مهندسی معکوس می تواند به عنوان فرآیند تجزیه و تحلیل سامانه مهندسی برای شناسایی اجزای سامانه و ارتباط آن ها و ایجاد نمایه ای فیزیکی از آن سامانه در نظر گرفته شود. به کمک مهندسی معکوس و تکنولوژی چاپ سه بعدی می توان قطعاتی را بدون نیاز به چرخه تولید اولیه به راحتی تولید کرد. در ادامه میخواهیم فرآیند تولید به وسیله مهندسی معکوس و چاپ سه بعدی را توضیح دهیم.

فرآیند مهندسی معکوس از طریق چاپ سه بعدی

مهندسی معکوس و پرینت سه بعدی

در سال ۱۹۹۰ موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)، مهندسی معکوس را فرآیند تجزیه و تحلیل یک سیستم موضوعی برای شناسایی اجزا و ارتباطات میان آنها به منظور ساخت سیستم در شکلی جدید و یا در سطحی بالاتر تعریف کرده است.  منظور از “سیستم موضوعی” در این تعریف، محصول نهایی نرم افزار است. مهندسی معکوس  لزوماَ از محصول نهایی نمی باشد بلکه می تواند از هر مرحله از چرخه محصول صورت گیرد.

دو عنصر در مهندسی معکوس وجود دارد:

  1. Design Recovery
  2. Redocumentation

Redocumentation ایجاد نمایه جدیدی از کد کامپیوتر است تا بتوان آن را آسان تر درک کند. در حالی که Design Recovery، استفاده از استدلال، دانش عمومی یا تجربه شخصی بدست آمده از بررسی محصول برای درک عملکرد آن می باشد.

 

 مهندسی معکوس چیست؟

نرم افزار مهندسی معکوس

در تعریفی ساده تر مهندسی  معکوس به معنای جداسازی قطعات یک سیستم به منظور دانستن چگونگی عملکرد آن است. نرم افزار مهندسی معکوس شامل تبدیل یک کد برنامه (رشته ای از ۰و ۱ها که به پردازنده منطقی ارسال می شود) به کد منبع که در آن نوشته شده، با استفاده از زبان برنامه نویسی است. همانگونه که ذخیره سازی قطعات یدکی تولید کنندگان از انبارهای صنعتی بزرگ به سخت افزارهای هارد دیسک منتقل شده است، طراحی کامپیوتری (CAD) در دنیای امروزی امکان جدیدی به ویژه زمانی که با پرینتر سه بعدی همراه می شود، پدید آورده است. امروزه چرخه طراحی یک محصول به طور چشمگیری از ماه ها به هفته ها کاهش یافته است. هم چنین کنترل شرکت ها بر روند تولید بهتر از گذشته شده است.

فرآیند مهندسی معکوس با چاپ سه بعدی چگونه است؟

پرینت سه بعدی و مهندسی معکوس

مهندسی معکوس و چاپ سه بعدی به عنوان بخش مهمی از توسعه گردش کار ثابت شده اند. اغلب از نمونه های اولیه برای پشتیبانی از بحث های مهندسی استفاده می شود. درنتیجه  پروژه ها با سرعت بالاتر و نتایج بهتر پایان می یابند. با استفاده از راه حل های اندازه گیری قابل حمل، امروزه یک قطعه می تواند تنها با سه بازدید و با استفاده از مهندسی معکوس مدل سازی، تولید، بازرسی و نصب شود. برای این منظور در ابتدا نمونه را برای جمع آوری داده های مهندسی معکوس اسکن کرده، سپس یک بررسی مناسب از نمونه اولیه  پرینت سه بعدی شده به عمل می آوریم و در نهایت قطعه ساخته می شود.

جدول تولید قطعه به کمک مهندسی معکوس و چاپ سه بعدی

جدول تولید قطعه به کمک مهندسی معکوس و چاپ سه بعدی

به عنوان مثال هنگامی که قطعات برای یک هواپیمای قدیمی نیاز به جایگزینی داشته باشد، در اغلب موارد فایل های CAD موجود نیست. پس از سالها استفاده، مشخصات طراحی اولیه قطعات دیگر نمی توانند برای استفاده مناسب باشند. در برخی موارد، یک قسمت طراحی شده اصلی ممکن است نقص طراحی داشته که اصلاح شده باشد. در هر مورد، مهندسی معکوس به مهندسان جهت شناسایی مشکلات و استفاده از راه حل های پیشنهادی، روش های کاربردی ارائه می دهد. یک قطعه که به طور معمول طی ۸ تا ۱۶ هفته ساخته می شده است می تواند با دقت بالا طی چند روز با چاپ سه بعدی تولید شود. پس از آن مشتری می تواند با استفاده از مدل، بررسی کافی انجام داده و با اطمینان محصول را تأیید کند. فرآیند مهندسی معکوس تا چاپ سه بعدی فرآیندی ساده است. ابتدا قسمت اصلی تخریب شده و هر جزء دیگر با استفاده از نرم افزار Verisurf مهندسی معکوس می شود. داده برداری می تواند با استفاده از CMM یا CMM قابل حمل انجام شود. نرم افزار Verisur داده های ابر نقطه گرفته شده را به مدل هایی با فرمت STL مناسب برای چاپ سه بعدی تبدیل می کند. سپس از مدل سه بعدی برای تبدیل به فایل  CADاستفاده می شود. پس از بررسی و تایید طراحی، نمونه چاپ سه بعدی اولیه می تواند به عنوان یک مدل نماینده برای قسمتی از پروژه در فرایند تولید مانند ماشینکاری، جوشکاری، پوشش دهی و مونتاژ نهایی استفاده شود. هیچ یک از طرح ها و یا مدل های کامپیوتری نمی توانند در درک علت طراحی، جلوگیری از اشتباهات پر هزینه و سرعت تولید، جایگزین ارزش یک قطعه چاپ سه بعدی شوند.

در فیلم زیر می توانید مهندسی معکوس و چاپ سه بعدی هواپیمای RC را مشاهده کنید.

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

منبع:  https://3dprintingindustry.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf مهندسی معکوس به وسیله چاپ سه بعدی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین