فناوری پرینتر سه بعدی نه تنها برای اهداف نمونه سازی، بلکه به عنوان یک ابزار تولیدی بسیار قدرتمند نیز مفید است. در این مقاله آموزشی می خواهیم تجربه خود را در زمینه استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت شمع به اشتراک بگذاریم. در این فرایند می توانید از طرح مورد نظر خودتان استفاده کنید.

 

ساخت شمع در خانه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تکنولوژی پرینت سه بعدی با قابلیت توسعه مدل ها با هندسه پیچیده و منحصر بفرد امکانات ویژه ای را در زمینه ساخت شمع  فراهم می سازد. در ادامه لوازم مورد نیاز و مراحل ساخت شمع آورده شده است.

مدل سازی سه بعدی شمع

توسعه مدل سه بعدی با نرم افزار های بسیاری امکان پذیر می باشد. در این مقاله مروری بر مهمترین این نرم افزار ها خواهیم داشت. شما تصمیم می گیرید که براساس طرح سه بعدی مورد نظرتان از کدام یک از این نرم افزار ها استفاده کنید.

مدل سازی سه بعدی شمع
مدل سازی سه بعدی شمع

نرم افزار راینو: معروف ترین نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که اغلب توسط معماران و طراحان محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار یک ابزار بسیار قدرتمند است که انعطاف پذیری زیادی را در طراحی یک محصول، منظره یا خانه ارائه می دهد.

نرم افزار مایا: این نرم افزار برای توسعه مدل های سه بعدی شخصیت و انیمیشن، در بین انیماتورها و طراحان بازی بسیار محبوب است. همچنین اگر با پایتون آشنایی دارید، برنامه نویسی در مایا برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

نرم افزار تری دی مکس: این نرم افزار شبیه مایا است. در واقع انتخاب بین تری دی مکس و مایا فقط یک موضوع انتخابی است. شاید درک و یادگیری تری دی مکس کمی آسان تر باشد.

نرم افزارOpenSCAD: این نرم افزار یک جواهر کوچک برای برنامه نویسان است که رایگان بوده و یادگیری آن بسیار آسان است. OpenSCAD کمتر به جنبه هنری توجه دارد و بیشتر بر هندسه متمرکز است. این نرم افزار برای مدلسازی قطعات ماشین گزینه مناسبی می باشد.

نرم افزارSketchUp : این برنامه رایگان احتمالاً ساده ترین راه برای یادگیری است و برای مبتدیانی که درک مفاهیم اساسی مدل سازی سه بعدی برای آن ها مشکل است،  گزینه مناسبی می باشد. دقت این نرم افزار کم و انتقال فایل ها به چاپگرهای سه بعدی کمی مشکل است.

اگر تمایلی به یادگیری نرم افزار جدید ندارید، منابع عالی مدل سه بعدی دیگری نیز در دسترس هستند. وب سایت Thingiverse یک جامعه منبع باز بزرگ از افرادی است که علاقه زیادی به چاپ سه بعدی دارند. در آنجا می توانید بسیاری از طرح ها و ایده های خوبی که دوست دارید امتحان کنید را بیابید.

مواد مورد نیاز برای پرینت سه بعدی شمع

  • پلاستیک PLA
  • لاستیک مایع یا سیلیکون
  • ۲ ظرف پلاستیکی کوچک، یکی برای مخلوط کردن لاستیک و دیگری برای توسعه قالب. لیوان های پلاستیکی یا ظروف چوبی به خوبی عمل می کنند.
  • موم زنبور عسل، انواع مختلفی از موم در بازار موجود است. یکی از بهترین گزینه ها استفاده از موم زنبور عسل است زیرا برخلاف پارافین ماده ای غیر خطرناک و غیر سرطان زا است. موم سویا جایگزین خوبی است اما با محیط زیست سازگار نیست.
  • فتیله شمع
  • چسب تفنگی
  • دماسنج
  • ترازو

 مراحل ساخت شمع با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مرحله ۱: آماده سازی فایل های پرینت سه بعدی

اول از همه، مطمئن شوید که طرح نهایی را به عنوان یک فایل .stl ذخیره کرده اید. فایل با فرمت STL مخففstereolithography  یک پسوند استاندارد برای هر نرم افزار سه بعدی است. در مرحله بعد چاپگر سه بعدی خود را تنظیم کنید. از آنجا که  می خواهیم بعداً شمع را ریخته گری کنیم، سطح قطعه چاپ شده باید تا حد امکان صاف و صیقلی و با حداقل خطوط باشد. برای کاهش این خطوط از پرینت سه بعدی با بالاترین وضوح اطمینان حاصل کنید. تنظیمات دمای اکستروژن را دوباره بررسی کنید. روش دیگر برای ایجاد سطح صاف و صیقلی عملیات پس پردازش است که به نیروی کار غیر ضروری نیاز دارد. در مرحله بعد فایل را برای پرینتر سه بعدی ارسال کرده و عملیات پرینت را آغاز کنید.

آماده سازی فایل های پرینت سه بعدی
آماده سازی فایل های پرینت سه بعدی

مرحله ۲: توسعه قالب

پس از اتمام عملیات پرینت سه بعدی باید قالب را ایجاد کنیم. ساخت قالب بسیار سرگرم کننده است.

  • ابتدا قطعه پرینت سه بعدی شده را برعکس به یکی از ظروف پلاستیکی بچسبانید.
چسباندن قطعه پرینت سه بعدی شده برعکس به یک ظروف پلاستیکی
چسباندن قطعه پرینت سه بعدی شده برعکس به یک ظروف پلاستیکی
  • سپس لاستیک مایع را طبق دستورالعمل روی بسته بندی آن با استفاده از ظرف پلاستیکی دیگر مخلوط کنید. برای راحتی می توانید از ترازو استفاده کنید. شما باید سریع کار کنید زیرا مخلوط به سرعت آماده می شود.
مخلوط لاستیک مایع
مخلوط لاستیک مایع
  • مخلوط را درون ظرف حاوی قطعه پرینت سه بعدی شده بریزید و آن را کاملاً بپوشانید. سپس یک شبانه روز فرصت دهید تا مخلوط سفت شود.
ریختن مخلوط در ظرف حاوی قطعه پرینت سه بعدی شده
ریختن مخلوط در ظرف حاوی قطعه پرینت سه بعدی شده
  • هنگامی که لاستیک کاملاً پخته شد، می توانید قطعه پرینت سه بعدی شده را از لاستیک خارج کنید. برای راحتی می توانید قالب را برش دهید.
خارج کردن قطعه پرینت سه بعدی شده از لاستیک
خارج کردن قطعه پرینت سه بعدی شده از لاستیک

 

 مرحله ۳: ساخت شمع

هنگام شروع ساخت شمع باید چند نکته را در نظر داشته باشید. این فرایند اگر مراقب نباشید می تواند به سرعت به یک فرایند خطرناک تبدیل شود. به خاطر داشته باشید که موم را نمی توان روی حرارت مستقیم ذوب کرد زیرا قابل اشتعال است. شما یک فاصله کوتاه بین ذوب موم و شروع به سوختن دارید. در این مرحله حتماً از دماسنج استفاده کنید.

مواد لازم جهت ساخت شمع
مواد لازم جهت ساخت شمع

ایمن ترین روش ذوب موم حمام آب یا ظرف بخار است. روش انجام این کار در خانه و بدون تجهیزات خاص این است که دو ظرف یکی برای جوشاندن آب و یک برای موم داشته باشید. اگر برای خارج کردن قطعه پرینت سه بعدی شده قالب لاستیکی را از وسط نصف کرده اید، از اتصال مجدد و محکم شدن آن اطمینان حاصل کنید. ظرف بزرگتر را تا تقریباً یک چهارم حجم آن پر از آب کرده و شروع به گرم کردن آن کنید. موم را در ظرفی کوچکتر بریزید و داخل قابلمه بزرگتر قرار دهید. برای اندازه گیری دما از دماسنج استفاده کنید. هنگامی که دمای موم عسل به ۱۸۵ درجه فارنهایت رسید، می توانید رنگ به آن اضافه کنید.

مرحله ذوب موم
مرحله ذوب موم

هنگامی که دمای موم عسل به ۱۸۵ درجه فارنهایت رسید، می توانید رنگ به آن اضافه کنید. سپس ظرف حاوی موم را از روی حرارت بردارید و در صورت تمایل ماده خشبو کننده را اضافه کرده و کاملاً مخلوط کنید. صبر کنید تا مخلوط خنک شود. در حالی که موم در حال سرد شدن است فتیله را داخل قالب سیلیکونی قرار دهید و با چسب حرارتی آن را در وسط محکم کنید.

ریختن موم درون قالب
ریختن موم درون قالب

هنگامی که موم تا ۱۳۵درجه فارنهایت سرد شد می توانید آن را درون قالب لاستیکی بریزید. به موم ۱ شبانه روز فرصت دهید تا سفت شود و روز بعد شمع را از قالب جدا کنید. شمع شما آماده روشن شدن است.

شمع توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

منبع: https://www.instructables.com
 
در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.
 

4.9/5 - (39 امتیاز)