در طول هفته طراحی وین که از ۲۴ سپتامبر آغاز شد، استودیوی طراحی Barbara Gollackner مجموعه ای بسیار ابتکاری و منحصر بفرد توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی FDM را به نمایش گذاشت. این مجموعه ظروف که Wasteware نام گرفته است شامل کارد و چنگال و ظروف غذاخوری ساخته شده از ضایعات غذایی صنعتی یا شخصی است. همچنین مجموعه Wasteware شامل انواع ظروف غذاخوری مانند فنجان، قاشق چایخوری و موارد دیگری است که همگی از نان بیات شده یا پوست خوک تهیه شده اند. در فرایند ساخت ظروف غذاخوری Wasteware، ضایعات غذایی تبدیل به خمیری می شوند که سپس با استفاده از یک پرینتر سه بعدی FDM اکسترود می شود. استودیو Barbara Gollackner قصد دارد با توسعه این مجموعه ظروف، با ضایعات غذایی و تولید ظروف یکبار مصرف که بر محیط زیست ما تأثیر منفی می گذارند مبارزه کند.

ساخت ظروف غذاخوری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و ضایعات غذایی

یکی از مزایای فناوری پرینت سه بعدی این است که فقط از میزان مواد لازم استفاده می کند، بنابراین مقدار مواد مورد نیاز و در نتیجه پسماندها را کاهش می دهد. برای اینکه فناوری پرینت سه بعدی زیست سازگاتر شود، اغلب می توان از پسماندهای موجود مجدداً برای توسعه یک محصول جدید یا حتی مواد غذایی استفاده کرد. این پروژه های اقتصاد دایره ای هر روز بیشتر و بیشتر می شوند. به عنوان مثال یک شرکت هلندی به نامUprrinting Food  وعده های غذایی مختلف را با استفاده از ضایعات غذایی چاپ سه بعدی می کند. استودیوBarbara Gollackner  نیز براساس ایده مشابهی شکل گرفته است، با این تفاوت که ظروف غذا را چاپ می کند.

ساخت ظروف غذاخوری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و ضایعات غذایی

ساخت ظروف غذاخوری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و ضایعات غذایی

 

 

فرایند پرینت سه بعدی ظروف غذاخوری

Barbara Gollackner یک طراح اتریشی است که متوجه یک جریان ساده اما نگران کننده شد. سالانه ۹۰ میلیون تن غذا به هدر می رود، که این میزان به ۳۰ میلیون تن ضایعات ظروف یکبار مصرف اضافه می شود. Barbara Gollackner با توجه به این موضوع تصمیم گرفت روش هایی برای حل این دو مسئله ارائه دهد و در نهایت مصرف کنندگان و جامعه را تشویق کند تا تأثیرات زیست محیطی خود را کاهش دهند. این طراح ابتدا زباله های صنعتی را از یک کارخانه گوشت در اتریش و همچنین زباله های شخصی مانند نان را جمع آوری کرد. او در اینباره توضیح داد: “ما از یک طرف از زباله هایی که خودمان تولید می کنیم استفاده می کنیم و از طرف دیگر از ضایعات غذایی صنعتی مانند پوست خوک استفاده می کنیم. مقادیر عظیمی از پوست خوک در صنعت تولید گوشت در اتریش دور ریخته می شود. “

ظروف غذاخوری پرینت سه بعدی شده

ظروف غذاخوری پرینت سه بعدی شده

این ضایعات سپس تبدیل به خمیری می شود که به راحتی توسط یک چاپگر سه بعدی اکسترود می گردد. در این فرایند ابتدا ضایعات غذایی خشک یا پخته شده و سپس به منظور دستیابی به قوام مورد انتظار با میسلیوم (بخش رویشی قارچ) مخلوط می شود. طبق توضیحات این طراح در برخی موارد می توان آب، آرد سوخاری یا غذاهای دیگری را به مخلوط اضافه کرد. سپس سرآشپزی به نام Peter König اشکال مورد نظر را با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی چاپ می کند. در این فرایند Barbara اشیاء ساده ای شامل قاشق، فنجان قهوه، کاسه و غیره را توسعه داده است تا فرایند چاپ سه بعدی بیش از حد پیچیده نشود. نتایج بدست آمده خارق العاده بود و ظروف مختلف رنگ بادمجان، نخود فرنگی و غیره را به خود گرفتند. این پروژه که چندین ماه بر روی آن کار شده است امکان مطرح کردن یک مشکل اجتماعی واقعی به روشی ابتکاری را فراهم کرده است.

منبع:  https://www.3dnatives.com/
در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی ظروف غذاخوری از ضایعات غذایی

4.9/5 - (38 امتیاز)