تولید محصولات و مواد چوبی به طور معمول بدون طیف وسیعی از ابزار تیز برای تبدیل آنها به شکل مورد نظر غیر ممکن بوده است. با این حال تیمی از محققان دانشگاه صنعتی چالمرز با تفکر فراتر از محدوده طبیعی فرآیندهای مرسوم، با استفاده از پرینت سه بعدی یک روش برای ایجاد محصولات جدید با استفاده از خمیر چوب توسعه داده اند. آنها هم چنین یک جزء طبیعی بدست آمده از گیاهان به نام همی سلولز که مانند یک عامل چسبناک عمل می کند را به این خمیر اضافه کرده اند.

ایجاد چنین ماده ای بر خلاف کد ژنتیکی واقعی چوب عمل می کند و سبب افزایش دوام، سختی، تخلخل و قدرت کششی آن می شود. در اکثر پروژه های ساخت و ساز، عملیات بر روی چوب با استفاده از یک اره یا سایر ابزارها انجام می شود. بر خلاف بسیاری از دیگر مواد ، فرایند هایی مانند ذوب یا تغییر شکل نمی تواند روی چوب صورت گیرد.

فرایندهای تبدیلی که برای تولید محصولاتی چون کاغذ، کارت و یا پارچه می باشند زیر ساخت های بنیادی یا معماری سلول های چوب را از بین می برند. اما تکنولوژی جدید پرینت سه بعدی سبب تبدیل چوب به محصول نهایی با شکلی کاملا مطابق با نظر ما می شود.

همانطور که محققان، توسعه دهندگان و تولید کنندگان در سراسر جهان همچنان به مطالعه مواد و علم نحوه کار با تکنولوژی های گوناگون، به ویژه فناوری پرینت سه بعدی ادامه می دهند، چگونگی استفاده  از بسیاری از انواع مختلف پلاستیک، فلزات، الیاف، جوهر و غیره برای ایجاد هندسه های پیچیده آشکار می گردد. محققان با استفاده از این زیر ساخت جدید، پتانسیل ایجاد طیف گسترده ای از اقلام با استفاده ازجوهر کامپوزیت چوب را مشاهده کرده اند:

  • بسته بندی
  • لباس ها
  • مبلمان
  • بهداشت و درمان و محصولات مراقبت شخصی

محققان دانشگاه صنعتی چالمرز شروع به استفاده از جوهر به عنوان ماده اولیه فرایند پرینت سه بعدی کردند و ساختاری با مزایای سلولز چوب را به نمایش گذاشتند.

پروفسور پل گاتنهلم سرپرست این پژوهش در مرکزWallenberg Wood Science Centre  دانشگاه صنعتی چالمرز گفت: “این دستاورد یک نقطه عطف و پیشرفت در عرصه ساخت و تولید است و برای ما این امکان را فراهم می سازد تا برای ایجاد محصولات جدید و پایدار فراتر از محدودیت های طبیعت حرکت کنیم. به این معنی است که امروزه محصولات چوبی را می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی پرینت سه بعدی کرد. این ماده هم چنین برای فلزات و پلاستیک هایی که در پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند یک جایگزین قابل تجدید و پایدار می باشد.

پل گاتنهلم افزود: “استفاده از این روش در تولید محصولات منجر به صرفه جویی های در منابع وکاهش انتشار های مضر می شود. مثلاَ تصور کنید ما بتوانیم بسته بندی را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تهیه کنیم. این به معنای جایگزینی صنایعی که وابستگی شدیدی به پلاستیک دارند می باشد. بسته بندی ها می توانند بدون ایجاد هیچ گونه آلودگی طراحی و تولید شوند.”

گروه گاتنهلم با در نظر گرفتن چرخه کامل نوآوری تولید، یک مفهوم بسته بندی جدید را با ساختارهای لانه زنبوری ایجاد کرده است که می تواند به عنوان بسته بندی برای غذا یا دارو استفاده شود. آنها همچنین نمونه های اولیه را برای لباس، محصولات بهداشتی و غیره طراحی کرده اند. گاتنهلم همچنین پتانسیل استفاده از مواد و محصولات خود را در فضا پیش بینی می کند.

منبع: https://3dprint.com/

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

پرینت سه بعدی با استفاده از خمیر چوب

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین