع قرمزش در اختیار دارد شناخته شده است.

Jonas Søndergård مسئول مطبوعاتی برند LEGO در ایمیلی خطاب به All3DP اظهار داشت که اعلامیه های تخلف ارسال شده به سایت هایی مانند Cults و MyMiniFactory برای محافظت از حقوق انحصاری طولانی مدت علائم تجاری LEGO، حق کپی رایت و امتیاز ثبت اختراع است و بدون انجام این کار حق انحصاری آن ها برای مالکیت معنوی به مرور زمان از بین می رود. “

چاپ سه بعدی اسباب بازی لگو
چاپ سه بعدی اسباب بازی لگو

Jonas Søndergård گفت: اگرچه شرکت Lego مراحل قانونی که ما برای اجرای حقوق مالکیت معنوی خود انجام می دهیم را فاش نمی کند، ما هر ساله صدها هزار پرونده برای محافظت از علائم تجاری کلمه Lego® ، علائم تجاری مجسمه های Lego Minifigure و حقوق کپی رایت مورد بررسی قرار می گیرند.”

اما تولید کنندگان که کنجکاوی و تخیل آنها دهه هاست از Lego الهام گرفته شده است، اهداف این شرکت را از مدل های پرینت سه بعدی شده متفاوت می دانند. آنها همچنین معتقدند که اعلامیه حذف بدون هیچ گونه هشداری صورت گرفته است.

Maria Sohn یکی از سازندگانی که مدل های پرینت سه بعدی خود را حذف کرده است گفت: “من می توانم کاملا درک کنم که Lego می خواهد از برند تجاری خود محافظت کند. آنها حق دارند چنین کاری انجام دهند. آنچه من را بسیار ناراحت می کند این است که شرکت Lego هیچ تفاوتی بین کسانی که می خواهند با تولید مدل های کپی ارزان قیمت کسب درآمد کنند و به Lego آسیب برسانند و افرادی که اثرهای هنری مرتبط با Lego را برای احترام به آنها طراحی می کنند تفاوتی قائل نمی شود.”

Cults در تاریخ ۲۰ سپتامبر یک ایمیل اخطار از Lego دریافت کرد با این مضمون که گروه Lego دارای حق انحصاری برند معروف کلمهLego ، آرم مربع قرمز معروف Lego و پیکره های Minifigure است و درخواست توقف سریع تولید ۱۴۲ مدل سه بعدی را اعلام کرد.

اسباب بازی های LEGO و تکنولوژی پرینت سه بعدی
اسباب بازی های LEGO و تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

سایت های Thingiverse و MyMiniFactory نیز ایمیلهایی را دریافت کردند با این مضمون که شرکت Lego خواستار حذف مدله های خاص هستند. با این حال هنوز مشخص نیست که چرا برخی مدل ها مورد هدف قرار گرفتند و برخی دیگر نه.

Hugo Fromont مؤسس Cults گفت: “ما نمی دانیم که معیارهای آنها چیست؟ اما ما فقط طرح هایی را که توسط شرکت Lego ذکر شده بود حذف کردیم.”

در حالی که Cults به سرعت اعلامیه ها را رعایت کرد و به نظر می رسد Thingiverse نیز با وجود عدم ارسال تأییدیه ای طرح ها را حذف کرده است،  MyMiniFactoryهمچنان میزبان مدل ها است.

Chengxi Wang مدیر عامل MyMiniFactory گفت: “اعلامیه اخطار در مورد چگونگی نقض این مطالب کاملاً مبهم و گیج کننده است. از آنجا که مأموریت MyMiniFactory این است که به جای حذف مستقیم محتویات به جامعه طراحان سه بعدی احترام بگذارد و به آن ها کمک کند تا خلاقیت خود را به حداکثر برسانند، تصمیم گرفتیم بحث را با جامعه طراحان خود باز کنیم.”

Sohn به یاد می آورد که چگونه بازی با یک سطل بزرگ قطعات لگو در کودکی خلاقیت را در او به وجود آورده است. این وابستگی تا بزرگسالی نیز با او همراه بوده است اما وی پس از خرید اولین پرینتر سه بعدی خود در آوریل ۲۰۱۷، در جامعه سازندگان فعال شد.

لگو و پرینت سه بعدی
لگو و پرینت سه بعدی

Sohn با استفاده از این آجرهای محبوب اثرات هنری خلق کرد که اولین مورد آن ها “Wall Art Lego Style (ایجاد چند رنگ با دستگاه تک نازله)” نام گرفت. Sohn می خواست عشق خود به  Legoرا اشتراک بگذارد اما به نظر می رسد که Lego این موضوع را به گونه ای دیگر برداشت می کند. MyMiniFactory در حال گفتگو با وکلای خود است تا ببیند آیا Lego می تواند به طور قانونی درخواست حذف مدل ها را داشته باشد.

Wang گفت: “به جای این که آن ها را با ارسال یک اعلامیه اخطار تعطیل کنیم، Lego باید به یک راه حل خلاقانه تر فکر کند که بتواند Lego،طراحان و طرفداران آنها را نیز به خلاقیت بیاورد.”

Fromont که از لگو خواسته بود تا جزئی از جامعه باشد و از طرفداران هنری حمایت مالی کند گفت: “این باعث می شود جایگاه برند آنها بیشتر تقویت شود و هم چنین لگو در بازی با تکنولوژی پرینت سه بعدی تعداد علاقه مندان را حتی بیشتر می کند.”

Lego تا کنون به Fromont پاسخی نداده است اما متوجه شده است که تکنولوژی پرینت سه بعدی یک فناوری “هیجان انگیز و خلاقانه” است و می تواند از آن برای ایجاد نمونه های اولیه برای قطعه های جدید اسباب بازی استفاده کند.

Søndergård گفت: “در هر حال تکنولوژی پرینت سه‌ بعدی جایگزین مناسبی برای قالب های تزریقی که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم تا آجرهای Lego را که در فروشگاه ها یافت می شود بسازیم نیست. این به این دلیل است که ما ایمنی و کیفیت فوق العاده بالایی داریم و در حال حاضر هنوز آجرهای Lego چاپی سه بعدی شده این کیفیت را برآورده نمی کنند.”

 

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf لگو و تکنولوژی پرینت سه بعدی

به این پست امتیاز دهید