استفاده از تکنولوژي پرینت سه بعدی در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در حال افزایش است و بسیاری از برندها از این فناوری برای کاربردهای متعددی استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکتCosmogen  برای سفارشی کردن اپلیکاتورهای خود و توسعه هندسه هایی که ساخت آن ها بدون این روش غیرممکن است، به فناوری پرینت سه بعدی فلزی روی آورده است. برند دیگری به نام Albéa، برای ایجاد بسته بندی لوازم آرایشی روی تکنولوژی پرینتر سه بعدی سرمایه گذاری کرده است. شرکت L’Oréal، یکی از برندهای اصلی در این صنعت، از پرینت سه بعدی برای کاهش زمان توسعه محصول استفاده کرده است. این شرکت دارای پرینترهای سه بعدی بسیار با فناوری های مختلف از جمله FDM، SLA و Multi Jet Fusion می باشد. اکنون برند لوکس و بزرگ Chanel به پرینت سه بعدی روی آورده است.

 

مراقبت مؤثرتر از پوست با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پیش از این، شرکت Chanel از فناوری پرینت سه بعدی برای ساخت برس ریمل استفاده کرده بود. اخیراً این شرکت از آخرین نوآوری خود پرده برداری کرده است: پرینت سه بعدی زیستی از پوست بازسازی شده انسان با یک نقطه رنگدانه در وسط. این خلاقیت با همکاری یک استارت آپ بیوتکنولوژی فرانسوی به نامLabskin Creations، متخصص در زمینه مهندسی پیشرفته پوست و بافت چربی ساخته شده است. هدف از این پروژه ارزیابی بهتر مکانیسم این عیوب برای تولید محصولات مراقبت از پوست مؤثرتر است و به گفته Chanel، برای اولین بار در جهان انجام می شود. این محصول حاصل ترکیبی از تکنیک های کشت سلولی و پرینت سه بعدی زیستی است.

مراقبت مؤثرتر از پوست با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مراقبت مؤثرتر از پوست با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

شرکت فرانسوی Chanel توضیح داد که برای ایجاد این پوسته با تکنولوژی پرینتر سه بعدی زیستی، از جوهر زیستی حاوی ملانوسیت استفاده کرده است. مرحله بعد سلول هایی هستند که با سنتز یک رنگدانه، ملانین، مسئول رنگ پوست می باشند. سپس لکه رنگدانه به تدریج پس از مرحله بلوغ ظاهر می شود. به گفته این شرکت: “این مدل انحصاری که با استفاده از سلول ‌های انسانی در محیط میکروسکوپی طراحی شده است، به ما امکان می‌ دهد مکانیسم‌ های بیولوژیکی مرتبط با بی‌ نظمی‌ های رنگدانه ‌های پوست را بررسی کرده و درک بهتری از آن ها داشته باشیم، تا اثربخشی مواد فعال پیشگیرانه و اصلاحی را برای انتخاب مؤثرترین آن‌ ها ارزیابی کنیم”.

همانطور که گفته شد، خود پوست پرینت سه بعدی زیستی شده از آزمایشگاه LabSkin Creations می آید. فناوری توسعه یافته توسط این استارت آپ فرانسوی، دستیابی به بافت انسانی پیچیده تر و دقیق تر را ممکن می سازد. طبق گفته این شرکت، تکنیک ‌های سنتی ‌تر فقط اپیدرم، لایه بالایی پوست، را بازتولید می ‌کنند، در حالی که تکنیک  آن ‌ها می ‌توانند درم، بافتی که بین اپیدرم و هیپودرم قرار دارد، را نیز تولید کنند. علاوه بر این،LabSkin Creations  قادر است پوست را تنها در 21 روز رشد دهد، در حالی که این زمان برای مدل های سنتی تر 45 روز است.

  منبع: https://www.3dnatives.com  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی زیستی پوست

به این پست امتیاز دهید