با توجه به اینکه از هر 3 بزرگسال آمریکایی، 1 نفر به آرتریت مبتلا می باشد، ارائه راه حل های پزشکی پیشرفته برای بهبود کیفیت زندگی این بیماران ضروری است. مؤسسه Fraunhofer، یک سازمان تحقیقاتی آلمانی با 76 شعبه در سراسر کشور، روی توسعه ایمپلنت ‌های انگشت شخصی ‌سازی شده با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی کار کرده است. این تحقیق با همکاری مؤسسه تحقیقاتی Fraunhofer برای فناوری ‌های ساخت افزایشی (IAPT)، مؤسسه فناوری‌ ها و سیستم‌ های سرامیک Fraunhofer (IKTS)، مؤسسه سم ‌شناسی و پزشکی تجربی Fraunhofer (ITEM) و مؤسسه مکانیک مواد Fraunhofer  انجام شد. 

 

 

 

ساخت ایمپلنت انگشت برای درمان اختلال روماتیسمی با استفاده پرینت سه بعدی

این تیم از نرم ‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تبدیل عکس ‌های دو بعدی به مدل ‌های سه ‌بعدی استفاده کردند که در مرحله بعد توانستند از آن برای ایجاد یک مدل ایمپلنت شخصی سازی شده برای پرینت سه بعدی استفاده کنند. امید است این روش در آینده نیاز به سی تی اسکن های وقت گیر را از بین ببرد.

ساخت ایمپلنت انگشت برای درمان اختلال روماتیسمی با استفاده پرینت سه بعدی

این تیم از فناوری چاپ سه بعدی بایندر جت فلزی برای تولید ایمپلنت انگشت استفاده کردند. دکترPhilipp Imgrund ، رئیس بخش صلاحیت فرآیند ساخت افزایشی در  Fraunhofer IAPTتوضیح داد که این روش امکان تولید بسیار دقیق ایمپلنت‌ ها را فراهم می‌کند و برای ساختار امکان تسهیل رشد و ادغام در استخوان را فراهم می کند. همچنین نیاز به عملیات پس پردازش نیز اندک است.

تولید این انگشتان برای درمان آرتریت و شرایط مشابه در دست بسیار مهم است. جراحی معمولاً آخرین راه حل است و در حال حاضر، گزینه های جراحی محدود به فیوژن مفصل است که شامل از دست دادن شدید تحرک می باشد. به گفتهArthritis Foundation،  برخی مطالعات نشان داده اند که تا 30 درصد از ایمپلنت های سیلیکونی در عرض 10 سال از کار می افتند. بنابراین، این ایمپلنت ‌های پرینت سه بعدی شخصی سازی ‌شده می ‌توانند یک روش درمانی جایگزین ارزشمند باشند.

این پروژه در عین هیجان انگیز بودن، هنوز در مراحل اولیه است. به گفته این تیم تحقیقاتی، گام بعدی اخذ تأییدیه و جستجوی شرکای مناسب برای عرضه محصول به بازار است. از نظر پیامدهای گسترده تر، آنها امیدوارند که مرکزی مبتنی بر هوش مصنوعی برای توسعه و ارزیابی مطابق با گواهی ایمپلنت های شخصی سازی شده ایجاد کنند.

  منبع: https://www.3dnatives.com

  در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.  

  pdf پرینت سه بعدی ایمپلنت انگشت برای درمان اختلال روماتیسمی