وقتی صحبت از مسائل پزشکی به میان می آید، هیچ موردی به اندازه مواردی که بر مغز تأثیر می گذارد چالش برانگیز نیست. این امر به ویژه در مورد آنوریسم مغزی صادق است. آنوریسم مغزی که توسطMayo Clinic  به عنوان یک برآمدگی یا بادکنک در رگ خونی مغز تعریف می ‌شود، اغلب هیچ علامتی نشان نمی ‌دهد و تنها پس از ترکیدن تشخیص داده می‌ شود که در حدود 50 درصد موارد کشنده است و در سایر موارد می ‌تواند باعث نقص ‌های دائمی در سیستم عصبی گردد. علاوه بر این، درمان این بیماری اغلب دشوار است و همیشه مؤثر نخواهد بود. با این حال، محققان دانشگاه اوکلاهما امیدوارند از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای بهبود درمان آنوریسم مغز استفاده کنند.

 

درمان آنوریسم مغزی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این پروژه پنج ساله توسط Chung-Hao Lee، دانشیار دانشکده مهندسی Gallogly رهبری می شود. وی با Yingtao Liu، William H. Barkow، Bradley N. Bohnstedt و Hyowon Lee کار خواهد کرد. هدف از انجام این پروژه، درمان بهتر خونریزی های زیر عنکبوتیه یا خونریزی بین مغز و غشای اطراف آن است. در حال حاضر دو روش برای درمان آنوریسم مغزی استفاده می شود. روش اول که شامل جراحی باز جمجمه می شود، خطرناک است. روش دیگر کویل زدن اندوواسکولار نامیده می شود.

درمان آنوریسم مغزی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

درمان آنوریسم مغزی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

با این حال، این درمان ها هنوز محدودیت های خود را دارد. Lee در اینباره توضیح داد: “مشکل اصلی در این تکنیک، به دلیل پیچیدگی شکل، اندازه یا هندسه آنوریسم، این است که خطر عود مجدد وجود دارد. این امکان وجود دارد که پنج یا شش سال پس از آمبولیزاسیون اولیه، 20 تا 25 درصد از بیماران دوباره دچار همان مشکل شوند. بنابراین، بار مراقبت های بهداشتی مربوطه را افزایش می دهد و همچنین ممکن است منجر به پیش شناخت ضعیف و حتی مرگ و میر بیمار شود”. راه حل این مشکل، توسعه دستگاه های سفارشی سازی شده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی است که امکان پیشرفت این بیماری در طول زمان را محدود می کند.

از آنجایی که این پروژه هنوز در مراحل اولیه است، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کدام فرآیندهای پرینت سه بعدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت یا حتی این دستگاه ها چگونه خواهند بود وجود ندارد. با این حال، محققان خاطرنشان کرده اند که از پرینتر سه‌ بعدی زیستی پیشرفته برای ایجاد دستگاه ‌های منحصر به ‌فرد و سفارشی ‌سازی ‌شده ای که متناسب با شکل هندسی، اندازه و محل خاص آنوریسم هستند استفاده خواهند کرد.

همانطور که می دانید، قابلیت سفارشی سازی یکی از مزایای کلیدی تکنولوژی پرینت سه بعدی در پزشکی است که امکان تطبیق کامل هر دستگاه با نیازهای هر بیمار را فراهم می کند. با توجه به این واقعیت که ناتوانی در درمان مؤثر این بیماری منجر به عود آن می شود، مطمئناً بررسی چگونگی کمک فناوری پرینت سه بعدی به درمان این نوع آنوریسم مغزی مفید خواهد بود.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf آیا می توان از پرینت سه بعدی برای درمان آنوریسم مغزی استفاده کرد؟