شرکت دانشگاهی تحقیقات جوی (UCAR) در پروژه ای به نام ۳D-PAWS (ایستگاه هواشناسی اتوماتیک پرینت سه بعدی شده)، از فناوری پرینتر سه بعدی برای طراحی ابزارها و دستگاه هایی با قابلیت تشخیص زودهنگام تغییرات آب و هوایی با تأثیر زیاد استفاده می کند. این تیم آخرین دستاورد خود که یک حسگر اولتراسونیک مخروطی شکل می باشد را ارائه کرده است، این سنسور توسط پوسته ای پرینت سه بعدی شده محافظت می شود که این امکان را می دهد تا نه تنها جریان رودخانه و بارش برف، بلکه موج های طوفان را به منظور محافظت بهتر از جمعیت در مناطقی که مستعد آب و هوای خطرناک هستند، اندازه گیری کنند. 

   

ساخت سنسور هشدار شرایط آب و هوایی خطرناک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پروژه۳D-PAWS  پنج سال پیش با هدف دسترسی بهتر به داده های آب و هوایی راه اندازی شد. Paul Kucera، یکی از رهبران این پروژه، در اینباره توضیح داد: “هدف ما این است که کاربران نهایی بتوانند به جای خرید حسگرهای تجاری که ممکن است چندین هزار دلار هزینه داشته باشد، شبکه‌ های خود را ساخته و حفظ کنند”. یکی از راه های کاهش هزینه کل این ابزارها استفاده از فناوری پرینت سه بعدی است. به این ترتیب، هر کسی می تواند دستگاه های خود را بسازد. این پروژه توسط ایستگاه های هواشناسی برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رطوبت، بارندگی، فشار و حتی دما آغاز شد. در حال حاضر، ۳D-PAWS مناطقی مانند باربادوس، کنیا، اوگاندا و زامبیا را به این ابزارآلات مجهز کرده است.

ساخت سنسور هشدار شرایط آب و هوایی خطرناک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت سنسور هشدار شرایط آب و هوایی خطرناک با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پس از موفقیت اولیه این دستگاه در ایستگاه های هواشناسی،۳D-PAWS  اکنون بر سنسور سنجش از راه دور جدیدی تمرکز کرده است. هدف از این پروژه طراحی سیستمی است که بتواند تغییرات جریان، طوفان های ناگهانی در ساحل و بارش برف در مناطق کوهستانی دورافتاده را تشخیص دهد. Martin Steinson، مهندس مکانیک و طراح دستگاه های ۳D-PAWS گفت: “ما در حال نزدیک ‌تر شدن به توسعه یک سیستم هشدار کاربردی هستیم. ما می‌ توانیم ایستگاه‌ های هواشناسی و گیج های سنجش جریان را برای ارائه اطلاعاتی که می ‌تواند بر زندگی روزمره مردم تأثیر بگذارد ترکیب کنیم.” به این ترتیب، حسگر اولتراسونیک ساخته شد که توسط یک پوسته چاپ سه بعدی شده با یک پلیمر اکریلیک محافظت می شود.

اعضای پروژه در مورد مراحل پرینت سه بعدی و راه حل های به کار گرفته شده اطلاعاتی منتشر نکرده اند. در هر صورت، این سنسور باید پیش بینی سیل و رواناب ذوب برف را آسان تر کند. در واقع این سنسور به طور خاص از امواج صوتی برای ارسال و دریافت پالس ها، و از زمان بین ارسال و دریافت بر روی سطح آب برای اندازه گیری تغییر ارتفاع آب استفاده می کند. نصب، نگهداری و تعمیر سیستم نهایی که یکی از اهداف اصلی ۳D-PAWS بود آسان است. یک سنسور در دو هفته،مورد آزمایش قرار گرفت و رکورد بارش برف۴/۵ متری را بدون آسیب اندازه گیری کرد. دیگر دستگاه های نصب‌ شده با موفقیت به پایان رسیده ‌اند و اعضای پروژه به فکر ابزارهای پرینت سه ‌بعدی شده به ‌ویژه برای نظارت بر کیفیت هوا در آینده هستند.

   منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی سنسور اولتراسونیک هشدار شرایط آب و هوایی خطرناک

به این پست امتیاز دهید