به تازگی یک ساختمان دو طبقه در بلژیک با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی بتن احداث شده است. شرکت Kamp C توانست تنها در سه هفته یک سازه با مساحت ۹۰ متر مربع را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بسازد. این شرکت ادعا می کند که فناوری مورد استفاده آنها مراحل مونتاژ در محل را حذف کرده است. این پروژه در واقع یک ساختمان به عنوان مدل است که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای سکونت در آن وجود ندارد زیرا هدف آن نشان دادن پتانسیل کامل تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت ساخت و ساز است.

ساخت سازه ای در بلژیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

امروزه صنعت ساخت و ساز با چالش های بسیاری روبرو است که می توان به مصرف بیش از حد مواد آلاینده و انرژی، کاهش انتشار گاز CO2 و تقاضای زیاد برای مسکن های ارزان قیمت و در عین حال با کیفیت اشاره کرد. صنعت ساخت و ساز باید همه این محدودیت ها را رفع کند که بعضی اوقات می تواند منجر به ایجاد اختلال در برخی از پروژه ها گردد. در اینجا تکنولوژی پرینتر سه بعدی به کمک ما می آید. Kathleen Helsen، مدیر شرکت Kamp C گفت: “فناوری های جدید مانند پرینت سه بعدی بتن می توانند به ارائه راه حل کمک کند. استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در بخش ساخت و ساز در سراسر جهان رو به افزایش است. برخی امکانات شامل پرینت سه بعدی خانه های موقت و حتی آپارتمان های کامل در حال حاضر عملی شده اند، اما این فناوری هنوز هم در فلاندر بسیار جدید است”. به همین دلیل شرکت Kamp C این خانه پرینت سه بعدی شده را طراحی کرده است که فعلاً فقط به عنوان یک مدل برای نمایش امکانات ارائه شده توسط فناوری پرینت سه بعدی در نظر گرفته شده است.

ساخت سازه ای در بلژیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت سازه ای در بلژیک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

در واقع تیم Kamp C توضیح می دهد که آنها کارایی این سازه پرینت سه بعدی شده را تعریف نکرده اند و از این ساختمان پرینت سه بعدی شده می توان به عنوان یک خانه و یا یک دفتر کار استفاده کرد. در هر صورت تکنولوژی پرینت سه بعدی تا ۷۰٪ در میزان مواد مصرفی، هزینه ها و زمان صرفه جویی می کند. احداث این سازه سه هفته طول کشید که این تیم امیدوار است بتواند این زمان را به چند روز کاهش دهد. در مورد ماده پرینت سه بعدی، الیاف کربن برای استحکام نتیجه نهایی به بتن اضافه می شود.

Marijke Aerts، مدیر پروژه در شرکت Kamp C گفت: “مقاومت فشاری این ماده سه برابر بیشتر از آجرهای ساختمانی معمولی است.” بنابراین این ساختمان در مقایسه با ساختمانی که با روش های سنتی ساخته شود سه برابر مقاوم تر است. همچنین این فناوری پرینت سه بعدی امکان ایجاد اشکال متفاوت و غیرمعمول را فراهم می سازد. این تیم تصمیم به احداث یک سازه زیست سازگار با مصرف انرژی کم، پنل های خورشیدی و گرمایش کف و سقف گرفتند.

اجزای داخلی ساختمان پرینت سه بعدی شده
اجزای داخلی ساختمان پرینت سه بعدی شده

در نهایت نکته جالب در مورد تکنیک پرینت سه بعدی مورد استفاده این است که پوشش این ساختمان دو طبقه طی یک بار عملیات پرینت سه بعدی شده است. این اولین بار در صنعت ساخت و ساز می باشد که یک ساختمان طی یک مرحله پرینت سه بعدی شده است زیرا به طور معمول قسمت های مختلف به صورت جداگانه با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی ساخته و سپس در محل مونتاژ می شوند.

منبع: https://www.3dnatives.com/#!

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (36 امتیاز)