امروزه تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنایع بیشماری مورد استفاده قرار گرفته و مزایای مهمی در زمینه بهره وری، هزینه ها، سفارشی سازی و زمان تولید را فراهم می آورد. همچنین فناوری چاپ سه بعدی در صنعت دندانپزشکی راه حل هایی متناسب با نیازهای هر بیمار ارائه می دهد. شرکت مشاوره QY Research پیش بینی کرده است که ارزش بازار پرینت سه بعدی دندانپزشکی تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۹۳۰ میلیون دلار می رسد. به عبارت دیگر انتظار می رود بازار این صنعت با نرخ سالانه ۱۷ درصد رشد کند که می تواند با توسعه مداوم فناوری های سه بعدی و مواد پرینت سه بعدی توجیح شود. کاربرد تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی گسترده است و با استفاده از این فناوری می توان راهنماهای جراحی، تاج دندان، پوشش و دندان مصنوعی را با دقت بالا متناسب با هر بیمار توسعه داد.

 

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی

انتخاب فناوری پرینت سه بعدی مناسب برای هر کاربرد اهمیت دارد. صنعت دندانپزشکی را می توان به دو بخش تقسیم کرد: اقدامات دندانپزشکی و آزمایشگاه های پروتز دندان. این بخش ها به طور سنتی به منظور تولید ابزار های دندانپزشکی سفارشی سازی شده با یکدیگر همکاری می کنند. در حقیقت دندانپزشکان قالبگیری از دندان های بیمار را برای آزمایشگاه ارسال می کنند، سپس ابزارهای سفارشی سازی شده در آزمایشگاه ها معمولاً از جنس گچ تولید می شوند. این روش بدون در نظر گرفتن زمان رفت و برگشت بین کلینیک دندانپزشکی و آزمایشگاه چند روز طول می کشد. همچنین بیمار مجبور می شود بدون هیچ ضمانت تطبیق قالب یا روکش با نیازهای وی، وقت بعدی را تعیین کند. ورود فناوری پرینت سه بعدی این فرایند را کاملاَ تغییر داده است.

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی
استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی

فناوری ها و مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی

هنگامی که ما در مورد پرینت سه بعدی دندانپزشکی صحبت می کنیم، درک اهمیت انتخاب فناوری چاپ سه بعدی متناسب با کاربرد مورد نظرمان اهمیت دارد. هر یک از فرایند های پرینت سه بعدی مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال فرایند پرینت سه بعدی FDM و فیلامنت های پرینتر سه بعدی قطعات را با هزینه کم و بدون نیاز به عملیات پس پردازش خاص تولید می کنند اما سرعت، دقت و زیست سازگاری این فناوری پایین می باشد. به طور کلی از فناوری پرینت سه بعدی SLA برای ایجاد مدل های دندانپزشکی ارتودنسی استفاده می شود. پرینت سه بعدی راه حل های دندانپزشکی با استفاده از ماده پرینت سه بعدی PEEK  در حال ظهور هستند. ساخت پروتزهای دندانپزشکی با ماده PEEK مزایای زیادی دارد. ماده PEEK محکم و سبک است و استفاده راحت توسط بیمار را بهبود می بخشد.

فناوری ها و مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی
فناوری ها و مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی

یکی دیگر از اصلی ترین فرایندهای پرینت سه بعدی که در بخش دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد پرینت سه بعدی پلیمریزاسیون است. هر دو تکنولوژی های پرینت سه بعدی SLA  وDLP  وضوح بسیار بالا در کنار استفاده از مواد زیست سازگار را فراهم می سازند. فرایند های پلیمریزاسیون و به ویژه فناوری پرینت سه بعدیDLP ، امکان ساخت ابزارهای دقیق تری را ایجاد می کند. این تکنولوژی مراحل پس پردازش بسیار کمتری دارد که باعث کاهش زمان ساخت می گردد. همچنین تغییر مواد پرینت سه بعدی متناسب با  کاربرد های مختلف بسیار آسان است. این مزایا برای صنعت دندانپزشکی بسیار مفید است زیرا به متخصصان در درمان سریعتر بیماران کمک می کند. این فناوری به دلیل دقت بالا برای کاربرد های متفاوتی مناسب است و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

از دیگر فناوری های چاپ سه بعدی مورد استفاده در صنعت دندانپزشکی فرایند پرینت سه بعدی فلزی است که عمدتا برای تولید ایمپلنت ها و استلایت ها استفاده می شود. این فناوری برای جذب سرمایه هایی تا سقف چند صد هزار یورو به تولید پایدار نیاز دارد. پرینترهای سه بعدی فلزی بسیار گرانتر از سایر فناوری های پرینت سه بعدی هستند و گاهی اوقات به عملیات پس پردازش بیشتری نیاز دارند. ساخت یک تاج دندان توسط ماشین کاری به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد درحالی که تولید آن با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی فلزی ۵ ساعت طول می کشد.

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی در صنعت دندانپزشکی
استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی در صنعت دندانپزشکی

فرایند پرینت سه بعدی ابزارهای دندانپزشکی

همانطور که در بالا ذکر شد فناوری های پرینت سه بعدی باید بتوانند دقت بیشتری را در کنار کاهش زمان تولید ارائه دهند. در فرایند استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، قالبگیری فیزیکی با فایل سه بعدی دیجیتالی تولید شده با استفاده از یک اسکنر سه بعدی جایگزین می شود. سپس این فایل سه بعدی می تواند از طریق یک بستر وب برای آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال گردد. آزمایشگاه فایل سه بعدی را بررسی کرده و با در نظر گرفتن محدودیت های لثه، تداخل با سایر دندان های دیجیتالی و حتی شکل لبخند بیمار، مورفولوژی تاج دندان را در نرم افزار طراحی سه بعدی CAD مدلسازی می کند. سپس فایل سه بعدی تاج دندان را می توان برای چاپگر سه بعدی ارسال کرد. در آینده ای نزدیک دندانپزشکان می توانند از چاپگر های سه بعدی مستقیماً در مطب استفاده کنند یا فایل های سه بعدی را برای یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی ارسال کنند. فرایند پرینت سه بعدی تاج ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد.

بنابراین دندانپزشکان و تکنسین های دندانپزشکی باید به اسکنرهای سه بعدی، چاپگرهای سه بعدی و همچنین نرم افزار های طراحی سه بعدی CAD مجهز شوند.

فرایند پرینت سه بعدی ابزارهای دندانپزشکی
فرایند پرینت سه بعدی ابزارهای دندانپزشکی

آینده صنعت پرینت سه بعدی دندانپزشکی بسیار دلگرم کننده است. در واقع فناوری پرینت سه بعدی راه حل هایی برای بهبود کارایی ابزار دندانپزشکی ارائه می دهد. گزارش سال ۲۰۱۸ انتشارات SmarTech رشد ۳۵ درصدی بازار پرینت سه بعدی دندانپزشکی را نشان می دهد که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۷ به ۹٫۵ میلیارد دلار برسد.


پرینتر سه بعدی آیدیزاین تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی می تواند در زمینه تولید محصولات دندانپزشکی شما را راهنمایی ‌کند. همچنین می توانید سفارش های پرینت سه بعدی را در قسمت سفارش پرینت سه بعدی ثبت کنید.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)