محققان سنگاپوری روش جدیدی برای پرینت سه بعدی سبزیجات با استفاده از هیدروکلوئیدهای غذایی توسعه داده اند. روش های قبلی پرینت سه بعدی مواد غذایی عمدتاً به پودر سبزیجات خشک فریز شده متکی بودند. با این حال، این روش بر استفاده از سبزیجات تازه و منجمد برای ایجاد جوهرهای غذایی مخصوص پرینتر سه بعدی متکی می باشد. مزیت استفاده از سبزی تازه و منجمد به جای سبزیجات خشک این است که باعث حفظ بهتر ارزش مواد غذایی و عطر و طعم آنها می شود. علاوه بر این، این روش نوین پرینت سه بعدی مواد غذایی ارزان تر از اکثر روش های موجود است.

 

توسعه غذا برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این روش پرینت سه بعدی نتیجه همکاری بین دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور (NTU)، دانشگاه صنعت و طراحی سنگاپور (SUTD) و بیمارستان  Khoo Teck Puat(KTPH) است. هدف از این پژوهش کمک به افراد مبتلا به دیسفاژی یا همان اختلال در بلع بود. این مسئله معمولاً در افراد مسن و افرادی که از بیماریهای تضعیف کننده رنج می برند مشاهده می شود. افرادی که از دیسفاژی رنج می برند به خوردن غذاهای نرم و غذاهایی که به راحتی قابل بلع می باشند محدود می شوند. بنابراین آنها یا نیاز به یک رژیم غذایی محدود کننده دارند، یا غذایی که بافت آن اصلاح شده باشد. همچنین این غذاها باید از نظر بصری خوشایند باشند تا اشتها را تقویت کنند.

توسعه غذا برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
توسعه غذا برای بیماران دیسفاژی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

هیدروکلوئیدها وظیفه تأمین غذاهای رایج با ویسکوزیته، بافت یا ساختار مناسب را دارند. در روش های سنتی، پودرهای مورد استفاده در جوهرهای غذایی حاوی مقادیر زیادی مواد افزودنی غذایی به ویژه هیدروکلوئیدها هستند. اگرچه این مواد برای توسعه جوهر و سهولت فرایند چاپ سه بعدی مفید می باشند، اما غلظت بالای هیدروکلوئیدها برخی از جنبه های غذا از جمله بو، طعم و بافت را تغییر می دهد. این امر اغلب به میزان قابل ملاحظه ای اشتها آور  بودن غذا را کاهش می دهد که به نوبه خود می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند و منجر به این شود که مبتلایان به دیسفاژی مصرف مواد غذایی خود را کاهش دهند و حتی در برخی موارد دچار سوءتغذیه شوند. بنابراین هدف این تیم تحقیقاتی یافتن راهی برای محدود ساختن اثرات مخرب هیدروکلوئیدها بود. آنها مقادیر مختلفی از هیدروکلوئیدها را برای یافتن کمتربن میزان در عین حفظ قابلیت پرینت سه بعدی جوهر، آزمایش کردند.

این تیم تحقیقاتی به لطف این روش پرینت سه بعدی نوین سبزیجات توانستند سبزیجات دلپذیر و دارای ارزش غذایی بالاتری را با محدود کردن مقدار هیدروکلوئید در جوهر غذا و همچنین استفاده از سبزیجات تازه و منجمد به جای سبزیجات پودر شده پرینت کنند. Yi Zhang، محقق ارشد تیم دانشگاه NTU در این باره گفت: “فناوری ما کمک می کند رژیم های غذایی سالم و دارای مواد مغذی کافی را به بیماران دیسفاژی ارائه دهیم. تغذیه آنها را قادر می سازد تا معاشرت کنند و از غذاهایی با ظاهر، طعم و مزه مشابه غذاهای معمولی استفاده کنند”.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (39 امتیاز)