در حال حاضر صنعت نساجی به دلیل نیاز ناپایدار محصولات پنبه ای به آب مداوم، سومین مصرف کننده آب در جهان است. این موضوع یک تهدید بزرگ برای محیط زیست محسوب می شود که به یک راه حل نیاز دارد. برخی معتقدند تکنولوژیِ پرینت سه بعدی راه حل رفع این مشکل است.

پرینت سه بعدی پارچه
پرینت سه بعدی پارچه

اگرچه تولید پارچه های پرینت سه بعدی شده در مراحل ابتدایی خود به سر می برد، این پارچه ها پتانسیل زیادی را از خود نشان داده اند. پرینت سه بعدی نه تنها راه حلی برای بحران های زیست محیطی ناشی از صنعت نساجی ارائه می دهد، بلکه درهای جدید بسیاری نیز برای دانشمندان صنعت نساجی گشوده است.

 

  • دانشگاه MIT: پارچه های نرم پرینت سه بعدی

یکی از جدیدترین تحولات در زمینه پارچه های پرینت سه بعدی شده توسط گروهی از محققان دانشگاه MIT انجام می شود. یکی از بزرگترین مشکلات پارچه های پرینت سه بعدی شده، راحتی و انعطاف پذیری محصولات می باشد. بنابراین آنها برای رفع این مشکل تلاش کرده اند.

 

محققان تصمیم گرفتند برای دستیابی به بافت مورد نظرشان در درجه اول بر روی ساختار متمرکز شوند. آنها پارچه خود را پس از پروتئین کلاژن که دارای یک ساختار درهم تنیده است و به آن قدرت و انعطاف پذیری می بخشد مدلسازی کردند.

پرینت سه بعدی پارچه لباس
پرینت سه بعدی پارچه لباس

این گروه مواد بسیاری را برای تحقق بخشیدن به طرح های خود مورد آزمایش قرار دادند اما در نهایت دریافتند که TPU بهترین نتایج را ارائه می دهد.

طرح های آنها بسیار مؤثر بود و پارچه ای انعطاف پذیر و در عین حال مستحکم ایجاد شد که به اندازه “پوست نرم” است.

آنها معتقدند پارچه آنها می تواند کاربردهای بسیاری در زمینه پزشکی و همچنین در صنعت نساجی داشته باشد زیرا پرینت سه بعدی ایجاد اشکال و اندازه های بیشماری را ممکن می سازد. این پارچه می تواند به عنوان یک اتل، مش جراحی یا حتی یک استنت قلبی عروقی(در جراحی قلب مورد استفاده قرار می گیرد) عمل کند.

لباس های پرینت سه بعدی شده
لباس های پرینت سه بعدی شده
  • Danit Peleg: پرینت سه بعدی لباس های خانگی

Danit Peleg دانشجوی طراحی در کالج مهندسی و طراحی شنکار به عنوان پروژه نهایی خود موفق به طراحی و چاپ لباس ها از FilaFlex TPE بر روی یک پرینتر سه بعدی رومیزی شد.

این لباس ها که در ورق های کوچکتر از کاغذ A4 با استفاده از پرینترهای سه بعدی Witbox FDM چاپ شده اند، به صورت کاملاً ایمن داخل ماشین ظرفشویی قابل شستشو می باشند.

این طراحی ها عمدتا فقط به عنوان یک اندیشه کلی انجام می شود. در حقیقت طبیعت پوشیدن لباس نیاز به شخصی برای پوشیدن پارچه به منظور پوشاندن بدن دارد. با این حال Peleg اظهار داشت که امیدوار است در آینده شاهد چاپ طرح های مشابه با مواد پیشرفته تر باشد تا برخی از موضوعات فعلی شود.

 

  • دانشگاه مریلند: پرینت سه بعدی پارچه های خنک کننده

در حالی که بسیاری از افراد به راحتی کاربرد های بسیاری برای پارچه های پرینت سه بعدی شده در صنعت مد تصور می کنند، اغلب از کاربردی بودن این فناوری غافل می شوند. دانشگاه مریلند برعکس عمل کرده است. محققان این دانشگاه معتقدند که می توانند پارچه هایی با قابلیت دفع گرما بسازند.

پرینت سه بعدی پارچه های خنک کننده
پرینت سه بعدی پارچه های خنک کننده

این دانشمندان به طور خاص یک ساختار پارچه ای توسعه داده اند که از یک طرف گرما را از بدن جذب و از طرف دیگر دفع می کند و اساساً به عنوان یک تهویه هوا شخصی عمل می کنند. تکنولوژی پرینت سه بعدی به آنها اجازه داده است تا برای به حداکثر رساندن هدایت حرارتی پارچه از ماده ای بی نظیر که ترکیبی از پلی وینیل الکل (PVA) و نیترید بور است استفاده کنند.

پرینت سه بعدی لباس
پرینت سه بعدی لباس

پیش بینی می شود این پارچه تأثیر عمده ای بر پوشاک ورزشی داشته باشد و این یک احتمال بسیار واقعی است که حتی ممکن است در آینده نزدیک لباس خنک کننده ساخته شده از این پارچه را بر تن داشته باشید.

  • ناسا و پرینت سه بعدی پارچه

بار دیگر ناسا در صدر یک برنامه پرینت سه بعدی قرار دارد. این بار آنها در حال تحقیق درباره پارچه های پرینت سه بعدی شده برای فضانوردان خود هستند زیرا معتقدند که این فناوری برای آنها امکان ساخت مواد با ایمنی و عایق بندی بالا را فراهم می سازد.

پرینت سه بعدی پارچه فلزی
پرینت سه بعدی پارچه فلزی

با توجه به این موضوع که پارچه های پرینت سه بعدی شده در عین انعطاف پذیری مستحکم هستند، محققان در ناسا علاقه مند به انطباق پذیری این پارچه ها هستند. آنها این تکنولوژی را پرینت ۴ بعدی می نامند زیرا می توانند هندسه و عملکرد را چاپ کنند.

پارچه های ناسا از یک ماده فلزی انعطاف پذیر ویژه تولید می شود و محصول نهایی که به صورت تک قطعه ای چاپ می شود شبیه زره زنجیره ای کاشی کاری شده است. استحکام، انعطاف پذیری و کنترل حرارتی ارائه شده توسط این پارچه بسیار بی نظیر است و مطمئناً ناسا کاربردهای بی شماری برای آن خواهد یافت.

 

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf
به این پست امتیاز دهید