شرکت موتورسیکلت سازی Hookie در درسدن در آلمان اخیراً یک ایده برای دوچرخه قابل استفاده روی کره ماه معرفی کرده است که دارای چرخ های پلیمری توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی می باشد. این دوچرخهTardigrade  (خرس آّبی) نامگذاری شده است، زیرا این موجود کوچک به دلیل توانایی خود برای زنده ماندن در خلاء و تشعشعات در فضا مشهور است. به گفته وب سایت شرکت Hookie، نامگذاری این دوچرخه به این دلیل است که خرس های آّبی بازمانده های واقعی هستند که شرایط سخت فضایی را نیز تحمل کرده اند و ما حدس می زنیم که این دوچرخه نیز بتواند این کار را انجام دهد.

ساخت دوچرخه مناسب کره ماه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

بدیهی است که این دوچرخه کاملاً برقی است زیرا با کمبود اکسیژن، پمپ بنزین و غیره، راه اندازی موتور احتراق داخلی روی ماه با مشکل مواجه خواهد شد. دوچرخه Tardigrade با ۱۳۴ کیلوگرم وزن و ۶/۲ متر طول دارای برد ۱۱۰ کیلومتری و حداکثر سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت می باشد. این ویژگی ها باعث شده است که دوچرخه Tardigrade سبک‌تر از Moon Buggy قبلی که ۲۱۰ کیلوگرم جرم داشت و در آپولو ۱۵ به سطح ماه فرستاده شده بود گردد. البته Moon Buggy برای دو نفر طراحی شده بود، در حالی که به نظر می رسد دوچرخه Tardigrade برای یک سرنشین طراحی شده است. می‌توان حدس زد که این دوچرخه بسیار ارزان‌تر نیز باشد، زیراMoon Buggy  اصلی با هزینه توسعه ۳۸ میلیون دلاری گران‌ترین خودرویی می باشد که تا کنون ساخته شده است. در ابتدا ۱۹ میلیون دلار برای توسعه این پروژه در نظر گرفته شده بود، اما پروژه های فضایی ارزان نیستند و هزینه های بیش از حد در نهایت قیمت را تا حدی افزایش داد.

ماهنورد Moon Buggy
ماهنورد Moon Buggy

لاستیک های بدون هوا در دوچرخه Tardigrade با استفاده از ماده پلی اورتان پرینت سه بعدی می شوند و هر چرخ شامل ۱۲ بخش چاپ شده است که برای تشکیل لاستیک مونتاژ می شوند. سؤال این است که آیا پلی اورتان بهترین انتخاب برای این کاربرد است، زیرا پلی اورتان در برابر اشعه ماوراء بنفش و حتی نور مرئی تجزیه می شود. پلی اورتان در نسخه های ترموست و ترموپلاستیک در بازار عرضه می شود. با توجه به اینکه سطح ماه گاهی اوقات تا ۱۳۰ درجه سانتیگراد گرم می شود امیدواریم که آنها پلاستیک تروموست را به جای ترموپلاستیک با نقطه ذوب پایین انتخاب کرده باشند.

 

تایر پرینت سه بعدی شده دوچرخه
تایر پرینت سه بعدی شده دوچرخه

با وجود اینکه شرکت Hookie جزئیات صریحی از نوع تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد استفاده برای توسعه لاستیک‌ های Tardigrade منتشر نکرده است، اما این شرکت با یک شرکت آلمانی متخصص در زمینه چاپگرهای سه بعدی بایندر جت همکاری کرده اند، بنابراین این امکان وجود دارد که این گروه از فناوری بایندر جت استفاده کرده باشند. قطعات پرینت سه بعدی شده دیگر در این سیستم شامل فرمان دوچرخه و کلاهک چرخ ها است. بخش عمده ای از ساختار دوچرخه با استفاده از لوله های آلومینیومی و فولادی و برش لیزری ساخته شده است.

منبع: https://3dprinting.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.


pdf پرینت سه بعدی دوچرخه جهت استفاده در کره ماه

4.9/5 - (38 امتیاز)