در ورزش هایی مانند ورزش سه گانه، چیزی که بیش از همه اهمیت دارد سرعت است. اگرچه ورزشکار تا حد زیادی مسئول سرعت است، اما استفاده از تجهیزات با کارایی بالا نیز برای افزایش هر چه بیشتر سرعت بسیار مهم است. به همین دلیل، شرکت ها دائماً به دنبال نوآوری های جدید برای بهبود ویژگی های دوچرخه ها هستند و به نظر می رسد استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای دستیابی به این هدف در حال افزایش است. یکی از این نمونه ها، توسعه سریع ترین دوچرخه جهان با نامBOLIDE F HR 3D  توسط شرکتPinarello  می باشد که قطعات پرینت سه بعدی شده را در خود جای داده است.  

   

افزایش عملکرد دوچرخه ورزش سه گانه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

اکنون نوبت Kú Cycle است، این شرکت هلندی با هدف طراحی دوچرخه ای با کارایی بالا از فناوری پرینت سه بعدی برای تولید محصول جدید خود استفاده کرده است. شرکت Kú Cycle ا با یک شرکت توسعه دهنده راه حل های پلاستیکی به نام  QDPهمکاری می کند. نتیجه همکاری این تیم با شرکت Carbon، ساخت یک دوچرخه سه‌ گانه سفارشی به نام Kú TF1 بوده است.

افزایش عملکرد دوچرخه ورزش سه گانه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

افزایش عملکرد دوچرخه ورزش سه گانه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

فرایند پرینت سه بعدی دوچرخه Kú TF1

شرکت های سازنده دستگاه های چاپگر سه بعدی پیش از این در ایجاد تجهیزات ورزشی متعدد مشارکت داشته اند. به عنوان مثال شرکت Carbon یک دستکش بیسبال به نامFutureCraft 4D  را با همکاری آدیداس و اولین کلاه ایمنی هاکی روی چمن در جهان را چاپ کرده است. به همین دلیلQDP  برای ساخت دوچرخهKú TF1  با این شرکت تماس گرفت. از آنجایی که QDP به دنبال راهی برای ساخت سریع ‌تر و کاهش هزینه ‌های ساخت بود، استفاده از فناوری پرینت سه ‌بعدی انتخاب درستی به نظر می ‌رسید. علاوه بر این،QDP  توانست با استفاده از یک نرم افزار ساختارهای شبکه ای بادوام ایجاد کند.  

 

فرایند پرینت سه بعدی دوچرخه Kú TF1

فرایند پرینت سه بعدی دوچرخه Kú TF1

شرکت هایKú Cycle  و QDP می خواستند یک دوچرخه سفارشی توسعه دهند که کاملاً برای راحتی دوچرخه سوار سفارشی شود و در عین حال عملکرد را بهبود بخشد. بنابراین این تیم روی دسته ها تمرکز کردند. دسته ها باید علاوه بر استحکام برای اطمینان از کنترل دوچرخه، برای سوارکار راحت باشند. آزمایشات متعددی انجام شد و در نهایت یک ماده پرینت سه بعدی انتخاب شد. این ماده نه تنها تمام الزامات را برآورده می ‌کرد، بلکه می ‌توانست در برابر عرق که یک عامل کلیدی در مسابقه است، مقاومت کند. این تیم توانستند یک نمونه اولیه را در یک ماه تولید کنند، که در مقایسه با زمان ساخت با تکنیک ‌های تولیدی سنتی بسیار کم می باشد. همچنین پرینت سه بعدی در به حداقل رساندن هزینه ها نیز مؤثر بوده است. این دوچرخه توسط چندین قهرمان از جمله Ironman و Triathlon مورد تست قرار گرفت که بازخوردها رضایت بخش بوده است. Kú Cycle به دنبال تولید بین 500 تا 1000 دوچرخه طی 12 تا 18 ماه آینده است.  

  منبع: https://www.3dnatives.com  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.     pdf پرینت سه بعدی دوچرخه در ورزش سه گانه