اهمیت مسائل زیست محیطی روز به روز بیشتر می شود و تخریب صخره های طبیعی یکی از آنهاست. صخره های طبیعی برای بقای سیاره ما بسیار مهم هستند زیرا یکی از متنوع ترین اکوسیستم های روی کره زمین می باشند. با این حال صخره های طبیعی به دلیل عوامل مختلفی که به طور جمعی “آسیب محیطی” نامیده می شوند به سرعت در حال از بین رفتن هستند. به نظر می رسد تکنولوژی پرینتر سه بعدی راه حل این مشکل است. به گفته کارشناسان صخره های پرینت سه بعدی شده می توانند بهترین راه حل کوتاه مدت برای جلوگیری از تخریب صخره های طبیعی باشند.

 

ساخت صخره های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

INTERREG Atlantic Atlantic Area بودجه پروژه ۳DPARE را که حاصل همکاری چندین موسسه تحقیقاتی اروپایی شامل دانشگاه کانتابریا (اسپانیا)، موسسه  ESITC Caen(فرانسه)، دانشگاه پورتو (پرتغال) و دانشگاه بورنموث (بریتانیا) می باشد را تأمین کرده است. این پروژه توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه کانتابریا که در زمینه پرینت سه بعدی تخصص دارند هدایت می شود. هدف از انجام پروژه ۳DPARE  استقرار و نظارت بر بلوک های صخره های مصنوعی توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در اقیانوس اطلس است. این بلوک های صخره ای با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی و مواد زیستی پایدار طراحی و ساخته شده اند.

باید توجه داشت که صخره های مصنوعی تولید شده به روش پرینت سه بعدی به عنوان بخشی از پروژه۳DPARE  در مقایسه با صخره های دارای طراحی و ساختاری از مواد معمولی مانند بتن و فولاد، دوستدار محیط زیست، پایدار و بطور خاص برای تقویت تنوع زیستی و اکوسیستم در محیط دریایی تهیه شده اند. این صخره های مصنوعی بهینه سازی شده با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی در مقیاس بزرگ ساخته شده اند.

ساخت صخره های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت صخره های مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

فرایند پرینت سه بعدی صخره های مصنوعی

نکته جالب سازگاری مواد پرینت سه بعدی انتخاب شده برای این پروژه است. بعد از اینکه آزمایشگاه ها مواد را مشخص کردند، آزمایش های پرینت سه بعدی متعددی انجام شد که منجر به اصلاح مخلوط ها جهت دستیابی به قوام کافی برای عملیات پرینت سه بعدی گردید. ماده پرینت سه بعدی باید به اندازه کافی برای تزریق نرم باشد اما در عین حال دارای قوامی مناسب برای حفظ شکل و تحمل وزن لایه های بالای نیز باشد. پس از آزمایش های پرینت سه بعدی متعدد، بیش از ۵۰ نوع مخلوط ملات سیمان با استفاده از سیمان کلینکر، مواد افزودنی و مصالح بازیافتی تولید شد. ماده نهایی باید تأثیر کلی بر محیط زیست را کاهش دهد.

فرایند پرینت سه بعدی صخره های مصنوعی
فرایند پرینت سه بعدی صخره های مصنوعی

تولید صخره ها چالش بزرگی است زیرا اندازه تقریبی قطعه ها یک متر با وزنی نزدیک به یک تن می باشد. در کل ۳۶ قطعه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته شد که ۹ عدد از نمونه از ها در همان مکان پرینت سه بعدی در سانتاندر باقی ماند و ۲۷ مورد دیگر به سه مکان دیگر در کان، پورتو و بورنموث ارسال شدند.  هنگامی که همه ۳۶ سازه در کف دریا قرار بگیرند، زیست شناسان دریایی برای ارزیابی میزان پذیرش زیستی صخره های پرینت سه بعدی شده باید به طور مرتب آن ها را بررسی کنند. تمام واحدهای صخره ای شامل حفره ها، تونل ها و فراز و نشیب ها ویژگی هایی هستند که زیستگاه مناسبی برای زندگی موجودات دریایی خواهند بود.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید