مواد دیکرویک از قرن چهارم میلادی وجود داشته اند. این مواد به ویژه شیشه های دیکرویک، می توانند بسته به زاویه نگاه ما به روش های مختلف نور را عبور داده یا منعکس کنند و متناسب با منبع نور شفافیت ها و رنگ های متفاوتی ارائه دهند. در حال حاضر محققان هلندی در دانشگاه واخنینگن، مواد چاپ سه بعدی دیکرویک جدیدی را توسعه داده اند. علاوه بر کاربردهای این مواد در هنر، این مواد همچنین می توانند به ایجاد فیلترهای نوری کمک کنند.

چاپ سه بعدی مواد دیکرویک

این تیم تحقیقاتی مواد دیکرویک را با استفاده از پلاستیک و نانو ذرات طلا تولید کرده اند. به گفته محققان، این فرآیند از مدت های طولانی پیش از این مورد استفاده بوده است و نمونه هایی از این شیشه های رنگی مربوط به قرون وسطی هنوز هم در بسیاری از کلیساهای اروپایی یافت می شود. در حال حاضر محققان به طور طبیعی اصول مشابه را با استفاده از چاپ سه بعدی اعمال کرده اند. نانو ذرات، ماده تشکیل دهنده اصلی بسیاری از مواد در تکنولوژی ساخت افزایشی به ویژه طلا بوده است.

مواد چاپ سه بعدی دو پالت رنگ متمایز را بسته به منبع نور و زاویه دید نمایش می دهند. هنگامی که نور به این مواد تابانده می شود، رنگ آن قهوه ای گل آلود به نظر می رسد. با این حال هنگامی که نور در طرف دیگر تابانده می شود، ما می توانیم به وضوح درون آن را ببینیم و قطعه را به صورت یک شی شفاف بنفش صورتی تبدیل می کند. دانشمندان هنوز در حال اصلاح این تکنولوژی را هستند و اثرات استفاده از انواع مختلف نانو ذرات و مواد چاپی را مورد آزمایش قرار می دهند.

اعمال نانو ذرات طلا

اگرچه به نظر بسیار جذاب می رسد، اما این مواد خود یک ماده PVA است که محققان به آن نانوذرات را افزوده اند. بقیه فرایند ترفند نور است که وجود طلا آن را ایجاد می کند. نانو ذرات طلا در اندازه های مختلف هستند. این فقط ۰٫۰۷ درصد وزن این مواد کامپوزیت را تشکیل می دهد.

محققان نانو ذرات طلای دیکرویک ۱۰ نانومتر را با یک روش Turkevich اصلاح شده، محلول در حال جوش کلروآریک اسید و واکنش آن با سیترات با استفاده از ترکیب مولی سیترات / طلا ایجاد کردند. آنها از سیترات به عنوان عامل کاهش برای تبدیل یون های طلا به نانوذرات استفاده کردند. سپس آنها محلول نانوذرات را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) مورد بررسی قرار دادند.

محققان اظهار داشتند: ” فرایند ارائه شده آسان و سریع است، زیرا تنها چند دقیقه بعد از افزودن سیترات طول می کشد تا محلول دیکرویک به دست آید. در طول این فرایند محلول چندین بار تغییر رنگ می دهد. محلول زرد رنگ یونهای طلا یک دقیقه پس از افزودن محلول سیترات آبی رنگ می شوند. دو دقیقه بعد، محلول قبل از تبدیل شدن به دیکرویک و پس از دو دقیقه جوشیدن به رنگ سیاه در می آید “.

به گفته محققان هر رشته فیلامنت می تواند با اکثر چاپگرهای سه بعدی تجاری کار کند. در حقیقت از PVA  به علت یک ماده در دسترس برای چاپ سه بعدی استفاده می شود. محققان کشف کردند که حضور نانوذرات خواص فیلامنت های PVA ​​را تغییر نمی دهد. محققان همچنین مواد را برای ایجاد دو نسخه یکی محلول در آب و دیگری غیر محلول در آب، پوشش دادند.

منبع:  https://3dprinting.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf مواد چاپ سه بعدی دیکرویک با قابلیت تغییر رنگ در اثر تابش نور

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید