آیا تا به حال غذای پرینت سه بعدی شده خورده اید یا حداقل به امتحان آن فکر کرده اید؟ به نظر می رسد تولید هر چیزی با کمک تکنولوژی پرینتر سه بعدی امکان پذیر است و هر روز صنایع بیشتری به این فناوری روی می آورند. بر اساس گزارش سازمان FAO، تولید مواد غذایی باید تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۷۰ درصد افزایش یابد تا بتواند جمعیت ۹٫۱ میلیارد نفری آینده را تغذیه کند و میزان تولید گوشت نیز باید به ۲۰۰ میلیون تن برسد. پرینت سه بعدی غذاهایی مانند بیکن یا ماهی سالمون به لطف همکاری جدید دو شرکت به نامCargill  و Cocuus، به روشی پایدار و مغذی امکان پذیر شده است. این ایده جدید نیست و بسیاری از شرکت‌ های فعال در صنایع غذایی می‌توانند انواع مختلفی از غذاها را چاپ کنند.

 

تولید غذاهای پایدار و مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

مزایای تازه کشف شده فناوری پرینت سه بعدی در صنایع غذایی، به سرعت نظر شرکت ها و سرمایه گذاران در سطح ملی و بین المللی را به خود جلب کرد. به عنوان مثال، شرکت آمریکایی Cargill که مواد غذایی و محصولات کشاورزی ارائه می دهد، در تلاش است برای تغذیه مسئولانه جهان از طریق کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود زندگی در جوامع مختلف، راهی توسعه دهد.

اخیراً شرکتCargill  با یک شرکت اسپانیایی که در زمینه توسعه راه‌ حل‌ های صنعتی برای تولید پروتئین حیوانی مبتنی بر گیاه یا سلول تخصص دارد، همکاری کرده است. این شرکت اسپانیایی از یک بودجه ۲٫۵ میلیون یورویی برای چاپ سه بعدی ماهی قزل آلا، بیکن یا استیک استفاده خواهد کرد. امروزه مصرف کنندگان بیشتری خواهان یک رژیم غذایی متعادل و عاری از مواد افزودنی، غذاهای فرآوری شده، مواد نگهدارنده، قند و چربی هستند، این دقیقاً همان چیزی است که پرینت سه بعدی غذا می تواند برای ما فراهم آورد.

Patxi Larumbe، مدیرعامل و مؤسس شرکت  Cocuusگفت: “ما بسیار مفتخریم که با این تأمین مالی، توجه سرمایه گذاران بین المللی را به خود جلب کرده ایم. به لطف این تزریق سرمایه، ما می‌ توانیم فناوری خود را در دسترس شرکت‌هایی قرار دهیم که می‌خواهند پروتئین ‌ها را در مقیاس صنعتی پرینت کنند.”

تولید غذاهای پایدار و مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تولید غذاهای پایدار و مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

آینده پرینت سه بعدی در صنایع غذایی

استفاده از فناوری های پرینت سه بعدی برای تولید آنالوگ (غذاهایی که چربی شیر به طور کامل یا جزئی با چربی یا روغن گیاهی جایگزین شده است) بخش مهم و اساسی این پروژه است. این شرکت مستقر در ناوارا، به لطف تکنولوژی پرینت سه بعدی، پرینت سه بعدی زیستی و روباتیکی، موفق شده است مواد غذایی حاوی پروتئین حیوانی را به صورت گیاهی یا سلولی تولید و جایگزین های بسیار پایدارتر و مغذی تری ایجاد کند.

آینده پرینت سه بعدی در صنایع غذایی

آینده پرینت سه بعدی در صنایع غذایی

امروزه استفاده از پرینت سه بعدی در صنایع غذایی این امکان را فراهم ساخته است که مواد غذایی بر اساس نیازهای فردی مصرف کنندگان، چه از نظر میزان پروتئین، کربوهیدرات و یا چربی، سفارشی شوند. شرکت Cocuus  که در حال حاضر ۲۰ نفر پرسنل دارد، توجه شرکت های متعددی که علاقه مند به استفاده از فناوری های ساخت افزایشی برای تولید مواد غذایی هستند را به خود جلب کرده است.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی غذاهای پایدار و مغذی

به این پست امتیاز دهید