تیمی از محققان در آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) در حال تحقیق برای ساخت رآکتور هسته ای با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی هستند. آنها هسته رآکتور را طراحی کرده اند و برای اعتبارسنجی قطعات پرینت سه بعدی شده کل فرایند پرینت سه بعدی را تقویت کرده اند. تیم آزمایشگاه ORNL امیدوار است اولین رآکتور هسته ای از این نوع را در سال ۲۰۲۳ به بهره برداری برساند. این پیشرفت برای بخش هسته ای  امکان تولید سیستم های انرژی پیشرفته تر و پایدار تری را فراهم می سازد.

 

ساخت رآکتور هسته ای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در صنعت انرژی، تکنولوژی پرینت سه بعدی بیش از همه امکان اعتبارسنجی سریعتر مفاهیم و پیشرفت کارآمد در مراحل نمونه سازی اولیه را فراهم ساخته است. همچنین تکنولوژی پرینت سه بعدی مؤلفه هایی را ایجاد می کند که از نظر شکل و میزان مواد، بهینه تر و پر بازده تر هستند. استفاده از فناوری پرینت سه بعدی در بخش های مختلف صنعت در حال رشد است. برخی ابتکارات نشان می دهد که بخش هسته ای آماده استفاده از مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی است.

آزمایشگاه ORNL چندین سال است که از فناوری های سه بعدی در پروژه ها و بخش های مختلف استفاده می کند. به عنوان بخشی از برنامه “Transformational Challenge Reactor Demonstration” یا TCR، ابتکاری توسط این آزمایشگاه آمریکایی برای ایجاد سیستم های انرژی کارآمدتر، سریعتر و ارزانتر انجام شده است. آزمایشگاه  ORNLتوانست تنها در سه ماه یک نمونه اولیه رآکتور هسته ای پرینت سه بعدی شده را طراحی کند و از این طریق مهارت های تکنولوژی پرینتر سه بعدی را به نمایش بگذارد.

ساخت راکتور هسته ای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت راکتور هسته ای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

Thomas Zacharia، مدیر این آزمایشگاه توضیح داد: “صنعت هسته ای همیشه ما را مجبور می سازد در مورد چگونگی طراحی و ساخت فناوری انرژی هسته ای فکر کنیم. وزارت نیرو این برنامه را برای یافتن یک رویکرد جدید جهت توسعه سریع و اقتصادی راه حل هایی برای ارائه انرژی قابل اطمینان و پاک راه اندازی کرد”.

محققان آزمایشگاه ORNL توضیح دادند که برای طراحی این نمونه اولیه از فناوری پرینت سه بعدی فلزی DED  (Directed Energy Deposition)  و فولاد ضد زنگ استفاده کرده اند. آنها در حال حاضر به دنبال اصلاح طرح انتخابی و اطمینان از تولید انرژی قابل اطمینان و بهینه و ارزیابی عملکرد اجزای پرینت سه بعدی شده در زمان واقعی هستند. Kurt Terrani، مدیر فنی پروژه  TCRافزود: “با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی می توانیم از فناوری و موادی استفاده کنیم که جامعه هسته ای در دهه های اخیر نتوانسته است از آنها بهره ببرد. این موضوع شامل سنسورهایی برای کنترل، یک کتابخانه داده و همچنین یک رویکرد جدید می باشد که به نفع کل جامعه هسته ای خواهد بود. برنامه TCR یک مدل جدید برای استقرار سریع سیستم های پیشرفته انرژی هسته ای ارائه می دهد”.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید