کاربرد های مختلف تکنولوژی پرینت سه بعدی به طور فزاینده ای گسترده شده است. به عنوان مثال، فناوری پرینتر سه بعدی در حال حاضر در هوانوردی، خودرو سازی، مد و فشن، صنایع غذایی و حتی در دنیای ورزش مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون، برای اولین بار تکنولوژی پرینت سه بعدی به بازی های المپیک و پارالمپیک راه یافته است. شرکتProtect & Gamble  با همکاری کمیته سازماندهی و کمیته بین المللی المپیک(IOC) ، ۹۸ سکوی پرینت سه بعدی شده برای اعطای مدال به ورزشکاران در بازی های المپیک تابستان امسال در توکیو توسعه داده است. هر یک از این سکو ها به عنوان بخشی از پروژه Tokyo 2020 Podium، با استفاده از پلاستیک های بازیافتی جمع آوری شده توسط عموم مردم و پلاستیک های استخراج شده از اقیانوس ها ساخته شد.

ساخت سکوهای مراسم مدال المپیک توکیو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

طراح مشهوری به نام Asao Tokolo که در پشت نماد هایTokyo 2020  قرار دارد، سکوهای پرینت سه بعدی شده را برای معرفی ژاپن، سنت های آن و ارزش های بازی های المپیک ایجاد کرد. در واقع Tokolo می خواست از طریق طرح و رنگ های استفاده شده از جمله رنگ نیل، تکامل کشور ژاپن را در عین یادآوری تاریخ این کشور تجسم بخشد. این سازه ها برای نشان دادن تعهد سازمان دهندگان بازی های المپیک به محیط زیست، با استفاده از پلاستیک های بازیافتی چاپ شده اند.

ساخت سکوهای مراسم مدال المپیک توکیو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت سکوهای مراسم مدال المپیک توکیو با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی سکوهای المپیک توکیو از پلاستیک بازیافت شده

این سکو های چاپ سه بعدی شده به منظور ترویج توسعه پایدار با استفاده از پلاستیک های بازیافتی ساخته شدند. برای انجام این کار، شرکتProcter & Gamble  و کمیته بین المللی المپیک پلاستیک ها را از مدارس، فروشگاه ها و ادارات جمع آوری کردند. علاوه بر این، شریک المپیک به عنوان بخشی از برنامه#CleanOceans  راه اندازی شده توسط  UNEP(برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد)، مقادیر زیادی پلاستیک را از اقیانوس ها استخراج کرده است. این کمپین بازیافت بر استفاده مسئولانه متمرکز بود و مواد کافی برای چاپ ۹۸ سازه را بازیابی کرد. Marc Pritchard، مدیر ارشد برند شرکتP&G  گفت: “پایداری در مرکز این کار قرار دارد و P&G مفتخر است که با Tokyo 2020 و IOC همکاری می کند تا نشان دهد چگونه مصرف کنندگان می توانند در کاهش ضایعات پلاستیکی مشارکت کنند.”

هدف اولیه پروژه سکو های پرینت سه بعدی شده، جمع آوری ۱٫۵ میلیون قطعه بسته بندی پلاستیکی ساخته شده از پلاستیک پلی اتیلن و پلی پروپیلن از مصرف کنندگان برای تولید رزین پلاستیکی بازیافتی بود. با انجام این کار، برای هر قطعه پلاستیک بازیافت شده ۷۵ گرم دی اکسید کربن کاسته می شود. به طور دقیق تر، ۱٫۵ میلیون قطعه پلاستیک جمع آوری شده از طریق این برنامه در نهایت باعث صرفه جویی در انرژی کافی برای روشنایی یک خانواده معمولی برای ۱۱۲ سال می گردد. Marie Sallois، مدیر بخش توسعه سازمانی، نام تجاری و پایداری در IOC  گفت: “پروژه Tokyo 2020 Podium یک مثال عالی است که نشان می دهد بازی های المپیک چگونه می تواند الهام بخش تغییرات پایدار در شهر و کشور میزبان باشد. ما از شکل گیری این پروژه که بر تلاش های جهانی ما برای مقابله با زباله های پلاستیکی می افزاید بسیار هیجان زده هستیم. IOC به همکاری نزدیک با کمیته سازماندهی ادامه می دهد تا اطمینان حاصل شود که پایداری بخشی جدایی ناپذیر از بازی های المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود. “

 

 

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)