یک گروه متخصص در صنعت مکانیک، به ویژه در ساخت ماشین آلات صنایع غذایی به نام Swiss Bühler در سال ۲۰۱۸ با یک شرکت سازنده ماشین آلات دانمارکی به نام Haas-Meincke که انواع کیک و کلوچه را تولید می کند، همکاری کرد. برخی از ماشین‌ آلات این شرکت مجهز به نازل ‌های فلزی پرینت سه بعدی شده هستند که آزادی بیشتری از نظر طراحی، پیچیدگی و انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهند. این نازل ها از جنس فلزات سازگار با مواد غذایی و با استفاده از چهار دستگاه پرینتر سه بعدی فلزی توسط موسسه فناوری دانمارک ساخته شده اند. امروزه دانمارک در پروژه های خود پا را فراتر گذاشته و از فناوری پرینت سه بعدی فلزی برای تولید قطعات نهایی استفاده می کند.

تولید کوکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی

وقتی صحبت از پرینت سه بعدی در بخش مواد غذایی می شود، معمولاً دستگاه های کوچک پرینتر سه بعدی رومیزی FDM به ذهن می رسند که می توانند خمیر یا شکلات را اکسترود کنند. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم از این مفهوم فاصله بگیرید و از زاویه ای دیگر، به ویژه تولید کوکی، به صنعت غذا نگاه کنید.

تولید کوکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی
تولید کوکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی

انتخاب فناوری پرینت سه بعدی فلزی در صنایع غذایی

‌دستگاه های Bühler که امروزه کوکی‌ها را تولید می کنند، مجهز به نازل‌هایی هستند که درست مانند نازل یک چاپگر سه بعدی FDM که رشته پلاستیکی از آن خارج می‌شود خمیر را اکسترود می کنند. این نازل ها بسته به شکل کیک های مورد انتظار دارای اشکال خاصی هستند. شرکت Bühler برای ساخت این نازل ها، آن ها را به صورت چند قطعه ای تولید کرد که در مرحله بعد از طریق یک مرحله جوش مونتاژ شدند. این اشکال پیچیده تر از آن بودند که با فرآیند فرزکاری به دست آیند. با این حال، مرحله مونتاژ محدودیت های را ایجاد می کند، در واقع در فرایند جوشکاری اتصالاتی ایجاد می شود که باکتری ها می توانند در آنها تجمع کنند. این یک محدودیت بزرگ در صنعت مواد غذایی محسوب می شود.

این گروه در سال ۲۰۱۷ بسیاری از محدودیت ‌هایی چاپ سه بعدی پلاستیکی را شناسایی و حذف کردند. سپس به دلیل قابلیت های فناوری پرینت سه بعدی فلزی شامل مواد قابل ارائه، تکرارپذیری، سرعت بالا و همچنین پیچیدگی طراحی، به استفاده از آن روی آوردند. امروزه نازل‌های ماشین آلات شرکت Bühler با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و مواد تیتانیوم Ti6A و فولاد ضد زنگ ۳۱۶L، دو فلز سازگار با مواد غذایی، چاپ می‌شوند.Kennie Larsen ، سرپرست شکل‌دهی بیسکویت در  Bühler Meinckدر اینباره گفت: “ما به لطف آزادی در طراحی ارائه شده توسط فناوری پرینت سه بعدی، توانستیم برخی از مشکلات طراحی ارگانیک و بهداشتی را حل کنیم، زیرا اکنون می‌توانیم از مفاصل و زوایای موجود در روش های ساخت سنتی رهایی یابیم. ساخت نازل ها قبلاً یک موضوع پیچیده بود”.

پروژه های آینده شرکت Bühler با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی توسط شرکتBühler  به نازل های پرینت سه بعدی شده دستگاه های تولید کوکی ختم نشده است. این شرکت با پرینت سه بعدی قطعات دیگری را نیز بهینه کرد. آنچه مسلم است این است که تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی برای شرکت Bühler امکان کاهش زمان تولید در عین ارائه آزادی بالا در طراحی را فراهم می سازد. این شرکت با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی می تواند به سرعت یک نمونه اولیه را آزمایش، یک طرح را تأیید، و همان قطعه را برای تولید نهایی چاپ کند. با این حال، شرکت Bühler خاطر نشان کرده است که این فناوری محدودیت های خود را به ویژه از نظر حجم دارد.

 

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf کاربرد پرینت سه بعدی فلزی در صنایع غذایی

4.9/5 - (45 امتیاز)