تکنولوژی پرینتر سه بعدی در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و صنعت تولید مبلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. مبلمان ها با استفاده از روش های سنتی هنوز به صورت انبوه تولید می شوند، اما فناوری پرینت سه بعدی برای طراحانی که می خواهند نوآوری را وارد بازار کنند مفید است. 

 

ایجاد نوآوری در ساخت انواع مبلمان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تکنولوژی پرینت سه بعدی مناسب ترین ابزار برای تولید مبلمان نیست. به عنوان مثال پرینت سه بعدی چهارپایه های پلاستیکی هنوز نمی تواند با روند ساخت قالب رقابت کند. آنچه که پرینت سه بعدی را به ابزاری عالی برای تولید مبلمان با کیفیت بالا تبدیل می کند امکان ایجاد ایده ها و اشکال جدید است.

همانطور که می دانید چنین مبلمان هایی به صورت محدود تولید می شوند و اغلب دارای هندسه های پیچیده ای هستند که تولید آن ها با دستگاه های پرینتر سه بعدی آسان تر است. فناوری پرینت سه بعدی اغلب منجر به ایجاد طراحی های خارق العاده ای می شود که تولید آن ها با قالب سخت یا غیرممکن است.

ایجاد نوآوری در ساخت انواع مبلمان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ایجاد نوآوری در ساخت انواع مبلمان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

برخی از جالب ترین مبلمان های پرینت سه بعدی شده

در این مقاله لیستی از برخی از جالب ترین مبلمان های پرینت سه بعدی شده را گردآوری کرده ایم.

۱- مبلمان های پرینت سه بعدی شده شرکت Nagami

Nagami یک برند طراحی اسپانیایی است. اولین مجموعه این برند با نام Brave New World شامل چهار صندلی پرینت سه بعدی شده است که توسط معماران و طراحان مختلف طراحی شده اند. همه صندلی ها با استفاده از پرینترهای سه بعدی FDM تولید شده اند و در هفته طراحی میلان در سال ۲۰۱۸ از آن ها رونمایی شده است.

مبلمان های پرینت سه بعدی شده شرکت Nagami
مبلمان های پرینت سه بعدی شده شرکت Nagami

۲- مجموعه مبلمان Ocke Series

Ocke Series مجموعه ای شامل یک صندلی و کاناپه پرینت سه بعدی شده است. این صندلی و مبل به طور خاص توسط یک طراح صنعتی به نام Beatrice Müller برای پرینت سه بعدی طراحی شده اند. یکی از ویژگی های جالب این طرح، قابلیت پرینت سه بعدی آن بدون استفاده از ساختار های پشتیبانی است.

مجموعه مبلمان Ocke Series

۳- مبلمان Sofa So Good

این مبلمان شگفت انگیز توسط یک متخصص پرینت سه بعدی به نام  Janne Kyttanen ساخته شده است. همانطور که در عکس مشاهده می کنید این مبل دارای یک طراحی باورنکردنی پیچیده شبیه به یک شبکه عنکبوتی با روکش فلزی است. این مبلمان که Sofa So Good نامیده می شود با استفاده از یک پرینتر سه بعدی SLA ساخته شده است. طراحی Kyttanen باعث شد تا این مبل در عین حفظ استحکام ساختاری با کمترین ماده ممکن پرینت سه بعدی شود. برای پرینت سه بعدی این طرح تنها از ۲٫۵ لیتر رزین استفاده شده است که در ۶۰۰۰ لایه ساخته شده است. این مبل با طول ۱٫۵ متر و وزن ۲٫۵ کیلوگرم قادر است حداکثر وزن ۱۰۰ کیلوگرم را پشتیبانی کند.

مبلمان Sofa So Good
مبلمان Sofa So Good

۴- صندلی های پرینت سه بعدی شده Batoidea

صندلی های پرینت سه بعدی شدهBatoidea  توسط Peter Donders طراحی شده اند. قیمت این مجموعه مبلمان که بخشی از یک مجموعه تولید شده به صورت محدود است، ۲۶۳۷۸ دلار می باشد. هر دو قطعه در این مجموعه با استفاده از قالب ماسه پرینت سه بعدی شده اند. در پایان سازه های آلومینیومی با دیواره نازک رنگ آمیزی شده اند.

صندلی های پرینت سه بعدی شده Batoidea
صندلی های پرینت سه بعدی شده Batoidea

 

۵- صندلی های پرینت سه بعدی شده Rio        

مجموعه Rio حاصل همکاری بین یک تولید کننده مبلمان به نام Morgan و استودیو Integrate است. این مجموعه شامل یک صندلی و یک میز جانبی است که قطعات پرینت سه بعدی شده را با مصالح سنتی مانند چوب و شیشه ترکیب می کند. ساختار شبکه ای پرینت سه بعدی شده توسط یک الگوریتم طراحی شده است که ضمن بهینه سازی مواد مورد استفاده وزن را تحمل کند. این طرح منحصر به فرد و زیبا می تواند با رزین به روش پرینت سه بعدی SLA یا با استفاده از پودر پلی آمید به روش پرینت سه بعدی SLS تولید شود. مجموعه Rio در جشنواره طراحی لندن در سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شد.

صندلی های پرینت سه بعدی شده Rio
صندلی های پرینت سه بعدی شده Rio

۶- مجموعه پرینت سه بعدی شده SuperMod

SuperMod یک سیستم طبقه بندی دیوار مدولار است که هم کاربردی و هم خیره کننده است. ماژول های شبه شش ضلعی پرینت سه بعدی شده می توانند به روش های مختلفی برای تولید طرح های مختلف دیواری با انعطاف پذیری در میزان فضای خالی ترکیب شوند. ساختار حاصل می تواند برای ذخیره اشیاء مختلف مانند کتاب ها، گیاهان و تزئینات مورد استفاده قرار گیرد و یا به عنوان یک پارتیشن نیز عمل کند. این طرح نخستین بار در نمایشگاه طراحی پرینت سه بعدی در سال ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شد.

طراحی آنها بر روش های دیجیتالی و نمونه سازی سریع برای ایجاد پروژه های جذاب و اشیاء کاربردی متکی است.

مجموعه پرینت سه بعدی شده SuperMod
مجموعه پرینت سه بعدی شده SuperMod

۷- طرح های پرینت سه بعدی شده پروژه Multithread

Multithread یک پروژه هنری توسط دو طراح به نام Reed Kram و Clemens Weisshaar است که از اتصالات پرینت سه بعدی شده برای قفسه و میز استفاده می کند. در Multithread، سازه های مشبک که از سطوح صافی که از قطعات مختلف مبلمان پشتیبانی می کنند با استفاده از یک نرم افزار سفارشی بهینه سازی می شوند. اتصالات به صورت دیجیتالی طراحی و با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLM پرینت می شوند.

پس از اتمام عملیات پرینت سه بعدی، قطعات صیقل داده شده و عملیات مونتاژ انجام می شود. در پایان هر مفصل با استفاده از الگوی رنگی تعیین شده توسط نرم افزار طراحی برای نشان دادن تنش های مکانیکی اعمال شده بر آن قطعه بصورت سفارشی رنگ آمیزی می شود.

طرح های پرینت سه بعدی شده پروژه Multithread
طرح های پرینت سه بعدی شده پروژه Multithread

۸- عسلی پرینت سه بعدی شده One_Shot

One_Shot.mgx یک عسلی کاربردی است که توسط Patrick Jouin برای یک پروژه طراحی شده است. این پروژه که MGX نام داشت هنرمندان و طراحان را برای طراحی یک مجموعه قابل پرینت سه بعدی به چالش می کشد. عسلی One_Shot از ساختاری پویا برخوردار است که امکان حمل آن را دقیقاً مانند یک چتر فراهم می سازد. کل مجموعه شامل تمام بخش های متحرک و لولا ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS ساخته شده اند.

عسلی پرینت سه بعدی شده One_Shot
عسلی پرینت سه بعدی شده One_Shot

۹- صندلی های پرینت سه بعدی شده Bits & Parts

تصور کنید که می توانید یک صندلی را به صورت کامل با با استفاده از پرینتر سه بعدی خود بسازید. این ایده پشت صندلی های Bits & Parts است که پروژه ای از Makerchair می باشد و توسط Joris Laarman طراحی شده است. نخستین نمونه اولیه این طرح توسط یک مرکز پرینت سه بعدی ساخته شده است.

صندلی های پرینت سه بعدی شده Bits & Parts
صندلی های پرینت سه بعدی شده Bits & Parts

در حال حاضر سه مدل مختلف از این طرح در دسترس است که همه آنها را می توان به صورت رایگان دانلود و با استفاده از یک پرینتر سه بعدی چاپ کرد. برای ایجاد مبلمان نهایی، هر واحد مانند یک پازل سه بعدی مونتاژ می شود.

 

منبع: https://all3dp.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید