یک چیدمان جدید که هنر، علم و صنعت را به منظور نمایش قابلیت های طراحی پایدار در هم آمیخته است، در موزه طراحی لندن به نمایش در آمده است. این نمایشگاه از شنبه گذشته به عنوان بخشی از نمایشگاه جدید «عصر ضایعات» که نقش طراحی در کاهش تولید زباله، افزایش اقتصاد چرخشی و بهبودی پایداری جهانی را بررسی می‌کند برگزار شده است. مجموعه ای از پانل‌های بیوپلاستیک و چوبی پرینت سه بعدی شده منحنی شکل و ناقص در بالای سالن ورودی به صورت معلق نصب شده‌اند. این اثر که AURORA نام دارد، الهام بخش زیبایی‌ شناسی جدید برای جهانی تجدیدپذیرتر است و توسط یک شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار سه بعدی به نام Dassault Systèmes  و معماری به نام Arthur Mamou-Mani طراحی و تولید شده است.

توسعه ساختارهای پایدار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در حال حاضر سالانه دو میلیارد تن زباله در جهان تولید می شود که تنها ۱۵ درصد از این زباله ها بازیافت می شوند. زباله های باقی مانده از طریق تولید گازهای گلخانه ای، مانند دی اکسید کربن و متان سبب تغییرات آب و هوایی می شوند که باعث افزایش دمای زمین و متعاقباً منجر به الگوهای آب و هوایی شدیدتر در سراسر جهان می گردد. نمایشگاه جدید عصر زباله در موزه طراحی لندن با هدف افشای اقتصاد فعلی در بسیاری از مناطق جهان است که به بحران زیست محیطی جاری کمک کرده است. این نمایشگاه به ما نشان می دهد چگونه هنرمندان و طراحان با استفاده از فناوری پرینتر سه بعدی می توانند زباله‌ها را به منابع ارزشمندی تبدیل کنند و مواد و سیستم ‌های جدیدی را برای هدایت ما به سوی آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر توسعه ‌دهند.

توسعه ساختارهای پایدار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه ساختارهای پایدار با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

طراحانی مانند Mamou-Mani از طریق نمایشگاه عصر زباله نشان می‌دهند که چگونه با جایگزین کردن شیوه زندگی فعلی با رویکردی دایره‌ای در طراحی، ساخت و مصرف، می‌توانیم مواد معدنی، فلزات و سایر مواد حیاتی را حفظ کنیم. در واقع زباله ها به جای سوزاندن یا دفن شدن، در زنجیره تأمین ما به گردش در می آیند. پرینت سه بعدی فقط مربوط به تکنولوژی نیست و در واقع به توانمندسازی جوامع برای ساختن زندگی بهتر  کمک می کند.

اگرچه AURORA تنها یکی از عناصر نمایشگاه عصر زباله است، اما این چیدمان چشمگیر اولین چیزی است که بازدیدکنندگان هنگام عبور از درهای ورودی مشاهده می کنند. Mamou-Mani و تیمش در طول پروژه به دنبال این بودند که نشان دهند چگونه استفاده از ارزیابی ‌های چرخه حیات (LCAs) و اجرای فرآیندهای طراحی آگاهانه می‌تواند به کاهش ردپای محیطی در تولید کمک کند. AURORA صرفاً به عنوان یک شی مورد بررسی قرار نگرفت، بلکه به عنوان یک طراحی برای زندگی بود که می تواند به ساختارهای جدید بازیافت شود. Mamou-Mani از طریق این ساختار به دنبال پرداختن به مسئله پایداری است.

نصب ماژول های پرینت سه بعدی شده پایدار در موزه طراحی لندن
نصب ماژول های پرینت سه بعدی شده پایدار در موزه طراحی لندن

طراحی و پرینت سه بعدی AURORA

در فرآیند طراحی این اثر، جامعه ای آنلاین از نوآوران به ساخت مجموعه کاملی از اصول و مفاهیم معماری بر روی داشبوردهای مشترک کمک کردند تا پایه و اساس طراحی AURORA را فراهم کنند. سپس این تیم از نرم‌افزار طراحی ۳dxGenerative شرکت Dassault Systèmes برای ساخت ماژول‌های جداگانه قبل از طراحی کل سیستم استفاده کردند. Mamou-Mani و تیمش با استفاده از این نرم افزار توانستند مفاهیم معماری خود را به واقعیت تبدیل کرده و مونتاژ، جداسازی و مدولار بودن سازه را به خوبی تنظیم کنند.

پس از تأیید طرح توسط Mamou-Mani، ماژول ها در یک طرح سه بعدی مجازی با استفاده از پلت فرم ۳DEXPERIENCE Dassault Systèmes مونتاژ شدند. تیم طراحی از طریق این پلتفرم، توانستند نصب را به گونه‌ای تجسم کنند که گویی قبلاً ساخته شده است و در نتیجه شبیه‌سازی ‌های علمی دقیق تر و LCA‌ های بیشتری را بر روی ساختار اجرا کردند.

ماژول های پرینت سه بعدی شده اثر هنری AURORA
ماژول های پرینت سه بعدی شده اثر هنری AURORA

هنگامی که مرحله طراحی کامل شد، Mamou-Mani و تیمش با استفاده از یک چاپگر سه بعدی شروع به پرینت سه بعدی ماژول های جداگانه برای AURORA کردند. اکنون که AURORA پرینت سه بعدی شده و در موزه طراحی لندن به نمایش گذاشته شده است، جامعه سازندگان و طراحان Dassault Systèmes در حال کار بر روی راه هایی برای تغییر کاربری ماژول های این سازه هستند.  به گفته Mamou-Mani، AURORA را نه تنها می توان به عنوان نمایشی از یک طراحی پایدار، بلکه به عنوان یک ساختار کاربردی در آینده در نظر گرفت.

منبع: https://3dprintingindustry.com
در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی ساختارهای هنری پایدار

4.9/5 - (36 امتیاز)