امروزه تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت های مختلف از جمله پزشکی، هوافضا، خودروسازی و خصوصا در زمینه های دکوارسیون و زیروآلات زینتی و … کاربرد دارد. آیا می دانستید که پرینت سه بعدی شما را قادر می سازد تا قطعه مورد نظرتان را در طیف وسیعی از رنگ های مختلف تولید کنید؟ اما اگر شما همان قطعه را در رنگ دیگری بخواهید آیا ناچار به پرینت دوباره آن هستید؟ در این مقاله می خواهیم از روشی صحبت کنیم که  با آن می توانیم قطعه ای پرینت سه بعدی با قابلیت تغییر رنگ داشته باشیم.

پرینت سه بعدی اشیاء با قابلیت تغییر رنگ با روش ColorMod

پرینت سه بعدی اشیا با قابلیت تغییر رنگ

محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی (CSAIL) دانشگاه MIT فرآیندی را ایجاد کرده اند که طی آن قطعات ساخته شده به روش پرینت سه بعدی امکان تغییر رنگ پس از پرینت را دارد. این روش که ColorMod نامیده می شود، با تکیه بر جوهر های مخصوص فوتوکرومیک ساخته می شوند. آخرین دستاورد این آزمایشگاه ایجاد توانایی برای تولید اشیا با قابلیت تغییر رنگ می باشد. در نتیجه جدا کردن قطعه پرینت شده به روش ColorMod از صفحه کار نشان دهنده پایان کار پرینت نمی باشد. با استفاده از این جوهر زیستی، محققان این امکان را پیدا کرده اند که شی پلاستیکی پرینت سه بعدی شده را به طور کامل تنها در ۲۰ دقیقه تغییر رنگ دهند. آنها امیدوارند با پیشرفت های پژوهشی این مدت زمان کاهش یابد.

پرینت سه بعدی قطعه ای با قابلیت تغییر رنگ

نمونه ای از پرینت سه بعدی شیء که چندین بار تغییر رنگ داده است

ColorMod

با توجه به گفته های تیم CSAIL، با وارد کردن یک مدل سه بعدی به نرم افزار ColorMod به سادگی می توان یک الگوی رنگی برای شی انتخاب کرد. هنگامی که جسم کاملاَ رنگ می شود، کل شی یا بخشی از آن را در معرض نور UV یا نور مرئی قرار می دهند. بخش هایی از شی که در معرض اشعه با طول موج مشخص قرار گرفته اند، رنگ آمیزی می شوند. این در حالی است که قطعاتی که در معرض نور مرئی  مانند نور پروژکتور قرار می گیرند، رنگ خود را از دست داده و شفاف می شوند. و این رنگ حتی پس از قطع کردن منبع نور باقی خواهد ماند. این واکنشها به علت جوهر مخصوص واکنش پذیر نسبت به نور می باشد که از رنگ های پایه ساخته شده است.

این فرآیند برگشت پذیر بوده و به کاربران این امکان را می دهد تا هر تعداد بار قطعه مورد نظرشان را تغییر رنگ دهند.

نمونه ای از جوهر فوتوکرومیک

نمونه ای از جوهر فوتوکرومیک

کاربرد پرینت سه بعدی با روش ColorMod

پرینت سه بعدی رنگی

محققان امیدوارند هدف نهایی تکنولوژی ColorMod، استفاده از پلاستیک تولید شده به این روش در صنعت نساجی و لباس باشد.

یکی از کاربردهای ویژه این فناوری، ساخت لوازم جانبی پرینت سه بعدی شده است که امکان سازگاری، هماهنگی و شخصی سازی با توجه به لباسی که شخص می پوشد را دارا می باشد. تیم CSAIL همچنین پیشنهاد کرده است که مغازه های خرده فروشی می توانند از این تکنولوژی برای سفارشی کردن محصولات در محل استفاده کنند. مثلاَ رنگ کمربند آبی به درخواست مشتری سبز می شود. این سیستم یک قدم بزرگ برای تکنولوژی پرینت سه بعدی می باشد که توانایی به روز کردن محصول به روش دینامیکی و به شیوه ای مقرون به صرفه  را دارد.

با مشاهده فیلم زیر می توانید مفهوم colorMod را بهتر درک کنید.

منبع:http://www.3ders.org

 

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf پرینت سه بعدی اشیا با قابلیت تغییر رنگ

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید