تیمی از مهندسان شرکت خودروسازی فیات کرایسلر (FCA) به منظور طراحی یک کاپلر ترمز برای یکی از اتومبیل های اسپرت خود، با محققان مؤسسه Fraunhofer همکاری کردند. این قطعه که هنوز در مرحله نمونه سازی می باشد، در اصل از ۱۲ جزء مجزا تشکیل شده است که با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی درهم ادغام شده و یک قطعه واحد را تشکیل می دهند و از این طریق نه تنها زمان تولید بلکه وزن کل نیز کاهش می یابد. این تیم به لطف استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی توانستند وزن را ۳۶٪ کاهش دهند که باعث بهبود عملکرد این خودرو نیز گردید. محققان مشخص نکردند که این سیستم تعلیق برای کدام مدل خودرو است.

 

طراحی سیستم تعلیق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

صنعت خودروسازی سالهاست که از مزایای تکنولوژی پرینتر سه بعدی چه برای توسعه وسایل نقلیه جدید و چه برای بهینه سازی طراحی برخی قطعات یدکی بهره می برد. تقریباً تمام تولیدکنندگان خودرو بر روی فناوری های پرینت سه بعدی سرمایه گذاری کرده اند و متقاعد شده اند که این تکنولوژی روش سریعتری برای نمونه سازی و تولید برخی قطعات است. امروزه گروه FCA شامل تعدادی برند تجاری از جمله آلفا رومئو، جیپ، مازراتی وRAM، زیرمجموعه هایی هستند که به تکنولوژی پرینت سه بعدی علاقه نشان داده اند.

این بار شرکت فیات کرایسلر به دنبال کاهش تعداد کل اجزای مورد استفاده در ساخت سیستم تعلیق بود. در این حالت صحبت درباره ۱۲ جز جداگانه شامل یک سیستم هیدرولیک، محافظ حرارتی و کاپلر ترمز بود. این اجزا قطعات پیچیده ای هستند زیرا برای تولید به تعداد زیادی مراحل مونتاژ و اتصالات و پیچ های متعدد نیاز دارند. Ruben Meuth، مدیر توسعه کسب و کار در مؤسسه Fraunhofer گفت: “تمرکز کلی بر کاهش هزینه های تولید، به عنوان مثال با افزایش قابل توجه سرعت تولید است. این پروژه یک نمونه عالی از همکاری صنعت و پژوهش است. این مولفه نشان می دهد که چگونه می توان از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای تولید سری در اتومبیل های لوکس و اسپرت استفاده کرد. “

طراحی سیستم تعلیق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
طراحی سیستم تعلیق با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

ساده سازی فرایند تولید با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

هدف اصلی کاهش هر چه بیشتر مرحله مونتاژ سیستم تعلیق خودرو بود. این هدف بلند پروازانه است زیرا باید نیازهای زیادی را برآورده سازد. Yanik Senkel، مهندس طراحی صنعتی در مؤسسه Fraunhofer توضیح داد: “ما با همکاری شریک خود، Fraunhofer IAPT، هزینه ها و فرایند تولید قطعات اصلی خودرو را کاهش می دهیم. انتقال دانش به ما کمک می کند تا صلاحیت تکنولوژی پرینت سه بعدی را در زمینه های طراحی یکپارچه، مواد پرینت سه بعدی و تکنولوژی مرحله ای بهبود ببخشیم”.

ساده سازی فرایند تولید با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساده سازی فرایند تولید با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این تیم از یک روش طراحی به نام بهینه سازی توپولوژی استفاده کردند. این روش شامل حذف ماده با استفاده از نرم افزار در نواحی که تنش مکانیکی کم است می باشد. فرایندی که برای محققان امکان ترکیب دوازده جزء به یک قطعه منسجم واحد را فراهم می سازد. آنها ادعا می کنند که وزن این قطعه ۳۶٪ از قطعه اصلی کمتر است و مقاومت خستگی بهتری دارد. همچنین قطعات پرینت سه بعدی شده از نظر لرزش، سختی و تولید صدا عملکرد بهتری را به نمایش می گذارند. قیمت پرینت سه بعدی این قطعه در مقایسه با تولید قطعه به روش های مرسوم کمتر است. هدف اصلی بهبود چشمگیر تجربه رانندگی با یک خودروی اسپرت لوکس است. به گفته این تیم، تکنولوژی پرینت سه بعدی همچنین می تواند عمر قطعه را افزایش دهد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (40 امتیاز)