همه ‌گیری کرونا جوامع در سراسر جهان را ویران کرد و ما هنوز اثرات اجتماعی آن را احساس می ‌کنیم. یکی از جنبه ‌هایی که گاهی به آن اشاره نمی ‌شود، ضایعات PPE (تجهیزات حفاظت شخصی) شامل ماسک و دستکش است که همگی فقط یک بار قابل استفاده هستند. طبق تحقیقات، از زمان شروع شیوع بیماری کرونا، روزانه ۱.۶ میلیون تن زباله پلاستیکی ایجاد می ‌شود و روزانه ۳.۴ میلیارد ماسک دور ریخته می ‌شود. اگر بتوانیم از بازیافت این زباله ها برای ساخت فیلامنت پرینتر سه بعدی استفاده کنیم چه؟

 

ساخت فیلامنت پرینت سه بعدی با استفاده از بازیافت تجهیزات حفاظت شخصی

شرکت استرالیایی rd Axis3 به منظور توسعه مواد اولیه تکنولوژی پرینتر سه بعدی FDM از ضایعات PPE بازیافتی، با سازمان علوم و فناوری هسته ای استرالیا (ANSTO) همکاری کرده است. سازمان ANSTO که در سال 1987 تشکیل شد، علم، نبوغ و پایداری را ترکیب می کند. شرکت rd Axis3 عضو nandin، مرکز نوآوری ANSTO، است که برای گروه های مختلف علم و فناوری فرصتی برای همکاری، به اشتراک گذاشتن ایده ها و بهبود بازار تولید در استرالیا را فراهم می سازد.

ساخت فیلامنت پرینت سه بعدی با استفاده از بازیافت تجهیزات حفاظت شخصی

ساخت فیلامنت پرینت سه بعدی با استفاده از بازیافت تجهیزات حفاظت شخصی

 

  البته PPE نمی تواند مستقیماً از مصارف پزشکی به فیلامنت پرینت سه بعدی تبدیل شود. ابتدا زباله‌ ها تحت یک فرآیند ضدعفونی چند مرحله‌ ای قرار می ‌گیرند تا از ایمن بودن آنها برای جابجایی و استفاده اطمینان حاصل شود. پس از آن، این ضایعات را به منظور توسعه فیلامنت پلیمری ذوب می کنند. شرکت rd Axis3 برای بهبود فرایند جمع ‌آوری و انتخاب تجهیزات مورد استفاده بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی و درمانی به منظور دریافت زباله بیشتر، با تأمین ‌کنندگان پزشکی همکاری خواهد کرد.

نگرانی های زیست محیطی به طور فزاینده ای در دنیای پرینت سه بعدی شناخته شده است، و این پروژه اولین پروژه ای نیست که از زباله ها برای توسعه فیلامنت پرینت سه بعدی استفاده می کند. استارت ‌آپ استونیایی Filaret در حال بازیافت ته سیگار، نوع رایج دیگر از زباله ‌هایی که به دریاها و مناظر ما آسیب می زند، برای توسعه فیلامنت های FDM است. دانشگاه بریستول نیز در سال 2021، ماسک های صورت را برای چاپ سه بعدی بازیافت کرد. این پروژه استرالیایی نمونه جالبی از همکاری با یک سازمان بزرگ پایداریANSTO  است.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf توسعه ماده پرینت سه بعدی از زباله های تجهیزات حفاظت شخصی