متخصصان تغذیه در شیلی از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای تولید غذای کودکان استفاده کرده اند. این مواد غذایی پرینت سه بعدی شده نه تنها ظاهر خوبی دارند، بلکه حاوی مواد مغذی ارزشمندی نیز می باشد. این غذای سالم حاوی Cochayuyo کم آب (جلبکی که معمولاً در شیلی مصرف می شود)، مقداری پوره سیب زمینی و آب داغ می باشد. کارشناسان امیدوارند با این مواد غذایی خلاقانه پرینت سه بعدی شده، آینده بازار مواد غذایی را به ویژه از نظر تغذیه کودکان متحول سازند.

تولید غذای کودکان از جلبک های مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

Cochayuyo که اغلب در انگلیسی با نام علمی آن Durvillaea antarctica، شناخته می شود، یک جلبک خوراکی می باشد که برای قرن ها منبع غذایی مهمی برای مردم بومی شیلی بوده است. این جلبک دریایی متعلق به خانواده گیاه شناسی Phaeophyta است که به آن جلبک قهوه ای نیز می گویند و در صخره های شیلی یافت می شود. این گیاه روی صخره ها و به ویژه در مکان هایی با امواج شدید و عمیق رشد می کند. این جلبک ها همچنان در شیلی و گاه در شرایط خطرناکی جمع آوری شده و روی سنگ ها خشک می شوند.

گفته می شود که این جلبک دارای خواص درمانی زیادی می باشد و علت انتخاب آن به عنوان ماده اصلی برای تولید غذای پرینت سه بعدی شده برای کودکان نیز همین است. به عنوان مثال برای سوزش معده، به عنوان کاهش دهنده کلسترول و کاهش وزن و … مورد استفاده قرار می گیرد. جلبک کوچایوئو سرشار از مواد مغذی مهم مانند اسیدهای چرب امگا ۳، ید، پلی فنول ها، ویتامین های B و B1 و آهن است. علاوه بر این، این جلبک با داشتن ۱۱ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم، منبع مهم پروتئین گیاهی محسوب می شود. علت های زیادی برای مصرف جلبک دریایی کوچایویو وجود دارد و تهیه آن بسیار آسان است. پخت و آبگیری آن فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. سپس می توان از آن در سوپ، سالاد و خورش به عنوان یک ماده تشکیل دهنده استفاده کرد.

تولید غذای کودکان از جلبک های مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

تولید غذای کودکان از جلبک های مغذی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

 

غذای پرینت سه بعدی شده برای سرگرم کننده کودکان

Roberto Lemus، استاد دانشگاه شیلی و چند تن از شاگردانش با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی موفق به ساخت مجسمه های خوراکی مغذی شده اند. از آنجایی که این مواد غذایی در درجه اول برای کودکان جذاب هستند، در اشکال مختلف مانند پوکمون یا حیوانات تولید می شوند. به گفته پروفسور Lemus تمرکز اصلی بر روی محتوای تغذیه ای این مجسمه های چاپ سه بعدی شده خواهد بود. به گفته وی، این محصول باید برای افراد بسیار مغذی باشد، اما باید خوش طعم نیز باشد تا کودکان آن را دوست داشته باشند و بخورند. Lemus در اینباره گفت: “ما به دنبال اشکال مختلف، فیگورهای سرگرم‌کننده بصری، رنگ ‌ها، طعم ‌ها و بوها هستیم. این محصول باید برای مردم بسیار مغذی و در عین حال خوشمزه باشد. “

برای تولید این مواد غذایی، جلبک ‌های خشک شده کوچایویو را در آرد کوچایویو آسیاب کرده و سپس آن را با پوره سیب‌زمینی مخلوط می ‌کنند. پس از آن به منظور تشکیل یک ماده ژلاتینی، آب داغ به ترکیب اضافه می شود. به گفته Lemus، نشاسته موجود در مخلوط، فرآیند چاپ سه بعدی را تثبیت می کند. این ماده سپس به عنوان ماده پرینت سه بعدی خام برای فرآیند چاپ مورد استفاده قرار می گیرد که در آن مجسمه ها تنها در هفت دقیقه با کمک یک دستگاه چاپگر سه بعدی مواد غذایی تولید می شوند. تحقیقات بر روی این پروژه حدود دو سال است که آغاز شده و هنوز در مراحل ابتدایی خود می باشد. هدف اصلی در این پروژه ارائه وعده ‌های غذایی سالم، مغذی و  سرگرم کننده برای کودکان است.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی غذای کودکان از جلبک مغذی

به این پست امتیاز دهید