امروزه با ورود تکنولوژی پرینت سه بعدی به دنیای پزشکی، کاربردهای فراوانی در زمینه های مختلفی پیدا کرده است.در این راستا پرینترهای سه بعدی مختلفی با کاربردهای خاص در صنعت پزشکی تولید شده اند. تیمی از محققان دانشگاه تورنتو یک پرینتر سه بعدی نوآورانه زیستی طراحی کرده اند. این قلم زیستی دستی توانایی پرینت سه بعدی بافت پوست بر روی زخم های عمیق به منظور آغاز روند ترمیم زخم و کاهش قابل توجه زمان ترمیم را دارد. این پرینتر سه بعدی پوست قابل حمل می تواند بافت را در کمتر از دو دقیقه در موقعیت مورد نظر ایجاد کند.مقاله جالب زیر را حتما مطالعه کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پرینتر سه بعدی پوست برای تسریع درمان زخم های عمیق

پرینتر سه بعدی پوست برای تسریع درمان زخم های عمیق

تیم محققان دانشگاه تورنتو

این پژوهش تحت سرپرستی نوید حکیمی دانشجوی دکترا و نظارت پروسفور الکس گاندر عضو دانشکده علوم کاربردی و مهندسی و با همکاری دکتر مارک جزچگ مدیر مرکز سوختگی بیمارستان سانیبروک۳ و پروفسور ایمونولوژی۴ دانشکده پزشکی به انجام رسید. نتیجه این پژوهش تحت عنوان مقاله ای با نام ” پرینتر  سه بعدی دستی پوست: تشکیل مواد بیولوژیکی سطحی و بافت در موقعیت مشخص ” در ژورنالی به نام Lab on a Chip منتشر شد.

پیش از این در مورد پیشرفت های هیجان انگیز فناوری پرینترهای سه بعدی که به سرعت در حال  توسعه می باشد صحبت کرده ایم. پرینت سه بعدی بافت پوست شاید یکی از امیدوارکننده ترین کاربردهای این  تکنولوژی باشد که درمیان برخی از راه حل های مؤثر برای بازسازی بافت پوست مورد آزمایش قرار گرفته و تأیید شد. با این حال، تجهیزات بایو پرینت فعلی که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند بیش از اندازه بزرگ و اغلب بسیار گران و پیچیده هستند، به طوری که استفاده از آنها با محدودیت مواجه شده است. محققان دانشگاه تورنتو بر این باورند که پرینترهای سه بعدی پوست با ارائه یک دستگاه ارزان و کاربردی دستی برای درمان زخم های پوستی راه حلی برای این مسئله می باشد.

پرینت سه بعدی پوست روی زخم های عمیق پوستی

در بیمارانی با زخم های عمیق پوستی اغلب هر سه لایه پوست اپیدرم، درم و هیپودرم مورد آسیب قرار می گیرد. درمان فعلی برای این بیماران پیوند پوست می باشد که در آن پوست اهدا کننده روی سطح اپیدرم و بخش زیرین درم پیوند داده می شود. برای پیوند مؤثر لازم است پوست اهداکننده به اندازه کافی جهت پوشاندن هر سه لایه در فرآیند پیوند پوست باشد که البته به ندرت امکان پذیر است. با توجه به این که معمولاً بخشی از زخم پیوند نخورده و بدون پوشش باقی می ماند، روند بهبود با کندی انجام می شود.

نمودار پرینتر سه بعدی پوست

نمودار پرینتر سه بعدی دستی پوست

پرینتر سه بعدی دستی پوست: (a) نمودار شماتیکی نمایش دهنده قوانین کارکرد پرینتر پوست. یک یا چند محلول جوهر بایو به رنگ سبز شامل مواد بیولوژیکی و سلولهای از پیش مخلوط شده، و محلول آبی آماده شده اند. پرینتر سه بعدی زیستی دستی، جوهر بایو را در محل زخم به ورقه های مواد های بیولوژیکی همگن یا بافت تبدیل می کند.  (b) تصویر ارائه شده از پرینتر سه بعدی زیستی پوست: یک دسته ۱٫ برای قرار دادن دستگاه در موقعیت هدف. یک موتور استپر، پولی و مکانیزم حرکتی. ۲٫ تعیین سرعت تخلیه V. دو پمپ سرنگی. ۳٫ کنترل سرعت جریان توزیع جوهر بایو ۴٫ محلول آبی رنگ ۵٫ نگهدارنده سرنگ ۶٫ کارتریج میکروسیال ۷٫ برای سازماندهی محلولها و تشکیل ورقه. (c) عکس از کارتریج میکروسیال پرینت سه بعدی شده. نوار مقیاس ۱۰ میلیمتر. (d) نمای شماتیکی سمت چپ نمایشگر تشکیل ورقه میان کارتریج میکروسیال و صفحه تزریق یا زخم.

محققان دانشگاه تورنتو از ورقه های بافت و یک بایو جوهر مخصوص جهت بهبود فرآیند ترمیم بافت استفاده کردند. ورقه های بافت بر روی قسمت های خاصی از زخم  به منظور ایجاد یک پایه برای بازسازی مؤثر پوست آسیب دیده قرار می گیرد. جوهر بایو از مواد بیولوژیکی با پایه پروتئینی شامل کلاژن که فراوان ترین پروتئین موجود در درم است و فیبرین که برای بهبود زخم ضروری می باشد، تشکیل شده است. مواد جوهر بایو به صورت خطوط عمودی در امتداد داخل هر ورق بافت اجرا می شوند.

 

پرینت سه بعدی پوست برای درمان زخم های عمیق

پرینت سه بعدی زیستی در محل زخم برای زخم های کوچک و بزرگ یک حیوان

دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی دستی اندازه ای مشابه به یک جعبه کوچک کفش و وزنی کمتر از یک کیلوگرم دارد. برخی از دیگر برتری های این دستگاه نیاز کم به آموزش اپراتور و حذف مراحل شستشو و انکوباسیون که اغلب برای بسیاری از دستگاه های معمول پرینت سه بعدی زیستی نیاز است، می باشد. این تیم امیدوار است روزی دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی پوست قابل حمل طراحی شده توسط آنها بتواند در محیط بالینی به منظور تغییر اساسی در روند درمان سوختگی و دیگر زخم های پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

در فیلم زیر می توانید نمونه ای دیگر از پرینتر سه بعدی پوست برای درمان زخم ها و سوختگی های عمیق را مشاهده کنید.

منبع: http://www.3ders.org

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfپرینتر سه بعدی پوست برای تسریع درمان زخم های عمیق

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید