تکنولوژی پرینتر سه بعدی به یک روش ساخت محبوب در طراحی انواع مبلمان، سازه ها یا حتی ساختمان ها تبدیل شده است که در نتیجه آن نوآوری ها در این صنایع روز به روز بیشتر می شوند. اکنون محققان دانشگاه عبری اورشلیم در اسرائیل، یک روش پرینت سه بعدی جدید چوب توسعه داده اند. در این روش از چوب به شکل رزین به عنوان ماده اولیه استفاده می شود که پس از دست دادن تمام رطوبت، قطعات را شکل می دهد. این جوهر چوبی جدید که اخیراً در رویداد انجمن شیمی آمریکا ارائه گردید می تواند دنیای ساخت مبلمان را متحول سازد.

ترکیب تکنولوژی پرینت سه بعدی و چوب 

چوب به دلیل ساختار و آرایش سلولیش،  به طور طبیعی هنگام خشک شدن تغییر شکل می دهد. محققان به لطف این ویژگی، توانستند یک کاسه حدود ۱ متری را پرینت سه بعدی کنند. آن ها برای انجام این کار، جوهر چوب را به صورت دایره ای پرینت سه بعدی کردند تا انتهای دایره پس از خشک شدن قطعه بالا بیاید. Eran Sharon، یکی از اعضای این پروژه، درباره انگیزه‌ این تیم توضیح داد: “ما می‌خواستیم به منشأ این مفهوم برگردیم، به طبیعت، و این کار را با چوب انجام دهیم”.

ترکیب تکنولوژی پرینت سه بعدی و چوب 

ترکیب تکنولوژی پرینت سه بعدی و چوب

 

  این تیم برای توسعه جوهر چوب جدید، ضایعات چوب از پروژه‌ های دیگر را جمع‌ آوری کردند. این جوهر حاصل ترکیب ریزذرات معروف به “آرد چوب” مخلوط شده با نانوبلورهای سلولز و زایلوگلوکان است. فرایند مذکور منجر به توسعه یک جوهر با پایه آب سازگار با محیط زیست گردید. این تیم در مرحله بعد باید پارامترهای چاپ سه بعدی بهینه را برای نوع کاربرد مورد نظرشان تعیین می کردند. آنها پس از انجام چندین آزمایش متوجه شدند که سرعت چاپ و جهت گیری نوارهای پرینت سه بعدی نقش مهمی در تغییر شکل قطعه دارند. این پارامترها به طور خاص نحوه رفتار چوب هنگام خشک شدن را تعیین می کنند.

اگرچه چندین قطعه از جمله ظروف آشپزخانه و مبلمان با استفاده از این روش طراحی شده اند، اما تحقیقات دانشمندان به همین جا ختم نمی شود. آنها قصد دارند ثابت کنند که با  تغییر پارامترهای خاصی می توانند مجدداً شکل چوب را تغییر دهند.  Eran Sharonدر اینباره افزود: “امیدواریم بتوانیم نشان دهیم که این عناصر در برخی شرایط می ‌توانند نسبت به رطوبت واکنش دهند، به عنوان مثال، زمانی که بخواهیم مجدداً شکل یک شی را تغییر دهیم.”

https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf نوآوری جدید در پرینت سه بعدی چوب

به این پست امتیاز دهید