محققان دانشگاه ETH زوریخ از پروژه دیگری شامل استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی رونمایی کرده‌ اند. در این پروژه که HiRes Concrete Slab نام گرفته است، بخشی از سقف با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی طراحی شده است. این سقف پرینت سه بعدی شده پاییز سال گذشته در ساختمان تحقیقاتی NEST ETH در سوئیس نصب گردید. این سقف که با استفاده از قالب های پرینت سه بعدی شده توسعه یافته است در مقایسه با روش های سنتی، ۷۰ درصد مواد کمتری استفاده می کند. سقف HiRes Concrete Slab با شکل منحنی خود، یادآور ساختار برگ درختان است. دستیابی به این طراحی نسبتاً پیچیده با هر روشی غیر از پرینت سه بعدی بسیار دشوارتر بود.

ساخت سقف بتنی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

فناوری پرینت سه بعدی در صنعت معماری به روش های مختلفی از جمله طراحی مستقیم قطعات، نمونه های اولیه یا حتی قالب ها استفاده می شود. این تکنولوژی به لطف ارائه آزادی طراحی، فرصت های بیشتری را در اختیار طراحان و معماران قرار می دهد. در اینجا،ETH  زوریخ می ‌خواست از یک روش تولید کارآمدتر و با انرژی کمتر و مواد ‌مصرفی کم با طراحی منحصر به‌ فرد استفاده کند. همانطور که می دانیم بتن هنوز برای محیط زیست ما بسیار مضر است و در ساخت و سازهای سنتی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت سقف بتنی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت سقف بتنی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

به نظر می رسد استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در این پروژه یک گزینه ایده آل است. تیم ها به جای استفاده از یک چاپگر سه بعدی بتن که می توانست در فرایند ایجاد سقف مواد را لایه به لایه تزریق کند، از فناوری پلیمری برای توسعه ۴۳ قالب استفاده کردند. سپس بتن را درون این قالب ها ریختند. ضخامت قطعات به دست آمده تنها ۵ سانتی متر بود. مزیت این روش، امکان افزودن عناصر ساختمانی مانند سیستم های تهویه و سیستم های گرمایش یا سرمایش است. تیم های سازنده ادعا کرده اند که چهار کانال تهویه پلاستیکی سفارشی را قبل از ریختن بتن پرینت سه بعدی کرده اند.

فرایند پرینت سه بعدی سقف بتنی

فرایند پرینت سه بعدی سقف بتنی

 

  این تیم در اینباره توضیح داد: “این رویکرد جدید می‌تواند تأثیر مثبت قابل ‌توجهی بر محیط داشته باشد: کاهش کربن و انرژی عملیاتی، افزایش راحتی کاربر، و ارائه آزادی بی ‌سابقه در طراحی به معماران”. بنابراین این سقف مجموعه ‌ای از عناصر قالب ‌گیری شده مختلف است که مونتاژ شده اند. اتصالات بین هر یک از اجزاء به وضوح در عکس ها قابل مشاهده است و مانند رگبرگ های یک برگ، جلوه ای از عمق و تداوم را ایجاد می کند.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی سقف بتنی

به این پست امتیاز دهید