بدیهی است استفاده از پرینت سه بعدی در صنعت پزشکی در حال افزایش می باشد. در واقع، از این تکنولوژی می توان برای ساخت ابزار، پروتزها، ایمپلنت های دندان و غیره استفاده کرد. به زودی حتی برای چاپ زیستی به منظور ساخت سازه های بافت مانند از آن استفاده می شود. در این مقاله، ما بر روی تکامل پرینت سه بعدی در بخش دندانپزشکی دیجیتال تمرکز خواهیم کرد. در واقع تاثیر پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی بسیار مهم است و این بخش در واقع بیشترین استفاده را از تکنولوژی نمونه سازی سریع می کند. در شرکت EnvisionTEC، تولید کننده پرینتر سه بعدی، فروش پرینترهای سه بعدی برای دندانپزشکی از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۶ به میزان ۷۵ درصد افزایش یافته است. این نشان دهنده آن است که سرعت استفاده از این تکنولوژی در دندان پزشکی در حال افزایش است.

 

 

پرینت سه بعدی و کاربردهای آن در دندانپزشکی

پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی
پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

اکنون متخصصان بخش دندانپزشکی می توانند اسکن سه بعدی دهان و طراحی فایل سه بعدی CAD را، خود انجام دهند. سپس می توانند با پرینتر سه بعدی رومیزی خود و یا با خدمات پرینت سه بعدی آنلاین، پرینت سه بعدی خود را تولید کنند. کسب و کارهای دندانپزشکی در حال پیشرفت هستند واستفاده از فناوری های جدید مانند پرینترهای سه بعدی و اسکنرهای سه بعدی اختصاص یافته به کار دندانپزشکی توسعه یافته است. آزمایشگاه های دندانپزشکی بیشتر و بیشتر از این تکنولوژی برای توسعه روش های جدید کار استفاده می کنند و بسیاری از پرینترهای سه بعدی برای ترمیم سریع دندان ها، دستگاه های ارتودنسی یا ایمپلنت های سه بعدی چاپی و تاج های دندانی ایجاد می کنند.

پرینت سه بعدی راه حلی تکاملی برای ساخت اقلام سفارشی برای همه بخش ها است اما در بخش پزشکی نمود بیشتری پیدا کرده است. در زمینه مراقبت های بهداشتی، برخی از راه حل ها باید با بیماران تطبیق داده شود. به طور معمول، پروتز یا ایمپلنت باید با ساختار بیمار مطابقت داشته باشد. و این موضوع مخصوصا برای دندانپزشکی صادق است، زیرا همه ساختار دندانهای منحصر بفرد خود را دارند و دهان بیماران با هم متفاوت است. در حال حاضر می توان یک مدل دقیق از دندان بیمار تهیه کرد که با راه حل هایی که با بیمار کاملا سازگار است منجر به ترمیم سه بعدی دندان ها می شود.

پرینت سه بعدی دندانی

پرینت سه بعدی دندانی کلید دندانپزشکی مدرن است، زیرا واقعا برای آزمایشگاه های دندانپزشکی مفید است. به دلایل بسیاری دندانپزشکی دیجیتال در صنعت بسیار گسترده است. همانطور که گفتیم، این یک راه آسان برای به دست آوردن موارد سفارشی می باشد. علاوه بر این، یک روش صرفه جویی در زمان است. به عنوان مثال، اگر پرینتر سه بعدی شما مناسب نباشد، فقط باید طراحی سه بعدی خود را تغییر دهید. شما مجبور نیستید تمام روند را مجددا تکرار کنید.

پرینت سه بعدی و تغییر روش های کار در دندانپزشکی

محققان دانشگاه علم و صنعت پادشاه عبدالله در عربستان سعودی “براکت های پرینت سه بعدی شده هوشمند” را توسعه داده اند. هدف از تولید این براکت ها این است که دندان ها را سریع تر هم تراز کنند. این براکت های نیمه شفاف پرینت سه بعدی شده بر روی هر دندان برای روشن کردن نور، باتری قرار می دهد زیرا انرژی نور باعث حرکت سریع تر دندان ها می شود. این نور را نمی توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد. محققان این تیم بر روی باتری های لیتیوم غیر سمی کار می کردند تا علاوه بر انعطاف پذیری، ایمنی و راحتی را برای استفاده کننده ایجاد کنند. این براکت های پرینت سه بعدی شده هنوز برای استفاده عموم قابل دسترسی نیستند.

پرینت سه بعدی و تغییر روش های کار در دندانپزشکی

Aligners یک نوع از براکت برای اصلاح هم ردیفی و هم ترازی دندان است. آموس دادل، دانشجوی کالج موسسه فناوری جرسی، Aligners خود را ایجاد کرد. از آنجا که او نمی توانست هزینه های گروهی از براکت های سنتی را بپردازد، براکت پرینت سه بعدی خود را چاپ کرد. براکت ارتودنسی آموس دادل تنها ۶۰ دلار هزینه برد و این یک مزیت مهم است زیرا دستگاه های دندانپزشکی عادی بسیار گران هستند. او با استفاده از مدل های دندان هایش و پرینتر سه بعدی، مجموعه ای از براکت های خود را ساخته است.

پرینت سه بعدی همچنین نقش مهمی در جراحی ایمپلنت دندان دارد. در واقع ممکن است یک مدل سه بعدی برای جایگزینی یک دندان ایجاد شود. در واقع، پرینت سه بعدی اجازه می دهد جایگزینی سریع تر و با دقت بیشتری نسبت به روش های سنتی برای دندان ایجاد شود. این نیز یک روش ساده و مقرون به صرفه می باشد. پرینت سه بعدی و ترمیم دندان ها در کنار یکدیگر آینده روشنی دارند.

در چین، یک ایمپلنت دندان سه بعدی مستقل توسط دکتر ژائو ییمین ایجاد شد. حرفه توانبخشی دهان یک دندانپزشک روباتیک را ایجاد کرد که بتواند جراحی ایمپلنت را به خود اختصاص دهد. این عمل چشمگیر یک ساعت طول کشید و یک موفقیت واقعی بود.

اسکن سه بعدی دندانی

پرینت سه بعدی براکت دندان

با توجه به موجود بودن اسکنرهای دندانپزشکی در بازار، اسکن سه بعدی کردن دندان بیمار آسان است. اسکن های پزشکی معمولا به فرمت DICOM می باشند که توسط نرم افزارهای مدل سازی معمول پشتیبانی نمی شود. شما می توانید از نرم افزار OsiriX استفاده کنید که شما را قادر می سازد تا فایل خود را به صورت دو بعدی یا سه بعدی پردازش کنید. به این ترتیب شما می توانید از دو نرم افزار برای کارآیی مفید تصویربرداری کامپیوتری استفاده کنید. تعداد زیادی نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی مختص صنعت پزشکی در دسترس می باشد. این نرم افزار سه بعدی می تواند به شما تجسم سه بعدی از مدل مورد نظر بدهد. استفاده از یک نمایشگر سه بعدی به این امر کمک می کند. نرم افزار مدل سازی سه بعدی می تواند به شما کمک کند که مدل سه بعدی را به دلخواه تغییر داده و با نیاز خود تطبیق دهید. توانایی مدل سازی دندان ها با استفاده از این ابزارها بی پایان است.

 

 

 

پرینت سه بعدی و نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی برای دندانپزشکی

در اینجا چند نمونه از نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی که می توان برای دندانپزشکی استفاده کرد نام می بریم:

  • ۳shape، که به طور خاص برای مدل سازی سه بعدی دندانپزشکی ساخته شده است. بسته های مختلف براساس نیازهای شما در دسترس هستند. شما می توانید یک نسخه برای تاج دندان و پل، یکی برای اسکنها، و یا بسته هایی با تمام گزینه های مختلف تهیه کنید.
نرم افزارهای دندانپزشکی پرینت سه بعدی
  • DWOS Model Builder یک نرم افزار CAD ساخته شده توسط Dental Wings است. این نرم افزار سه بعدی شما را قادر به ایجاد مدل یا ایمپلنت با دقت خوب می کند.
پرینت سه بعدی ایمپلنت دندانی
  • Blender نام نرم افزار دیگری است که حتی اگر این نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای استفاده پزشکی نباشد، برخی از حرفه ای ها از این نرم افزار CAD سنتی استفاده می کنند.

پرینتر سه بعدی رومیزی یا خدمات پرینت سه بعدی آنلاین؟

هنگامی که مدل سه بعدی شما آماده است، شما دو گزینه مختلف برای پرینت آن دارید. شما می توانید پرینترهای رومیزی سه بعدی مانند Form 2 که توسط بعضی افراد حرفه ای در صنعت دندانپزشکی استفاده می شود تهیه کنید. پرینترهای دندانپزشکی سه بعدی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا اجازه می دهد دندانپزشک بتواند خودش به طور مستقیم کار کند و در زمان صرفه جویی می شود. پرینتر سه بعدی EnvisionTEC si  نیز یک راه حل خوب است، که به توسعه تولید مستقیم کمک می کند. اگر نمی خواهید از هیچ یک از این فرآیندهای چاپ استفاده کنید، می توانید با استفاده از خدمات پرینت سه بعدی آنلاین مدل خود را چاپ کنید. که  به این ترتیت شما یک دسترسی مقرون به صرفه برای تولید افزایشی حرفه ای خواهید داشت. شما می توانید تکنیک، مواد مورد استفاده و تمام شرایط پرینت مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید سفارش های خود را به ما بدهید.

چه تکنیک پرینت سه بعدی برای کار شما مناسب است؟

این موضوع بستگی به ماهیت پروژه شما و استفاده از شی مورد نظر شما که می خواهید آن را تولید کنید دارد. دندانپزشکی دیجیتال نیاز به مواد پرینت سه بعدی ویژه ای دارد. در حقیقت زمانی که به محصولات دندان پزشکی می رسیم باید از مواد زیست سازگار مانند Dental SG یا رزین های سازگار با بافت های زنده ارائه شده توسط Carbon استفاده شود. برای ساخت ابزار پزشکی، سایر دستگاه های پزشکی یا نمونه های اولیه می توان از میان طیف گسترده ای از مواد چاپی استفاده کرد. اگر از پرینت سه بعدی بتوان برای تولید استفاده کرد، می توان آن را برای نمونه اولیه با هزینه کمتر مورد استفاده قرار داد.

کاربردهای زیادی در زمینه تولید دیجیتال در صنایع پزشکی وجود دارد که برای دندانپزشکان و محققان مفید است، همانطور که این موضوع توسط براکت های پرینت سه بعدی شده هوشمند چاپ شده در عربستان سعودی ثابت شده است. همانطور که می بینید آینده  پرینت سه بعدی در دندانپزشکی امیدوار کننده است. این می تواند در ایجاد محصولات بیشتر دندانپزشکی برای آزمایشگاه های دندانپزشکی در سال های آینده کمک کننده باشد.

در فیلم زیر کاربرد پرینت سه بعدی در دندانپزشکی را می توانید مشاهده کنید.

 

 

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

منبع:https://www.sculpteo.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

4.3/5 - (3 امتیاز)