آسانسور که در سال ۱۸۵۷ در فروشگاه بزرگ Haughwout در نیویورک نصب شد، تبدیل به بخشی ضروری از زندگی ما شده است. با این حال، اگرچه تقریباً هر روز سوار آسانسور می شویم به ندرت هیچ یک از آن ها تأثیر ماندگاری از خود بر جای می‌گذارد. اگرچه برخی از ساختمان های بلند یا لابی هتل ها دارای آسانسورهای شیک می باشند که با کف های شفاف یا تزئینات طلایی چشم ها را به خود جلب می کنند، اما این موارد استثنا هستند. به همین دلیل یک شرکت سوئیسی به نام Schindler که به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو آسانسور شناخته می شود، برای ساخت آسانسور های منحصر بفرد با یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی به نام  MX3Dکه یک پل فلزی پرینت سه بعدی شده را در آمستردام نصب کرده است همکاری می کند. این امر با ادغام یک عنصر هنری در کابین آسانسور که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی تولید می شود، محقق می گردد.

طراحی آسانسور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

شرکتMX3D  یک ارائه دهنده راه حل های ساخت افزایشی با هدف استفاده از مزایای فناوری پرینتر سه بعدی فلزی برای صنایع جدید در هلند است. بنابراین MX3D متعهد به ارائه فناوری‌ های هوشمند رباتیکی با کاربرد آسان برای ساخت افزایشی است که شرکای صنعتی را قادر می‌سازد تا قطعات بزرگ فلزی را با استفاده از این فناوری چاپ کنند. از جمله این شرکا شرکت Schindler است که به عنوان تولید کننده آسانسور و پله برقی از سال ۱۸۷۴ فعالیت خود را آغاز کرده است و روزانه یک و نیم میلیارد نفر را جابجا می کند.

از آنجایی که ثابت ماندن با فلسفه این شرکت در تضاد است، آن ها به استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی روی آورده اند. شرکت Schindler امیدوار است با کمک این فناوری علاوه بر توسعه طرح‌ های خلاقانه در داخل کابین ها، مواد مورد استفاده ساخت را کاهش داده و وزن کمتر آسانسور را تضمین کند. این امر به جنبه مثبت دیگری منجر می شود: مصرف انرژی کمتر.

طراحی آسانسور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
طراحی آسانسور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تلفیق پرینت سه بعدی و بهینه سازی توپولوژی در طراحی آسانسور

در پروژه ساخت آسانسور با استفاده از پرینت سه بعدی شرکت Schindler، فضای داخلی کابین آسانسور شبیه شاخه های بدون برگ فیلیگر است. طرحی که تنها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی قابل تولید است. با این حال این پروژه علاوه بر زیبایی شناسی، به بهینه سازی توپولوژی در پرینت سه بعدی نیز اختصاص دارد که هدف آن دستیابی به بهترین طراحی ممکن است. Gijs van der Velden، مدیرعامل MX3D توضیح داد: «در اصل هنگامی که شما به یک شی نگاه می کنید بسیاری از آن مواد اضافی هستند. ایده این است که آن شی را تا ضروریات آن کاهش دهیم.”

همچنین این پروژه یکی از ۳۵ فینالیست در مسابقه Purmundus شرکت Cirp GmbH است که برنده آن در نمایشگاه Formnext 2021 انتخاب خواهد شد. فینالیست ها با شعار “نوآوری در حال پیشرفت” نشان خواهند داد که چگونه نوآوری می تواند به یک هنر سیستماتیک تبدیل شود تا بتواند انتقال مستقیم از نمونه سازی به تولید سری با استفاده از چاپ سه بعدی را میسر سازد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)