سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی اولین ایمپلنت در جهان برای جایگزینی استخوان قوزک پا را تأیید کرده است، این امر به ویژه برای مبتلایان به نکروز آواسکولار استخوان تالوس (AVN) بسیار مفید است. این ایمپلنت که Patient Specific Talus Spacer نام دارد، یک ایمپلت قوزک پا سفارشی پرینت سه بعدی شده می باشد که از آلیاژ کروم کبالت ساخته شده است. هر ایمپلنت از طریق تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری (CT) به اصطلاح سی‌تی اسکن مدلسازی می شود تا مطابقت با آناتومی خاص هر بیمار را فراهم کند.

 

ساخت نخستین ایمپلنت مچ پا پرینت سه بعدی شده مورد تأیید FDA

تالوس استخوانی در ناحیه مچ پا است که زانو و پا را به هم متصل می کند. اگر خون رسانی به تالوس کاهش یابد، ممکن است بافت استخوانی اطراف آن بمیرد و منجر به نکروز آواسکولار(AVN)  شود. در بیشتر مواردAVN  ناشی از دررفتگی، شکستگی، یا آسیب های ناگهانی دیگر است که از رسیدن خون به بافت استخوان جلوگیری می کند. این عارضه یک بیماری جدی است که اگر درمان نشود می تواند باعث کلاپس کامل یا جزئی استخوان شود. به منظور پیشگیری و همچنین کاهش درد ناشی از این بیماری، دو روش درمانی اصلی وجود دارد. این ایمپلنت چاپ سه بعدی شده جایگزینی ارزان قیمت برای مفصل است که می تواند کیفیت زندگی بیمار را پس از جراحی به طور قابل توجهی در مقایسه با روش های سنتی بهبود بخشد.

ساخت نخستین ایمپلنت مچ پا پرینت سه بعدی شده مورد تأیید FDA
ساخت نخستین ایمپلنت مچ پا پرینت سه بعدی شده مورد تأیید FDA

 

Raquel Peat ، مدیر مرکزCenter for Devices and Radiological Health’s Office of Orthopedic Devices در FDA گفت: “اگرچه نکروز آواسکولار مچ پا یک بیماری نادر می باشد، اما این عارضه یک بیماری جدی و به طور بالقوه ناتوان کننده است که باعث درد شده و می تواند سبب جلوگیری از حرکت مفصل مچ پا شود. اقدامات امروزی یک گزینه درمانی را برای بیماران فراهم می کند که می تواند به طور بالقوه درد را کاهش دهد، دامنه حرکتی مفصل را حفظ کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.”

تأییدیه سازمان FDA براساس اطلاعات بدست آمده از ۳۱ بیمار و ۳۲ عمل جراحی تعویض استخوان تالوس صورت گرفته است. قبل از عمل جراحی، یک بیمار ​​درد متوسط ​​تا شدید را تجربه می کرده است. این در حالی است که سه سال بعد نه تنها ​​درد بیماران خفیف شده است، بلکه دامنه حرکتی این بیماران در ناحیه مفصل مچ پا در حال بهبود بوده است. تاکنون فقط سه مورد از ۳۲ مورد، نیاز به جراحی های اضافی را گزارش کرده اند. در حقیقت، شایعترین عوارض جانبی کاشت مچ پا پرینت سه بعدی شده، درد و بافت اسکار در محل کاشت گزارش شده است. سازمان FDA این ایمپلنت پرینت سه بعدی شده را به عنوان یک وسیله پزشکی تعریف شده برای کمک کردن به بیماران در درمان، یا تشخیص یک بیماری یا وضعیت، که سالانه کمتر از ۸۰۰۰ بیمار در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد، تأیید کرده است.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)