پیش از این در مورد کاربرد های تکنولوژی پرینتر سه بعدی در توسعه وسایل نقلیه فضایی صحبت کرده ایم، در این مقاله کاربرد این فناوری در توسعه زیردریایی را بررسی می کنیم.  یک شرکت تولید کننده وسایل نقلیه زیر دریایی به نام ecoSUB Robotics، برای ساخت قطعات کلیدی محصول خود به فناوری پرینت سه بعدی روی آورده است. این شرکت برای ساخت قطعات مستحکم و منحصر به ‌فرد با قابلیت برآورده سازی نیاز ها حتی در اعماق اقیانوس، از فناوری ‌های همجوشی بستر پودر پلیمری به ویژه SLS و Multi-Jet Fusion (MJF) استفاده می کند. این پروژه کاربردهای فناوری ساخت افزایشی در توسعه قطعات در سخت ترین محیط ها را نشان می دهد.

   

ساخت زیردریایی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

شرکتecoSUB Robotics  یک اسپین آف از شرکت Planet Ocean است که خود در زمینه ابزارهای علمی دریایی با کیفیت بالا برای تحقیقات، بررسی، نیروی دریایی و پشتیبانی عملیات تخصص دارند. شرکتPlanet Ocean  که به طور خاص در زمینه تجهیزات اقیانوس شناسی و هواشناسی دریایی پیشرو است،  به طور انحصاری  با همکاریecoSUB  بر توسعه وسایل نقلیه زیردریایی تمرکز کرده است. این شرکت به دنبال راهی برای ساخت قطعات پرینت سه بعدی شده بود که بتوانند در شرایط سخت مانند آب شور، دمای بسیار پایین و تحت فشار بالا در عمق ۲۵۰۰ متر زیر سطح دریا کار کنند. علاوه بر این، قطعات نیز به وضوح باید ضد آب باشند تا از لوازم الکترونیکی داخل زیردریایی نیز محافظت کنند. آنها برای نمونه سازی و تولید قطعات مقرون به صرفه و پیچیده از فناوری چاپ سه بعدی استفاده کردند. Jeremy Sitbon، مهندس ارشد رباتیک سیستم ‌های رباتیک دریایی شرکت  ecoSUB Roboticsدر مورد استفاده از فناوری پرینت سه بعدی گفت: “مطمئناً قطعاتی که ما در وسایل نقلیه زیردریایی خود استفاده می‌کنیم باید دارای مقاومت و استحکام بالا و کاملاً مطابق با اهدف طراحی باشند. فناوری چاپ سه بعدی نسبت به قالب گیری تزریقی ترجیح داده می شود زیرا ما این فناوری را همه کاره تر می دانیم و آزادی در طراحی برای ما امکان توسعه قطعات عالی نوآورانه را فراهم می سازد. همچنین حجم تولید ما کم است (در حدود ۱۰ قطعه در ماه) که قالب گیری تزریقی برای آن مقرون به صرفه نخواهد بود. علاوه بر این، با پرینت سه بعدی می‌ توانیم طرح‌ ها را برای مشتریان سفارشی سازی کنیم”.

ساخت زیردریایی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت زیردریایی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

فناوری های پرینت سه بعدی مورد استفاده در توسعه زیر دریایی

شرکتecoSUB Robotics  برای دستیابی به اهداف خود، ابتدا به تکنولوژی پرینتر سه بعدی SLS روی آورد. آنها این فناوری را انتخاب کردند زیرا متوجه شدند که این فناوری قطعات با کیفیت بالایی را توسعه می دهد که در مقایسه با قطعات تولید شده با استفاده از فناوری MJF  سفیدتر هستند. این ویژگی برای شرکت مهم بود زیرا قطعات خارجی برای دیده شدن باید زرد باشند و آنها دریافتند که رنگ آمیزی روی قطعات سفیدتر رنگ را چشمگیرتر خواهد کرد. این در حالی است که قطعات پرینت سه بعدی شده با استفاده از فناوریMJF  خاکستری بودند. با این حال این شرکت برای ساخت برخی از قطعات داخلی از روش MJF استفاده کرده است زیرا ارزان تر هستند و می توانند تلورانس های دقیق تری داشته باشند. نتایج آنقدر امیدوار کننده بوده است که ecoSUB در نظر دارد حتی برای قطعات خارجی نیز به سراغ پرینت سه بعدی MJF برود. مقرون به صرفه بودن نیز یک ویژگی مهم بود زیرا ساخت قطعات در حجم کم مورد نیاز بود. همچنین Sitbon خاطرنشان کرد که هزینه ساخت بسیار ضروری است زیرا شرکت پتانسیل بسیار زیادی برای استفاده از وسایل نقلیه زیردریایی توسط متخصصان در بخش های نظامی و نفت و گاز و همچنین محققان هواشناسی می بیند. جمع‌آوری داده‌ ها در اقیانوس می‌تواند به دلیل ناتوانی قطعات در مقاومت در برابر فشارهای ذکر شده و شرایط سخت دشوار باشد، به همین دلایل است که دانشمندان حتی موفق به ترسیم نقشه کامل کف اقیانوس نشده‌اند. با این حال، اگر پرینت سه بعدی به بهبود ساخت این وسایل نقلیه کمک کند، می تواند یک امیدواری برای فعالان در انواع صنایع دریایی باشد.

زیردریایی های پرینت سه بعدی شده

زیردریایی های پرینت سه بعدی شده

شرکتecoSUB  دریافت که هر دو فناوری پرینت سه بعدی مذکور به طور مؤثر برای پاسخ گویی به نیازهای آن ها کاربرد دارد.  Sitbonدر این مورد گفت: “ارزیابی SLS و MJF ادامه خواهد داشت. به دلیل محیط‌ های سختی که برخی از وسایل نقلیه ما در آن استفاده می ‌شوند، یکپارچگی مواد انتخابی بسیار اهمیت دارد و ما از ویژگی های هر دو فرآیند که می‌توانند سرمای شدید، فشار بالا و ماهیت خورندگی آب نمک را تحمل می کنند استفاده خواهیم کرد”.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی زیردریایی

4.9/5 - (36 امتیاز)