تیمی متشکل از محققان مؤسسه Jean Lamour (IJL) و آزمایشگاه تحقیقاتی علوم مواد در دانشگاه لورین یک روش جدید برای ساخت آهنربا با استفاده از یک پرینتر سه بعدی FDM رومیزی توسعه داده اند. این محققان ادعا می کنند که موفق شده اند بدون استفاده از مواد فرومغناطیسی خصوصیات مغناطیسی را در قطعات مختلف پرینت سه بعدی شده ادغام کنند. این دستاورد اولین نمونه در صنعت پرینت سه بعدی می باشد که می تواند زمینه ای برای ایجاد اشیا فعال مغناطیسی فراهم کند که از طریق آنها کنترل قطعات پیچیده با یک میدان مغناطیسی امکان پذیر است.

ساخت قطعات دارای خاصیت مغناطیسی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تحقیقات در مورد مواد پرینت سه بعدی، چه در بازار پلیمرها، فلزات و یا کامپوزیت ها، ادامه دارد و روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر این پیشرفت ها به کاربران اجازه می دهد قطعاتی را برای کاربرد های صنعتی طراحی کنند که پاسخگوی نیازهای کم و بیش سختگیرانه باشند. به عنوان مثال، اکسید آلومینیوم طراحی شده توسط محققان اتریشی را می توان نام برد که در برابر خوردگی و دما مقاوم است. هدف از این پژوهش ها فراهم آوردن امکان پرینت سه بعدی قطعات با مشخصات و ویژگی های مشابه قطعات تولید شده به روش ماشینکاری یا قالب گیری است. محققان فرانسوی در دانشگاه لورین بر خاصیت مغناطیسی، یعنی  نحوه چاپ سه بعدی عناصر مغناطیسی بدون استفاده از مواد فرومغناطیس تمرکز کرده اند.

ساخت قطعات دارای خاصیت مغناطیسی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت قطعات دارای خاصیت مغناطیسی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این تیم به سرپرستیSamuel Kenzari ، یک محقق در مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS)، و استادی در دانشگاه لورین به نام Thomas Hauet، توضیح دادند که یک چاپگر سه بعدی طراحی کرده اند که می تواند فیلامنت کامپوزیتی مغناطیسی را اکسترود کند. این دستگاه شبیه به یک پرینتر سه بعدیFDM  رومیزی کلاسیک است که برای ساخت این آهن رباها تغییر داده شده است. جزئیات کمی در مورد تغییرات ایجاد شده منتشر شده است، اما انتظار می رود نسخه اولیه این چاپگر سه بعدی از پاییز ۲۰۲۱ به صورت تجاری در دسترس باشد. آنچه جالب است، مواد پرینت سه بعدی توسعه یافته است. محققان از مواد فرومغناطیسی شروع کردند و سپس برای ایجاد قابلیت پرینت آن را تغییر و در نهایت یک فیلامنت مغناطیسی توسعه دادند. با این حال طبق اطلاعیه مطبوعاتی، قطعات تولید شده توسط این چاپگر سه بعدی دارای یک یا چند جهت گیری مغناطیسی دائمی هستند.

هدف مؤسسهIJL  تجاری سازی این فرایند ،شامل پرینت سه بعدی و فیلامنت، تا پایان سال جاری است که برای همگان امکان طراحی مستقیم آهنربا ها را در خانه فراهم می کند. همچنین این کار تحقیقاتی می تواند ایجاد تحولات در صنعت چاپ ۴ بعدی را تسریع کند. در چاپ چهار بعدی بعد چهارم، زمان، همراه با سه بعد سنتی گنجانده شده است. قطعات ایجاد شده با استفاده از تکنولوزی چاپ چهار بعدی تحت تأثیر یک عامل خارجی مانند دما، ارتعاشات و غیره می توانند تغییر کنند. بنابراین ما می توانیم از این فیلامنت برای طراحی قطعاتی استفاده کنیم که کاربر می تواند از طریق یک میدان مغناطیسی آنها رل کنترل کند، عنوان مثال شکل آن را تغییر دهد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی آهنربا

4/5 - (1 امتیاز)