یک هنرمند جوان به نام Bat el Hirsh برای طراحی اثر معماری جدید خود به نام Earthenwind از فناوری پرینت سه بعدی سرامیک استفاده کرده است. این پروژه شامل پرینت سه بعدی بلوک های سرامیکی است که در نهایت برای ایجاد یک صفحه غول پیکر طی عملیات مونتاژ به یکدیگر متصل می شوند. این بلوک ها با محافظت در برابر خورشید و ایجاد ناحیه ای خنک، برای استفاده در مناطق گرمسیر مناسب می باشند. همچنین از این سازه به عنوان یک ساختار تزئینی نیز می توان استفاده کرد. اندازه همه بلوک ها یکسان است اما برخی از آنها خالی و برخی نیمه پر هستندکه یک تمایز بصری جالب ایجاد می کنند.

توسعه یک سیستم تهویه طبیعی با استفاده از بلوک های سرامیکی پرینت سه بعدی شده

مدتیست که پرینت سه بعدی سرامیک مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است. این تکنولوژی پرینتر سه بعدی امکان ساخت سریع و کم هزینه سازه های سفالی خلاقانه تری را فراهم می آورد. پروژه هایی که پرینت سه بعدی سرامیکی و ساخت را با هم ترکیب می کنند بیشمار هستند و غالباً بر اساس اصل تزریق یک خمیر با پایه خاک رس انجام می شوند.

توسعه یک سیستم تهویه طبیعی با استفاده از بلوک های سرامیکی پرینت سه بعدی شده

توسعه یک سیستم تهویه طبیعی با استفاده از بلوک های سرامیکی پرینت سه بعدی شده

Bat el Hirsh از یک دستگاه پرینتر سه بعدی FDM استفاده کرد. در این فرایند خاک رس به صورت لایه به لایه از طریق یک نازل تزریق می شود و در طول عملیات پرینت سه بعدی سفت می گردد. این طراح جوان توضیح می دهد که این ساختار ها را با الهام گرفتن از تکنیک های سفالگری باستانی و ترکیب آن با فناوری های جدید و همچنین مشربیه معماری اسلامی طراحی کرده است. در واقع این سازه ها دستگاه های تهویه طبیعی هستند که معمولاً از چوب ساخته می شوند و در کنار محافظت در برابر نور خورشید باعث عبور هوا می شوند. این هنرمند پس از پی بردن به خصوصیات سرامیک از نظر خنک کنندگی و تهویه، به جای استفاده از چوب به سرامیک روی آورد. Bat el Hirsh در این باره گفت: «سفال های باستانی نوعی اثر هنری هستند که انسان ها در محل زندگی خود برجای گذاشته اند. توزیع گسترده و مقاومت در برابر خرابی در طول زمان باعث شد که ما از این سفال های باستانی به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند استفاده کنیم. مردم خاورمیانه در زمان های قدیم از ویژگی های خاک رس برای خنک سازی و تهویه استفاده می کرده اند. خصوصیات این ماده علی رغم گذشت زمان و پیشرفت های تکنولوژیکی همچنان ارزشمند هستند”.

انواع بلوک های سرامیکی پرینت سه بعدی شده

انواع بلوک های سرامیکی پرینت سه بعدی شده

وی درمورد جزئیات فرایند پرینت سه بعدی اطلاعاتی منتشر نکرده است و تنها نتیجه نهایی را به اشتراک گذاشته شده است. برخی از این بلوک های الماسی شکل به منظور نمایش دقیق جلوه های موجود در معماری اسلامی، از بالا کمی بسته شده اند. این امر برای محافظت در مقابل باران، جریان هوای گرم و همچنین ارتقای سرامیک های قدیمی صورت گرفته است.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی بلوک های سرامیکی

 

4.9/5 - (38 امتیاز)