رطوبت ساز رسی چاپی یک محصول پرینت سه بعدی شده است که می تواند بدون مصرف انرژی کار کند. این دستگاه ابتکاری توسط طراحی به نام Jiaming Liu و با الهام از نحوه کار درختان ساخته شده است. این رطوبت ساز علاوه بر اینکه در نوع خود اولین می باشد، شکل و عملکرد فوق العاده منحصر به فردی دارد که توسعه آن تنها با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی امکان پذیر است.

توسعه یک دستگاه رطوبت ساز بدون برق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

Jiaming Liu این رطوبت ساز پرینت سه بعدی شده را به عنوان پروژه فارغ التحصیلی خود در دانشگاه هنر فولک وانگ در آلمان توسعه داده است. این طراحی هوشمند و سازگار با محیط زیست با استفاده از مواد سنتی ارزان قیمت و تکنیک های تولیدی هایتک ساخته شده است. در واقع دستگاه به دلیل این ترکیب دقیق کار می کند. ماده خاک رس استفاده شده برای ساخت دستگاه باعث می شود که وزن رطوبت ساز کم باشد و بتواند بر روی هر سطح یا قسمتی از مبلمان قرار گیرد.

این رطوبت ساز از نحوه عملکرد درختان در طبیعت الهام گرفته است. قسمت ذخیره آب در پایین، مانند زمین و خاک است. منحنی های امتدادی (که در داخل ظرف آب قرار دارند) مانند ریشه های درخت عمل کرده و آب را جذب می کنند. طراح در مورد این دستگاه توضیح داد که بخش اصلی آب را به سمت بالا می برد و مانند تنه درختان و شاخه ها گسترش می یابد. این فرآیند همان فرآیندی است که برای خنک کردن محتویات در ظروف آب سفالی استفاده می ‌شود، فرآیندی طبیعی که نیاز به برق را از بین می ‌برد.

توسعه یک دستگاه رطوبت ساز بدون برق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توسعه یک دستگاه رطوبت ساز بدون برق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

   

فرایند توسعه رطوبت ساز پرینت سه بعدی شده

Jiaming Liu رطوبت ساز را با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی FDM ایجاد کرد. پودر سرامیک بازیافتی به نسبت 1:3 به خاک رس اضافه شد. این ماده نه تنها استحکام و جذب آب را بهبود می بخشد، بلکه پس از اتمام چرخه عمر محصول، به راحتی قابل بازیافت و استفاده مجدد نیز خواهد بود.

منحصر به فرد بودن طرح پرینت سه بعدی شده برای عملکرد رطوبت ساز بسیار مهم است. به گفته طراح، ساخت این دستگاه با دست یا سایر روش های قالب گیری تزریقی تقریبا غیرممکن بوده است. این دستگاه در مقایسه با سایر رطوبت سازهای موجود در بازار، ساختار منحصر به فردی دارد که امکان  جذب و تبخیر بهتر آب را فراهم می کند. علاوه بر این، منافذ ریز خاک رس در رهاسازی آب در جو بسیار مؤثرتر است که نرخ تبخیر را به طور قابل توجهی افزایش می دهد، در واقع آب بیشتری جذب کرده و سریع ‌تر تبخیر می ‌شود.

فرایند توسعه رطوبت ساز پرینت سه بعدی شده

فرایند توسعه رطوبت ساز پرینت سه بعدی شده

سازنده این سه بخش را به صورت یک قطعه یکپارچه درآورده است. قسمت ذخیره آب ظرفی است که قابلیت نگهداری 500 میلی لیتر آب را دارد. در بحبوحه بحران انرژی و مسائل زیست محیطی، این اختراع ساده و هوشمند با استفاده از مواد و تکنیک های سنتی، روش جدیدی را برای طراحی و تولید قطعات نهایی که به راحتی در دسترس و قابل استفاده توسط مصرف کنندگان است به ما ارائه می دهد. همه اینها با فناوری پرینت سه بعدی امکان پذیر شده است. از دیگر پروژه های مشابهی که شامل تلفیق هنر و پرینت سه بعدی می شود می توان به ساخت نیمکت در ایتالیا و یا پرینت سه بعدی کفش اشاره کرد.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی رطوبت ساز

به این پست امتیاز دهید