یک شرکت هلندی به نامTwente Additive Manufacturing (TAM)  یک روش پرینت سه بعدی بتن برای ساخت دیوارهای خانه ها در آینده توسعه داده است. این روش از آن جهت خاص است که برای مفهوم سازی ساختارهای مارپیچی به دنباله معروف فیبوناچی متکی است. اولین پروژه این شرکت که در سال جاری در کانادا آغاز شد، شروع یک ماجراجویی بزرگ برای این شرکت جوان بود. این شرکت به فعالان در زمینه ساخت افزایشی بتن که در چند سال اخیر در حال رشد بوده است پیوست.

 

ساخت خانه ای در جنگل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

اولین ایده این شرکت در پاییز ۲۰۱۸ هنگام بررسی صنعت ساخت و ساز و ادغام نسبتاً کند روش های ساخت جدید و فناوری نوظهور پرینت سه بعدی بتن، توسط  Ian Comishinبنیانگذار این شرکت ارائه شد. هدف آن ها از همان ابتدا استفاده از تجربه اتوماسیون به منظور تأثیر گذاری بر پیشبرد صنعت ساخت و ساز در قرن ۲۱ بود. ایجاد پیشرفت های عظیم در بهره وری و کاهش ضایعات و انتشارات و همچنین استفاده از مزیت آزادی طراحی تکنولوژی پرینتر سه بعدی، جزو انگیزه های اولیه تأسیس این شرکت می باشد.

ساخت خانه ای در جنگل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت خانه ای در جنگل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این شرکت درباره علت استفاده از دنباله فیبوناچی برای پرینت سه بعدی یک خانه و مزایای آن اینگونه توضیح داد: “اولین هدف از ساخت خانه Fibonacci نشان دادن تفاوت این فرایند با دیوارهای غیر خطی بود. در جستجوی مزایای ارائه شده توسط فناوری ساخت افزایشی، همه به طور خودکار سعی در مقایسه مستقیم ساده ترین شکل های ساخت تولید شده به روش سنتی دارند و از این که نسخه چاپ سه بعدی شده قابل رقابت نیست متعجب می شوند. با افزایش پیچیدگی، روش ساخت افزایشی شروع به رقابت می کند به گونه ای که وقتی می خواهید نسخه با قاب چوبی یک ساختمان مارپیچ فیبوناچی را با نسخه پرینت سه بعدی شده مقایسه کنید جذاب ترین گزینه، ملات لایه ای است”.

 

خانه پرینت سه بعدی شده شرکت Twente
خانه پرینت سه بعدی شده شرکت Twente

خانه فیبوناچی با ۲۸ متر مربع مساحت جزو خانه های کوچک محسوب می شود. این خانه دارای فضای خواب برای چهار نفر می باشد. عناصر چاپ سه بعدی شده عمدتاً از مواد پرینت سه بعدی ۱ جزئی ساخته شده اند و ستون های سقف با ارتفاع ۴٫۵ متر با مواد ۲ جزئی از Baumit چاپ شده اند. هم چنین برای ساخت عناصر باریک از ماده ای با سرعت ساخت بسیار بالا (تا ۲۰ متر ارتفاع در ساعت) استفاده شده است. دیوارهای عایق بندی شده کلیه زیرساخت ها و مجاری HVAC را در خود جای داده اند. با هدف کاهش هرچه بیشتر اثر کربن دی اکسید، عناصر غیر چاپی خانه مانند در، پنجره، سقف و غیره از المان های بازسازی شده یا از چوب های محلی ساخته شده اند.

ساخت دیوار ها با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بتن
ساخت دیوار ها با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بتن

امروزه بخش پرینت سه بعدی صنعت ساخت و ساز با سرعت زیادی در حال رشد است و هر روز ساختمان های بیشتری با استفاده از این فناوری ساخته می شوند. یکی از موانع بزرگ برای این صنعت، مشارکت و پذیرش عمومی است که فقط توسط کسانی که ساختارهای پرینت سه بعدی شده را مشاهده کرده باشند حاصل می شود. بنابراین هرچه کار بیشتری در این زمینه انجام شود و افراد بیشتری در معرض مشاهده مزایا و کاربردهای فناوری پرینتر سه بعدی قرار بگیرند، تقاضا افزایش خواهد یافت.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (38 امتیاز)