احتمالاً نام خانه مد فرانسوی دیور را شنیده اید. چیزی که ممکن است ندانید این است که گالری دیور واقع در خیابان معروف مونتاین پاریس از ۹ مارس سال جاری تغییر کرده است. در حال حاضر این گالری با اشیاء پرینت سه بعدی شده در پلکان اصلی آن تزئین شده است و هزاران آیتم از مجموعه های تولیدی این شرکت با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بازتولید شده اند. پرینت سه بعدی این مجموعه توسط  یکی از بزرگترین کارگاه های پرینت سه بعدی در فرانسه به نام LA FERME 3D© انجام شده است. این اشیاء کپی دقیقی از کیف های دستی، کفش ها، شیشه های عطر و کلاه های معروف برند دیور در رنگ های مختلف هستند که این برند را مشهور کرده اند. نتیجه یک ترومپ لویل خیره کننده به نام DIORAMA است که ساخت آن به بیش از ۱۰۰۰۰۰ ساعت چاپ، ۱۰۰۰۰ ساعت عملیات پس پردازش و بیش از ۳۰ عدد پرینتر سه بعدی برای کار در طول شبانه روز به مدت ۶ ماه نیاز داشت.

 

ساخت هزاران قطعه برای تزئین گالری برند دیور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

آژانس ALIGHIERI مبدأ این پروژه قرار دارد. این آژانس توسط Simon Jaffrot و Noémie Bourgeois  تأسیس شده است که نزدیک به ۲۰ سال را در دنیای هنر، موزه ‌ها، نمایشگاه‌ ها و توسعه آثار هنری گذرانده ‌اند. آنها در سال ۲۰۱۴ یک صحنه شامل اکسسوری های اورجینال از مجموعهDior Heritage  را به شکل گرادینت های رنگی برای این برند توسعه دادند. این صحنه آرایی تا به امروز در تمام نمایشگاه های خانه مد منحصر بفرد بوده است. پروژه گالری دیور، آژانس ALIGHIERI را وادار کرد تا نسخه‌ای مدولار و قابل تکرار پیشنهاد دهد که دستیابی به آن با روش ‌های ساخت سنتی غیر ممکن بود. به این ترتیب استفاده از فناوری پرینت سه بعدی آغاز شد.

ساخت هزاران مجسمه برای تزئین فروشگاه برند دیور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت هزاران مجسمه برای تزئین فروشگاه برند دیور با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

آژانس ALIGHIERI برای درک امکان ‌سنجی این پروژه به کارگاه LA FERME 3D © مراجعه کرد. با توجه به محدودویت زمانی و تعداد اشیایی که باید پرینت سه بعدی می شدند، این شرکت فرانسوی در ژوئیه گذشته تصمیم گرفت تعداد دستگاه های چاپگر سه بعدی خود را چند برابر کند. در نتیجه، این شرکت در حال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه پرینتر سه بعدی آخرین نسل دارد که قادر به کار بی وقفه برای اطمینان از حجم بالای تولید هستند. کارگاه LA FERME 3D © علاوه بر پرینترهای سه بعدی خود، از همکاران خود نیز کمک گرفت. بنابراین در دسامبر ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ دستگاه پرینتر سه بعدی به پروژه Dior اختصاص داده شد.

Florent Carasco، بنیانگذار کارگاه  LA FERME 3D ©در اینباره توضیح داد: “این یکی از مهم ترین چالش هایی است که تیمLA FERME 3D ©  از زمان تأسیس این شرکت با آن روبرو بوده است تا امکان نصب اشیاء در ویترین یکی از زیباترین گالری های جهان را در زمان مشخص فراهم کند. به لطف دقت و استحکام دستگاه های پرینتر سه بعدی، ما توانستیم تنظیمات فوق العاده ای را برای افزایش سرعت تجهیزات و تولید پیچیده ترین اشیاء با سرعت های باورنکردنی ایجاد کنیم. سخت افزار و تخصص در واقع کلید موفقیت این تولید بزرگ بود.”

ترومپ لویل خیره کننده DIORAMA

ترومپ لویل خیره کننده DIORAMA

 فرایند ساخت مجسمه های پرینت سه بعدی شده

پروژه گالری دیور بسیار فراتر از جنبه استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بود. در واقع لازم بود قطعات نمادین کلکسیونی از خانه مد فرانسوی دیور به طور یکسان بازتولید شوند. اولین قدم دیجیتالی کردن اشیاء موجود در مجموعه با استفاده از دستگاه های اسکنر سه بعدی با کارایی بالا بود. ظرافت و وضوح در این مرحله بسیار اهمیت داشت. همه درزها، جزئیات و هر چین باید با دقت ثبت می شدند. سپس فایل ‌های به ‌دست ‌آمده برای چاپ با استفاده از پرینتر های سه بعدی FFF سازگار شدند.

پرینترهای سه بعدی بیش از شش ماه شبانه روز در حال کار بودند. در نهایت بیش از ۱۰۰۰۰۰ ساعت عملیات پرینت با بیش از یک تن مواد پرینت سه بعدی زیستی برای توسعه این مجموعه مورد استفاده قرار گرفت. سپس مرحله مونتاژ و پس پردازش فرا رسید. قطعات پرینت سه بعدی شده رنگ آمیزی،  و در برخی موارد با جواهرات و لوازم اصلی تزئین شدند. این پروژه بلند مدت، تیم‌ LA FERME 3D © را وادار کرد تا برای برآورده کردن نیاز های آژانس ALIGHIERI، خانه DIOR و مهلت ‌های تعیین شده، مهارت ‌های خود را افزایش دهند. در مجموع بیش از ۱۰۰۰۰ ساعت عملیات پس پردازش برای دستیابی به نتیجه نهایی مورد نیاز بود.

Florent Carasco افزود: “افزایش مهارت تیم‌ های پس‌ پردازش کاملاً خیره ‌کننده بود، تا در طی تغییرات دائمی به سطوحی بسیار برتر از نخستین نمونه ‌های اولیه پیشنهادی به آژانس ALIGHIERI دست یابند. دانش درونی، نیروی کار ماهر،۱۰۰% ساخت فرانسه و مواد ۱۰۰% زیستی، همراه با تخصص ده برابری در پرینت سه بعدی، ما را وادار کرد رشد کنیم و درهایی را باز کنیم که هنوز دیده نشده اند”.

نمایی نزدیک از برخی از اشیاء تزئینی پرینت سه بعدی شده در ویترین دیور

نمایی نزدیک از برخی از اشیاء تزئینی پرینت سه بعدی شده در ویترین دیور

نصب قطعات پرینت سه بعدی شده در گالری دیور

به عنوان آخرین مرحله از این پروژه منحصر به فرد، آژانس ALIGHIERI از FERME 3D © خواست تا با تیم های خود و دیور در نصب تمام این نسخه های چاپ سه بعدی شده در خیابان ۳۰ Montaigne در پاریس شرکت کنند. این یک چالش بزرگ برای تیم‌ های FERME 3D © بود، زیرا باید محدودیت های زمانی افتتاحیه رسمی گالری را رعایت کرده و از تنظیم و کالیبراسیون آثار اطمینان حاصل می کردند. تیمی که به نصب اختصاص داده شده بود باید با توجه به باریک بودن ویترین ها، اشیاء را با ترتیب بسیار دقیقی قرار می داد. همچنین قطعات مفقود شده را در زمان واقعی شناسایی و لیست آنها را به تیم مسئول تولید منتقل می کردند.

نتیجه هماهنگ و رنگارنگ در DIORAMA

نتیجه هماهنگ و رنگارنگ در DIORAMA

این قطعات پرینت سه بعدی شده با لباس های مینیاتوری واقعی که توسط کارگاه های تخصصی طراحی شده بودند ترکیب شدند. نتیجه هماهنگ و رنگارنگ است که به DIORAMA جذابیت و هویت می بخشد. در مجموع ۱۸۷۴ قطعه به طرز درخشانی در ویترین های اطراف راه پله در گالری دیور نصب شدند که شامل ۴۵۲ لباس می شود. بطری معروف میس دیور متعلق به سال ۱۹۴۷ و لباس معروفLady Di  در مت گالا در سال ۱۹۹۶ از جمله دیگر آیتم هایی است که در این ویترین به نمایش گذاشته شده اند. این پروژه شاهدی زنده بر انعطاف پذیری ارائه شده با تکنولوژی پرینت سه بعدی و سایر قابلیت های این فناوری است.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی هزاران مجسمه برای تزئین فروشگاه برند دیور

به این پست امتیاز دهید